گذری بر تاریخچه شرکت سونی
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 راستی همه اینها چگونه شروع شد ؟

 
در یكی از فروشگاه های آتش گرفته توكیو در ماه مه 1946، یعنی درست بعد از جنگ جهانی دوم، آقای Masaru Ibukaهمراه با آقای Akio Morita شركت Tokyo Tsushin Kogyo (شركت مهندسی ارتباطات دور توكیو) با هدف اولیه توسعه محصولات و تكنولوژی جهت كمك به ساختار مجدد اقتصاد ژاپن بنا نهادند. این دو با اشتیاق هر چه تمامتر، مكمل یكدیگر در ابداع و بازاریابی محصولاتی منحصر بفرد شده و شركتی را تشكیل دادند كه امروزه با بیش از 60 میلیارد دلار درآمد، در شمار عمده ترین شركتهای جهان محسوب می شود.
در سال 1950، آقایان Ibuka و Morita اولین وسیله سخت افزاری سونی یعنی یك پخش و ضبط نوار را بنام ضبط G-Typeتولید كردند. آنچنان تقاضا برای اقلام مختلف بالا بود كه اولین نوارها از جنس كاغذ با لوازم مغناطیسی با دست رنگ شده توسط اولین مهندسین ساخته شد.
آقای Ibuka یك انسان عمل گرا با تصورات بالا بود كه می توانست پیش بینی كند چه نوع محصولات و تكنولوژی هائی در زندگی روزمره مردم كاربرد بهتری خواهد داشت. او با ایجاد روحیه الهام بخشی خاص به مهندسین خود از نقطه نظر ابداع و ابتكار، آنها را به طرفی سوق داد كه پیوسته به فراتر از انتظارات خود بیاندیشید.آقای Ibukaهمچنین با بوجود آوردن محیط هیجان انگیز كاری و تاكید بر روی فرهنگ باز فكری به كاركنان، موجبات بیشتری را برای پیشرفت كارها فراهم آورد. او در خاطرات خود مربوط به بوجود آمدن شركت نوشته كه آرزو دارد شركتی تاسیس كند كه كلیه كاركنان آن از كار خود احساس رضایت وشادی داشته و ایده آلش این است كه یك محیط كاری خلاق و دینامیك با فضای تفریحی كاری داشته باشد.
آقای Akio Morita هم یك بازاریاب واقعی ممتاز و درجه یك بود كه در جا انداختن نام سونی بعنوان یك نام جهانی تاثیر بسزائی داشت. در حقیقت قصد و نیت او این بود كه نهایتا مارك سونی را به ثبت برساند، زیرا زمانی كه تقاضا برای
ساخت 000/100 عدد رادیو از Bulova دریافت كرد، بخاطر اینكه آنها می خواستند رادیوها را با نام Bulova ثبت كنند، او شدیدا مخالفت كرد و این تقاضا را رد نمود. پاسخ او به Bulova این بود : ((من به شما قول می دهم كه 50 سال بعد از این نام شركت ما هم بهمان اندازه كه نام شركت شما امروز مشهور است، معروف و مشهور خواهد بود . . . )) امروز باید گفت كه این صحبت آنروز آقای Morita از نظر پیشگوئی پیامبر گونه بود.
در سال 1953، شركت جواز حق تولید ترانزیستور را از شركت Western Electric كسب كرد. آقای Ibuka  از مهندسین خود مصرا خواست تا روشهای تولید را با هدف خلق و تولید یك محصول مصرفی بنام رادیو ترانزیستوری ژاپن بنام TR-55به بازار معرفی و عرضه شد. اما در سال 1957، سونی با تولید و عرضه اولین رادیو ترانزیستوری جیبی در جهان یك موقعیت رهبری ویژه را در بازار برای شركت كسب نمود.
در ژانویه 1958، نام این شركت به SONY Corporation یا شركت سونی تغییر یافت. اصولا نام ((سونی)) از تركیب دو كلمه بوجود آمده است : یكی كلمه ((Sonus)) بزبان لاتین كه در حقیقت ریشه اصلی كلماتی چون ((Sound)) (صدا) و ((Sonic))(صوتی) را تشكیل می دهد و دیگری كلمه ((Sonny)) به معنی پسر كوچك است. این كلمات بدان جهت انتخاب شدند تا نشان دهند كه سونی متشكل از یك گروه مردان جوانی است  كه برای خلاقیت های نامحدود پیوسته دارای انرژی و شور و شوق وافری می باشند.
یكی دیگر از محصولاتی كه توسط اولین ایده های بنیان گذاران شركت تولید شد، پلوپز برقی بود، اما بعد از سال 1955 كه اولین رادیو ترانزیستور جهان توسط شركت عرضه شد و توفیقی قابل ملاحظه كسب كرد، محصولات توسعه یافته و متحول دیگری هم بتدریج عرضه گردید كه ذیلا از آنها نام برده می شود :
تلویزیون رنگی تری نیترون (1968)
واكمن شخصی استریو (1979)
دستگاه كوچك پخش دیسك (1982)
دوربین بتاكم (BetaCam) برای پخش های تلویزیونی (1982)
فلاپی دیسك (1983)
دوربین هندی كم (1985)
مینی دیسك (1992)
پلی استیشن (1994)
DVD (1997)
مموری استیك (1998)
AIBO (1999)
پلی استیشن 2 (2000)
و CLIF سونی بعنوان سازمان دهنده تفریحات شخصی (2000)
QRIO (2000- ربات دوپای تفریحی سونی "SDR-3X"
(2001) بزرگترین نمایشگر تمام رنگی ORGANIC-EL جهان
(2004) هندی کم های دفنیشن مدل HDR-FX1  
 
 
 
سونی امروز و سونی فردا
هزاره جدید از راه رسیده و برای سونی جای بسی خوشی و شادمانی است. امروزه رویكرد اصلی سونی كه همان شعار ((انجام دادن كاری كه دیگران انجام نمی دهند)) میباشد، كاملا بصورت تولید محصولاتی فوق العاده عالی تحقق یافته است.
امروز سونی از طریق فروش محصولات ابتكاری و ابداعی و نیز توسط استراتژی همگرائی خود باعث تداوم رشد صنعتی گردیده است. برای مثال میتوان از محصولات زیر نام برد :
-       كامپیوترهای لپ تاپ VAIO با فرم و عملكرد عالی
-       دوربین های دیجیتالی كه عكس روی فلاپی دیسك می گیرند
-       CD-R یا مموری استیك
-       یك وسیله دستی كه اجازه ذخیره كردن و مشاهده عكسها را همراه با عكهای متحرك می دهد
-       ضبط های مینی دیسك با یك LINK كامپیوتر شخصی PC برای تلفیق و تركیب كیفیت های عالی صوتی دیجیتال با موسیقی ها
-       تعویض كننده های چند دیسك DVD/CD برای پخش صدا و تصویر
-       ضبط های شبكه ای دیجیتال كه با استفاده از یك درایو هارد دیسك عملكردهای مكث و عقب و جلو بردن سریع برنامه های تلویزیونی را انجام می دهد و تلویزیونهای با صفحه مسطح و اسكن بالا كه با بكارگیری تكنولوژی مدار DRC (خلق كیفیت واقعی دیجیتالی)، كیفیت تصاویر آن تقریبا نزدیك به كیفیت تصاویر تلویزیونیHDTV می باشد.
سونی در حال حاضر عمده ترین تولید كننده محصولات صوتی – تصویری، بازیها، ارتباطات و تولیدات تكنولوژی اطلاعات 700/189 نفر است و فروش سالانه ثبت شده آن در سال مالی منتهی به 31 ماه مارس 2000 بیش از 63 میلیارد دلار بوده است.(IT) ، برای مصرف كنندگان شخصی و هم چنین بازارهای مصرفی حرفه ای دنیاست. اینك سونی با موسیقی، تصاویر، تفریحات كامپیوتری و انجام امور تجاری Online، بطور ویژه از نظر موقیت جزو پیشتازترین شركت های تفریحاتی جهان بشمار میرود.از نظر فعالیت عملیاتی، سونی در 70 كشور جهان فعال بوده و دارای 1080 شركت تابعه می باشد. همچنین تعداد كاركنان سونی
در قرن بیست و یكم، سونی همچنان سعی در حفظ و بقاء ظرافت ها و اعتبار خود در كلیه زمینه های كاری نموده و در عین حال بمنظور روح بخشیدن بیشتر به زندگی آنانی كه در اطرافش زندگی می كنند، برای افزودن به ارزشهای تولیدی خود و غنای هر چه بیشتر آن كوشا خواهد بود.
در آینده باید منتظر تركیب دیگری از تفریحات، فیلم ها، دنیای كامپیوتری جدید، بازیها و موسیقی های سونی بود. سونی با برخورداری از پندار، تكنولوژی و محتوای ظرافت سازیهای پیشرفته قادر است تغییر جهت و روش تفریحی مصرف كنندگان را آنچنان تغییر دهد كه هیچ شركت دیگری را یارای مقابله و رقابت با آن نباشد.




:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: