نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 هر شب تعدادی از دانستنیهای جالب و خواندی را برای شما انتخاب و منتشر می کنیم اگر شما هم مطالب جالب و شنیدی داشتید می توانید به ایمیل اعلام شده در ستون باشگاه خوانندگان بفرستید تا با نام خودتان کار شود.

 
*شاه ماهي پرمصرف ترين ماهي جهان است.
 
*در دهه ۱۸۳۰، کچاپ، به عنوان دارو فروخته مي شد.
 
*بادام از خانواده هلو است.
 
*در زمان قديم، هويج به عنوان گياه دارويي کشت مي شد.
 
*افزودن نصف پيمانه ليموناد به گلدان باعث مي شود عمر گل طولاني شود.
 
*در جنوب آفريقا موريانه ها و مورچه ها تفت داده مي شود و مانند پف فيل و اسنک مصرف مي شود.
 
*به نقل از «Funfacts» در زمان روم باستان، زبان فلامينگوها، غذاي گران قيمتي به حساب مي آمد.
 
*اولين سوپ در ۶۰۰۰سال قبل از ميلاد مسيح از گوشت اسب آبي تهيه شد.
 
*تعداد دانه ها در هر رديف ذرت هميشه به تعداد زوج است.
 
*به طور روزانه، حدود ۲۷ميليون آمريکايي از غذاهاي رستوران مک دونالد استفاده مي کنند.


:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 طراحان ایرانی همیشه در صحنه طراحی های ماشین ها حضور داشته اند. این بار نیز یکی دیگر از طراحان جوان کشور خودرویی را برای شرکت کیا طراحی کرده است.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، طرح های بسیار زیادی برای ماشین های دنیا وجود دارد و البته برخی از آن ها به بازار نیز می رسند ولی برخی دیگر همچنان بر روی کاغذ هستند.


طراحان ایرانی همیشه در صحنه طراحی هایی ماشین ها حضور داشته اند این بار نیز یکی دیگر از طراحان جوان کشور خودرویی را برای شرکت کیا طراحی کرده است. 

محسن خرسندی متولد سال 1369 و دانشجوی رشته مکانیک دانشگاه اصفهان می باشد و از بچگی با توجه به علاقه خاصی که به خودرو داشته است به دنبال طراخی ماشین بوده است. طرح او برای ماشین شرکت "کیا" حتی توانسته است برنده جایزه اول طراحی نیمه حرفه ای شود.


طرح او برای شرکت "کیا" با "ام شیفت" شناخته می شود و یک ماشین سوپر اسپرت برای سال 2020 است. این ماشین  طرحی است از تلفیق ماشین های سوپر اسپرت دهه های 70 و 80 میلادی مانند پورشه 917 و 908 که از خودرو های خوب شرکت پورشه بوده اند.


خودروی  "ام شیفت" همچنین قدرت آن را دارد که به ماشینی به سلیقه شما تبدیل شود چرا که بدنه آن قابل جابه جا شده است و می توان به راحتی بدنه آن را تغییر داد


:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 تکنولوژی همه روزه در حال پیشرفت و ترقی است و از همین رو نیز هر روز موارد جدیدی در آن دیده می شود. در این میان عرصه تکنولوژی های کامپیوتری بیش از دیگران در حال پیشرفت است.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، به تازگی یکی از شرکت های تولید کننده وسایل و ابزار کامپیوتری به دنیال تولید مانیتورهای شفاف رفته است. این شرکت اعلام کرده است که می توان از این مانیتورها در شیشه های جلویی ماشین و همچنین برای تبلیغات استفاده کرد.

از دیگر امکانات این مانیتور می توان به هوشمند بودن آن اشاره کرد. به طوری که شما با قرار دادن آن در مقابل اشیا می توانید اطلاعاتی را در مورد آن به دست آورید. برای مثال اگراین مانیتور را در مقابل یک نقشه قرار دهید به شما اطلاعات مسیرها و وضعیت ترافیک را در راه ها می دهد.


شرکت سازنده در مورد نحوه ساهت این محصولات و همچنین طراحی آن اعلام کرده است که از پرده های شفافی استفاده می کند که به شما اجازه دیدن پشت صفحه را می دهد و در همین حال نیز از خود نوری تولید می کند که باعث پخش شدن اطلاعات می شود.

با توجه به این که این روزها نیز صفحات شفاف وجود دارند این شرکت سعی دارد تا یک مانیتور نازکتر با قابلیت های بالا و تمام رنگی تولید کند و لازم به ذکر است که این شرکت اعلام کرده است که بیش از 20 سال بر روی این پروژه کار کرده است.


:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 بچه های نابغه در دنیا تعداد زیادی ندارند. این بچه ها در سنین پایین صحبت کردن را اغاز می کنند و همچنین در همان سال ها دوران مدرسه را به پایان می رسانند و به سرعت به دانشگاه می رسند.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، تانیشک ابراهیم پسر 9 ساله هندی این روزها به دنبال گرفتن مدرک دانشگاه اش است. این پسر بچه در سن 4 سالگی به موسسه نوابغ معرفی شد و توانست در 99.9 درصد از تست ها به راحتی بگذرد.

این پسر بچه در سن 8 سالگی وارد کالج امریکن ریور شده و در میان دانشجویانی درس می خواند که سنشان حتی از دو برابر سن او نیز بیشتر است و حتی گاهی اوقات به آن ها درس نیز می دهد.


مادر تانیشک اولین فردی است که به نبوغ فرزندش در سن دو و نیم سالگی پی برده است. پدر تانیشک یک مهندس کامپیوتر است و مادرش نیز یک دامپزشک است.


تانیشک در سن دوسالگی می توانسته است تا عدد 100 بشمارد و همچنین بدون وقفه به کلاس های 5 ابتدایی رسیده است. تانیشک می گوید: من به درس های فیزیک و ریاضی بسیار علاقه دارم و همچنین دوست دارم یک دانشمند یا رئیس جمهور شوم.


:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است و خوردن آن فواید زیادی برای سلامت انسان دارد برای اینکه بدانید بهترین غذا برای صبحانه چیست ادامه مطلب را بخوانید.

حمیدبشارتی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: همان طور که بارها شنیده اید صبحانه مهمترین وعده غذایی در روز است اما با این حال بسیاری از ما این وعده را فراموش می کنیم. 
 
وی در ادامه مطلب خود افزود: تحقیقات نشان داده است که خوردن صبحانه فواید زیادی برای سلامت انسان دارد که این وعده می تواند به کاهش وزن کمک کرده و حتی میزان مسمومیت بر اثر فلز سرب را که در بسیاری از محصولات روزانه بکار رفته را کاهش دهد. 
 
بشارتی تصریح کرد:‌ صبحانه ایده آل یک املت شامل 2 سفیده تخم مرغ، یک زرده مقداری اسفناج به همراه یک لیوان آب گیلان یا آلبالو است. 
 
وی در ادامه گفت: این صبحانه مقادر زیادی پروتئین دارد که نیاز بدن به انرژی در طول روز را تأمین می کند. 
 
بشارتی اظهار کرد: وجود تخم مرغ در وعده غذای صبحانه می تواند میزان مصرف کالری را در طول روز تا 18 درصد کاهش دهد که این غذای سرشار از پروتئین،‌ احساس سیری، پربودن شکم را به شمار می دهد و به این ترتیب شما دیگر تمایلی برای خوردن بیشتر نخواهید داشت. 
بشارتی خاطر نشان کرد: تحقیقات دیگر هم نشان داده است مردانی که در وعده صبحانه خود تخم مرغ می خورند در مقایسه با مردانی که صبحانه ای سرشار از از کربوهیدرات مصرف می کنند هنگام ناهار تمایل کمتری به خوردن غذا خوردن دارند و کالری کمتری را وارد بدن خود می کنند


:: بازدید از این مطلب : 406
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 یکی از راههای داشتن اندامی متناسب رعایت رژیم غذایی است، اما گنجاندن تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن در وعده های غذایی کار دشواری است.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ ممکن است شما برای انتخاب رژیم غذایی مناسب دچار مشکل شوید. در ادامه، این مطلب نکاتی را به شما پیشنهاد می کند، که با رعایت آنها تقریباً نیازی به رعایت رژیم های سخت، ندارید. 
 
میوه و سبزیجات را در وعده های غذایی خود بگنجانید. 
 
 
ممکن است تعجب کنید، اما یکی از راههای کم کردن وزن،‌ خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات است. سعی کنید امشب به جای یک نوع، سه نوع سبزیجات را همراه شام خود میل کنید تا خود را به خوردن سبزیجات عادت دهید. بدین ترتیب فیبر و آب بیشتر و کالری کمتری جذب کرده اید. 
سبزیجات را بدون روغن طبخ نمایید و بجای استفاده از سس های چرب، آن را با آبلیمو مزه دار کنید. 
 
غذا را خوب بجوید. 
 
 
یکی از موثرترین راهها برای کاهش وزن، جویدن زیاد غذا است. محتویات بشقاب خود را به قسمت های کوچکی تقسیم کنید. بد نیست ۲۰ دقیقه از وقت تان را برای میل غذا در نظر بگیرید، تا خود را به آرام جویدن غذا عادت دهید. با این روش، از غذا خوردن نیز لذت بیشتری خواهید برد. 
 
خواب بیشتر، وزن کمتر را نتیجه می دهد. 
 
 
هنگامی که خواب جایگزین فعالیت های بیهوده شود، گرسنگی به سراغ شما می آید. شما با خوابیدن، تا شش درصد کمتر کالری مصرف می کنید. همچنین، نتایج تحقیقات حاکی از این موضوع هستند که خواب، باعث کم شدن اشتها می گردد. 
 
سوپ را فراموش نکنید. 
 
 
خوردن سوپ یکی از راههای کم کردن وزن است. سوپ ِ حاوی گوشت و یا مرغ، همراه با سبزیجات تازه و یا یخ زده، علاوه بر اینکه می تواند پیش غذای لذیذی باشد، باعث فرو نشاندن اشتها نیز می گردد. البته سوپ های خامه ای به علت داشتن مقادیر زیادی چربی و کالری، از این امر مستثنا هستند. 
 
غلات سبوس دار مصرف کنید. 
 
 
مصرف غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، گندم و جو، کالری کمتر و تنظیم کلسترول را به همراه خواهند داشت. امروزه غلات سبوس دار در تهیه بیسکوییت، کلوچه، خمیر پیتزا، ماکارونی و نان گندم استفاده می شوند. 
 
لباس های تنگ شده خود را دور نریزید. 
 
 
اگر چاق تر از قبل شده اید، به جای دور ریختن -یا بخشیدن- همه لباس هایی که برایتان تنگ شده اند، آنها را نگه دارید و هر روز به آن ها نگاه کنید. حداقل یکی از آنها را که بیشتر می پسندید انتخاب کرده و برای روزی که دوباره اندازه تان شود تلاش کنید. به این صورت، ناخودآگاه خود را برای اینکه روزی دوباره می توانید آن لباس ها را بپوشید، به لاغر شدن باور داده اید. 
 
خودتان پیتزا بپزید. 
 
 
اگر به پیتزا علاقه ی زیادی دارید، آن را از وعده های غذایی خود حذف نکنید. می توانید در خانه پیتزای سالم و کم کالری بپزید. در پیتزای خانگی خود بجای استفاده از سوسیس و کالباس، از سبزیجات استفاده کنید. بدین ترتیب ۱۰۰ کالری از وعده ی غذایی خود کم کرده اید. پنیر پیتزای کم چرب را جایگزین نموده و لایه نازکی از آن را بر روی پیتزای خود بریزید. همچنین نان پیتزای نازک و مقدار کمی روغن زیتون گزینه مناسبی برای پختن این نوع پیتزا است. 
 
مصرف شکر را کاهش دهید. 
 
 
با عدم مصرف نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، شما ۱۰ قاشق چایخوری شکر را از وعده غذایی خود حذف کرده اید. به جای آن، از سودا و یا نوشیدنی های کم کالری و حتی آب استفاده کنید و آن ها را با لیمو، نعنا و یا توت فرنگی مزه دار نمایید. 
 
از لیوان های باریک و بلند استفاده کنید. 
 
 
طبق تحقیقات انجام شده، اندازه و شکل ظروف می توانند انسان را فریب دهند و به بیشتر یا کمتر خوردن غذا ترغیب کنند. پس اگر نمی توانید از مصرف نوشیدنی های پُرکالری صرفه نظر کنید، بهتر است لیوان های باریک و کمی بلند را جایگزین لیوان های کوتاه و پهن کنید. بدین ترتیب در مصرف نوشیدنی های شیرین و پر کالری صرفه جویی کرده اید! 
 
چای سبز بنوشید. 
 
  
 
نوشیدن چای سبز استراتژی خوبی برای کاهش وزن است. برخی مطالعات نشان می دهند که چای سبز روند سوزاندن کالری را در بدن سرعت می بخشد. پس، از مصرف این نوشیدنی با طراوت و بدون کالری غافل نشوید. 
 
 
به سراغ یوگا بروید. 
 
بر اساس مطالعه انجام شده در مجله رژیم غذایی آمریکا (American Dietetic Association)، زنانی که ورزش یوگا را انجام می دهند، نسبت به زنان دیگر اندام مناسب تری دارند. آرامش و پیامهایی که با انجام دادن یوگا به مغز منتقل می گردد، باعث پرهیز از پرخوری در افراد می شود.


:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 تصمیمی که قطعا یک نقطه عطف در زندگی هر فردی خواهد بود به‌ویژه اگر هنوز بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف ناشی از کشیدن سیگار میهمان ناخوانده سلامتی‌اش نشده باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، «ترک سیگار به هیچ وجه کار سختی نیست، من خودم 100بار این کار را کرده‌ام.» می‌گویند در پس هر شوخی، حقیقتی نهفته است و بر همین اساس وقتی به عمق این جمله طنازانه که به گویندگان مشهوری نیز نسبت داده شده توجه می‌کنیم، متوجه چرایی سخت بودن ترک سیگار برای افراد سیگاری می‌شویم.

ترک سیگار با عوارض فیزیکی و روانی‌ای که از خود به‌جا می‌گذارد البته کار بسیار سختی برای افراد سیگاری تلقی می‌شود و به همین خاطر نیز سال‌هاست ذهن پژوهشگران مختلف در پی اختراع و ابداع ابزار یا روش‌هایی است که بتواند اندکی از سختی انجام این تصمیم بکاهد. تصمیمی که قطعا یک نقطه عطف در زندگی هر فردی خواهد بود به‌ویژه اگر هنوز بیماری‌ها و عارضه‌های مختلف ناشی از کشیدن سیگار میهمان ناخوانده سلامتی‌اش نشده باشد.

شبدر قرمز یکی از نخستین پیشنهاد‌هاست. در برخی کشور‌ها از این گیاه برای تولید توتون بدون نیکوتین استفاده می‌شود و از نظر پزشکی نیز این گیاه دارای ترکیب ضد‌سرطان ژنیستاین است.
 
به همین خاطر جویدن ریشه و یا استفاده از چای شبدر قرمز، هم می‌تواند عادت روانی جویدن توتون را به‌تدریج فرو بنشاند و هم به سلامتی کمک کند. مصرف متعادل ریشه شیرین بیان به‌صورت جویدن ریشه و همینطور مصرف چای عصاره آن نیز از دیگر پیشنهادهاست.

یکی دیگر از پیشنهادها برای مبارزه با سرطان‌های ناشی از استعمال سیگار خوردن هویج است. به همین خاطر نیز گفته می‌شود اگر سیگار خوراکی سرطانی است، هویج خوراکی ضد‌سرطان است. طی تحقیقاتی ثابت شده است مصرف هفته‌ای دو عدد هویج متوسط خام احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

اسفناج و برگ چغندر نیز به‌خاطر داشتن اسید فولیک، ویتأمینC، بتاکاروتن و قند و همینطور توانایی قلیایی کردن محیط بدن خوراکی‌هایی مؤثر در ترک سیگار هستند. کشمش، انجیر خشک و بادام نیز به‌خاطر اینکه به راحتی قلیایی بودن بدن را افزایش می‌دهند، می‌توانند تمایل شخص را به سیگار کمتر کنند.


:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 تصاویر گرفته شده درختانی را نشان می‌دهد که همچون هیولای "monster" فیلم‌‌های وحشتناک به نظر می‌رسند و بدون شک این درختان کهنسال هیچ بچه‌ای را به خود جذب نمی‌کنند که حتی فکر بالارفتن از این درختان را داشته باشد.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، یکی از این درختان که شبیه به شبح Ghost بزرگی است در نزدیکی کالچستر، اسکست، انگلیس وجود دارد. 


درختان هیولایی در نخستین نگاه، درختان فیلم ارباب حلقه‌‌ها را به یاد می‌آورند و در جاده‌‌ها هم باعث ایجاد وحشت برای رانندگان می‌شوند. 


یکی از اهالی محلی به نام "باسکی" 84 ساله دراین‌باره می‌گوید: هر کدام از این درختان شکلی خاص دارد و برخی عبوس و ناراحت به نظر می‌رسنداما آنچه در تمامی آنها مشترک است ترسناک بودن آنهاست و بعضی از آنها با دهانی باز قصد بلعیدن همه چیز را دارند. 


:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 یک مرد چینی در شهر " لیوزهو " در هنگام آزمایش یک خودرو در طبقه چهارم دچار حادثه شد.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، حادثه رانندگی ممکن است در کوچه، خیابان و برزگراه و حتی در پیاده رو برای شما رخ دهد. اما آیا فکر می کنید ممکن است که یک حادثه رانندگی در طبقه چهارم یک ساختمان هم رخ دهد؟ باید بگوییم که پاسخ مثبت است. 

" لین هیو " یک راننده آزمایش گر در شهر " لیوزهو " چین است در حال تست یک خودرو در طبقه چهارم یک ساختمان بوده است که پس از متوقف کردن  خودرو آن را از دنده خارج نمی کند و ناگهان خودرو به سمت جلو رفته و به شدت با شیشه های بزرگ موجود در این پنجره برخورد می کند و حتی تا مقداری نیز از شیشه بیرون می رود.


یک شاهد در مورد این سانحه می گوید: ناگهان صدای مهیبی را شنیدم که به مانند صدای انفجار بود و سپس شیشه ها شکسته و جلوی ماشین بیرون آمد. پلیس در مورد این حادثه می گوید: راننده توانسته است که به موقع توقف کرده و از سقوط به پایین جلوگیری کند. کشور چین با توجه به جمعیت زیاد و تعداد زیاد ماشین دارای تعداد خودروی بسیار زیادی است که باعث عمل آزمایش خودرو در طبقات بالایی ساختمان ها نیز انجام شود.


:: بازدید از این مطلب : 337
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 عقاب زرنگ و فرصت‌طلبی که منتظر صید ماهی توسط ماهیگیر بود، وقتی یک ماهی به قلاب مرد صیاد افتاد، بسرعت در آب فرود آمد و ماهی صید شده را ربود.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، بروس، مردی که در حال ماهیگیری در دریاچه Padden واشینگتن صیدش طعمه عقاب شده است می‌گوید: در حال خودم بودم و داشتم ماهیگیری می‌کردم که ناگهان عقابی غول‌پیکر با طول بال‌هایی در حدود 1.82 متر، به سمت قایقم فرود آمد و ماهی‌ای را که صید کرده بودم از سر قلاب دزدید و سپس در آسمان اوج گرفت. 


همه چیز به قدری سریع اتفاق افتاد که باعث خنده من شد. عقاب بسیار قوی و چالاک عمل کرد و به نظر می‌رسید که در آن نزدیکی روی درختی کمین کرده و مراقب من بود تا در فرصت مناسب بتواند ماهی مرا از چنگم درآورد. 


به نظرم به دست آوردن طعمه‌ای چنین آسان برایش بسیار لذت‌بخش بوده است. چند ماهیگیر هم که در قایق‌های خود بودند از این فرصت استفاده و تصاویری را از این اتفاق تهیه کردند.


:: بازدید از این مطلب : 338
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 وسیله نقلیه " K-Way Motus " یک طرح جالب و متفاوت است که در عین کوچکی حفاظت خوبی را برای سرنشینان به وجود آورده و یک وسیله نقلیه سازگار با محیط زیست نیز به حساب می آید.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، یکی از مشکلات اصلی در مورد موتور سیکلت بحث مربوط به امنیت این وسایل نقلیه است. در این وسایل نقلیه امنیت زیادی وجود ندارد و در صورت بروز هر گونه برخورد راکبین آن به احتمال زیاد آسیب خواهند دید.

 مشکل دیگری که در مورد موتورسیکلتها وجود دارد این است که این وسایل نقلیه جزء وسایلی به شمار می روند که سهم زیادی را در آلودگی هوا دارند. حال آیا ممکن است که به شیوه ای بتوان این دو مشکل را در مورد طراحی موتور سیکلت حل کرد. به نظر می رسد که پاسخ این مشکلات وسیله نقلیه " K-Way Motus " باشد. یک وسیله نقلیه سه چرخه که در حال حاضر از آن تنها چند نمونه تولید شده است.


برای حل مشکل اول طراحان این سه چرخه یک کابین حفاظتی را بر روی این وسیله نصب کرده اند. این پوشش حفاظتی از سرنشینان در جریان تصادفات و همچنین برف و باران حمایت می کند. این پوشش و فضای ایجاد شده توسط آن باعث شده است تا طراحان بتوانند دو صندلی راحت را برای سرنشین های این سه چرخه طراحی کنند.


برای حل مسئله بعدی نیز طراحان به جای سیستم های پیشران عادی که سوختهای فسیلی برای تامین نیروی خودرو بهره می برند از سیستم پیشران الکترونیکی در این سه چرخه استفاده کردند که باعث شده است تا آن از نظر تولید آلودگی در کمترین حد ممکن باشد. این سه چرخه در حال حاضر در حد پیش نمونه است اما می توان امید داشت که در آینده این سه چرخه ها در تعداد زیاد به بازار عرضه شود.


:: بازدید از این مطلب : 677
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار
مارمولک ها خزندگانی هستند که از نظر ظاهری شباهت فراوانی به دایناسورها دارند و بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان دارای اشتراکات زیادی با این موجودات منقرض شده هستند.
به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، مارمولکها خزندگانی جالب و بسیار متنوع هستند. این خزندگان در اندازه ها و رنگهای مختلف وجود داشته و در نقاط مختلف دنیا زندگی می کنند. از مارمولکهای خانگی تا خزنده بزرگی همچون کومودور همگی جزء خانواده مارمولکها به حساب می آیند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از گونه های کم تر شناخته شده مارمولکها آشنا کنیم.


 

Phrynocephalus
این مارمولک کوچک ساکن مناطق کویری است و به بیشتر در بیابانهای مناطق آسیای مرکزی مثل کشور چین و همچنین بخش هایی از ترکیه دیده شده است. این خزنده کوچک دارای عادات عجیبی است که از جمله آن می توان به جمع کردن و باز کردن دم برای ارتباط با همنوعان خود، قابلیت فرو رفتن سریع در شن و ماسه ها و همچنین ترساندن دشمنان خود با ظاهر عجیبش اشاره کرد.


 

مارمولک پرنده
این مارمولک دارای پوستی عجیب است که قابلیت استتار مناسبی را به آن می دهد. پوست این خزنده از جهاتی شبیه به مارها نیز است. اما دلیلی که لقب پرنده را نصیب این مارمولک کرده است توانایی جالب این خزنده در پرش است. این مارمولک می تواند با کمک دم و پاهای خود پرش کرده و مسافتهای کوتاهی مثلا به اندازه دو درخت بین هم را پرش کنند.


 

Heloderma suspectum
این مارمولک عظیم الجثه و ترسناک یکی از گونه های سمی این خانواده است. اندازه بزرگ و زنگ سیاه بدن به همراه گزشهای دردناک از این خزنده موجودی خطرناک ساخته است. نکته مهم در مورد این مارمولک این است که برخلاف سایر هم نوعان سمی خود که دارای زهری ملایم و عمدتا کم خطر هستند، زهر این گونه از مارمولک ها بسیار خطرناک بوده و عمدتا بر روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد.


 

مارمولک کرم خوار
این گونه از مارمولک از نظر ظاهری بسیار عجیب و متفاوت با سایر گونه های مارمولک هستند. این خزندگان با بدنی کشیده و طولانی و همچنین پاهای جلویی بسیار کوچک ترجیح می دهد که بیشتر اوقات خود را در زیر زمین و به دنبال کرم ها و سایر حشرات برای تغذیه خود می گردد.


 

Amblyrhynchus cristatus
این مارمولک عظیم الجثه یکی دیگر از گونه های خاص حاضر در جزایر گلاپاگوس است. این جزیره به عنوان یک مکان خاص در میان زیست شناسان مطرح است ، چون که دارای گونه های بی همتای گیاهی و جانوری است. اما این مارمولک بزرگ برخلاف ظاهر ترسناک خود گیاه خوار بوده و اکثر عمر خود را به مانند شیرهای دریایی و یا فک ها در خطوط ساحلی می گذراند. این مارمولک عمدتا به درون آب رفته و غذای خود که شمال علف های دریایی است را پیدا می کند.


 

شیطان تاج دار
این گونه از مارمولک ها عمدتا در مناطق کویری زندگی می کنند و به دلیل ظاهرا خاص خود به عنوان " شیطان تاج دار " ملقب شدند. این مارمولک در مناطق بیابانی زندگی کرده دارای پوستی پوشیده از فرو رفتگی و برآمدگی ها و همچنین رنگی خاکی است. این مارمولک عمدتا از مورچه ها تغذیه می کنند.


 

مارمولک شاخ دار
این مارمولک کوچک به صورت خاص در مناطق کویری زندگی کرده و عمدتا از مورچه ها تغذیه می کند. این خزنده کوچک دارای یکی از عجیب ترین اشکال دفاعی در برابر دشمنان خود است. این مارمولک پس از احساس ترس فشار خون خود را بالا برده و حجم زیادی از خون را به درون مویرگهای سر خود منتقل می کند که باعث قرمز شدن سر خزنده می شود. بسیاری از شکارچیان پس از دیدن این ظاهر از شکار آن پشیمان می شوند.


:: بازدید از این مطلب : 888
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار
آیا می دانید با خوردن موادی همچون گوشت قرمز، کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین می توانید سلامت موهای خود را تضمین کنید.
به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، تقویت و حفظ سلامت مو از جمله مسائلی است که توجه بسیاری از انسان را به خود جلب کرده است. ناگفته پیدا است که مو چه نقش مهمی را در حفظ ظاهر و زیبایی اشخاص مختلف ایفا می کند. یکی مهمترین ارکان در زمینه حفظ سلامت مو تغذیه افراد است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از مواد غذایی مفید برای مو آشنا کنیم.


 

گوشت قرمز
یکی از دلایل ابتلاء افراد به کچلی و از دست دادن مو کمبود آهن است. بر اساس تحقیقاتی که در یک مرکز مطالعاتی در کالیفرنیای آمریکا صورت گرفته است مشخص شده که خصوصا زنان مبتلا به کاهش رشد مو و یا ریزش مو عموما از کمبود آهن رنج می برند. پس برای مقابله با ریزش مو و کچلی سعی کنید با خوردن موادی هم چون گوشت قرمز و یا تخم مرغ آهن مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

تخم مرغ
تخم مرغ سرشار از ویتامین " ب 7 " است. این ویتامین به رشد موهای شما کمک می کند و در صورت کمبود آن موهای شما شکننده می شود. این ویتامین علاوه بر تخم مرغ در بادام زمینی، ماهی قزل آلا و پنیرهای کم چرب نیز موجود است.

موز
این میوه خوشمزه و دوست داشتنی دارای یک ماده معدنی به نام " سیلیکا " است که به باعث تقویت و افزایش قطر موهای شما می شود. در عین حال این ماده معدنی به مقاومت بیشتر موهای شما نیز کمک می کند.

سبزیجات با رنگ سبز تیره
سبزیجاتی همچون اسفناج و کلم بروکلی از جمله مواد غذایی هستند که حامل حجم زیادی از ویتامین های آ و ث هستند. این ویتامین ها به بدن کمک می کنند تا چربی خاصی را در مو آزاد کند که به عنوان یک حالت دهنده طبیعی عمل می کند.

سیب زمینی شیرین
این ماده غذایی حاوی ماده مغذی " بتا – کاروتن " است که در بدن انسان به ویتامین آ تبدیل می شود و از زبر شدن مو و همچنین خشک شدن پوست جلوگیری می کند. از دیگر مواد غذایی که حامل این ماده هستند می توان به هویج و کدو اشاره کرد.

حبوبات
مواد غذایی همچون عدس، لوبیا و نخود حاوی مقادیر بسیار زیادی از پروتیئن و آهن هستند که در نقش حفظ شادابی و سلامت مو تاثیر بسیار بالا و مهمی دارند.

غذاهای دریایی
ماهی هایی همچون قزل آلا و ساردین منبع بسیار مناسب اسید چرب " امگا 3 " هستند. این چربی مفید از بروز خشکی پوست سر و همچنین خشکی موهای شما جلوگیری خواهد کرد. گردو نیز منبع مناسبی برای تامین امگا 3 بدن به حساب می آید.

چربی های مفید
هیچ کس دوست ندارد که موهایی خشک داشته باشد. برای از بین بردن خشکی پوست به شما توصیه می کنیم تا از روغن های مفید و گیاهی همچون روغن زیتون و یا روغن آفتابگردان استفاده کنید. شما می توانید موی خود را با یک قاشق از این روغن ها ماساژ دهید تا روشنی و لطافت لازم را بدست آورید.


:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 هر ساله رقابت‌هاي تصويري جهاني در عرصه پزشکي برگزار مي شود و به آموزنده‌ترين، جالب‌ترين و از لحاظ فني بهترين تصاوير جايزه اهدا مي‌شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امسال نيز برترين تصاوير پزشکي ثبت شده با شيوه تصويربرداري و ريزنگاري از ساختارها و طرح هاي غيرمنتظره زيست پزشکي معرفي شده است.

 
از تصاوير برنده اين مجموعه مي‌توان به تصوير يک مگس شب‌پره اشاره کرد که توسط کوين مکنزي از دانشگاه آبردين گرفته شده است. لارو اين حشره در فاضلاب هاي خانگي و سينک ظرفشويي زندگي مي‌کند. بدن اين موجود با مژک پوشيده شده است که به آن ها يک حالت بيد شکل مي‌دهد.

تصوير ديگر اين مجموعه اسکن الکتروني از بلور کافئين است. اين ماده در گياهان به شکل يک حشره‌کش طبيعي عمل مي‌کند.

بلورهاي اصلي به اندازه 500-400ميکرون بوده اما اين گروه در انتهاي يک بلور بزرگ تر شکل گرفته است و تنها 40 متر طول دارد. داوران اين تصوير را به دليل چشم‌انداز ناشناس آن انتخاب کرده‌اند.تصوير ساختار بافت درون برگ يک نهال، يکي ديگر از تصاوير برتر اين مجموعه است.

تخمک هاي قورباغه از دانشگاه کمبريج از جمله ديگرتصاوير جالب اين مجموعه است که به تخمک قورباغه چنگال‌دار آفريقايي تعلق دارد و در تحقيقات بيولوژي رشد استفاده مي شود.

هر تخمک با هزاران سلول فوليکول پوشش پيدا مي‌کند و با رنگ‌آميزي دي‌ان‌اي آبي به نمايش مي‌آيد و همچنين رگ هاي خوني تغذيه کننده اکسيژن در تخمک و سلول هاي فوليکول به رنگ قرمز است.برنده کلي اين رقابت "رابرت لودلو" از موسسه نورولوژي کالج لندن با تصوير جراحي مغزي است که به نمايش قشر مغزي يک بيمار مبتلا به صرع پرداخته است.

اين تصوير که زيبايي و شکنندگي اين عضو پيچيده بدن را نشان مي دهد، پيش از فرآيند قرار دادن الکترود درون جمجمه براي درمان به ثبت رسيده است. پس از برداشتن چند بخش از مغز، اين بيمار ديگر به حمله دچار نشد. داوران دليل انتخاب اين طرح را جزئيات زياد آن عنوان کردند. در اين تصوير ماده خاکستري مغز به رنگ صورتي است و عروق کوچک در ميان آن ها مي‌درخشد.

برگزار کنندگان اين مسابقه درباره اين تصوير مغز اظهار داشتند: آنچه اين تصوير را از ساير تصاوير متمايز مي کند اين است که عضو زنده است، مغزي که در جريان يک عمل عصب شناسي آن را مشاهده کرديم.از طريق مهارت عکاس، ما از مزيت ديدن چيزي برخوردار شده ايم که درون جمجمه ما پنهان است.

تصوير داروي لوپراميد براي درمان اسهال نيز در زمره برندگان اين دوره به شمار مي رود. يکي ديگر از اين تصاوير بافت هايي را نشان مي دهد که رنگ هاي غيرطبيعي دارند و طي يک جراحي مربوط به آرتروز از زانو خارج شده اند.

عکاسي پزشکي کار بسيار دشواري است که طي آن عکاسان بايد نزديک متخصصان پزشکي کار کنند تا بتوانند تصاوير حساسي بدون هيچ کنترلي روي نور و شرايط تهيه کنند، اما اين تصاوير براي کمک به پزشکان در تشخيص بيماري، پيگيري آن و ثبت درمان ها براي اهداف آموزشي بسيار مهم است.


:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 یک هنرمند 54 ساله از اهالی شهر ونکوور کانادا با استفاده از هندوانه طرح های جالبی را خلق کرده است.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، فصل تابستان نیز از راه رسیده است و به همراه خود میوه های فراوان مخصوص این فصل را نیز آورده است. یکی از این میوه ها که در بسیاری از نقاط دنیا بسیار پر طرفدار است هندوانه می باشد. تزیین این میوه از جمله هنرهای بسیار پرطرفدار در بین علاقمندان به هنر میوه آرایی است. اندازه بزرگ و شکل کروی هندوانه باعث می شود تا عمل تزیین میوه هندوانه راحت تر صورت بگیرد. در عین حال وجود رنگهایی مثل: سبز، قرمز و تا حدودی سفید زیبایی خاصی را به هندوانه های تزیین شده می دهد.


هنرمند 54 ساله کانادایی " کلیو کوپر" با هندوانه به خلق آثار جالبی پرداخته است. وی با الگو گیری از جانوران، شخصیتهای کارتونی و سینمایی به هنرنمایی بر روی هندوانه پرداخته است. به طور معمول آماده کردن هر یک از این کارهای هنری 6 ساعت به طول می انجامد و به مدت 24 ساعت شکل اصلی خود را حفظ می کند. 


این هنرمند در مورد کار خود این گونه توضیح می دهد: من تا قبل از این بر روی کدو کار می کردم. اما به علت تک رنگ بودن آن از کار بر روی آن مصرف شده و کار بر روی هندوانه را شروع کردم. هندوانه دارای چندین رنگ متفاوت است که باعث جذاب تر شدن کار هنری می شود. من در حال حاضر برای میهمانی ها و عروسی های مختلف در شهر ونکوور کانادا سفارش گرفته و اشکال خاصی را بر روی هندوانه درست می کنم.


:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 از فاتح 13 ساله قله اورست تا یک مادر بزرگ 23 ساله و همچنین استاد بزرگ شظرنج 11 ساله در لیست ما در مورد 6 رکورد دار کم سن وجود دارد.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، تب شکستن رکوردهای مختلف در جهان بسیار داغ است و حتی دست از سر افراد کم سن و سال نیز برنمی دارد. افرادی که با وجود سن کم توانسته اند تا کارهای بزرگی را در مقایسه با سن کم خود انجام دهند. در این مطلب شما را با بعضی از این افراد آشنا می کنیم.


جوان ترین فاتح اورست
" جردن رو مرو " جوان ترین فاتح اورست است. او در سن 13 سالگی و در تاریخ 22 می سال 2010 میلادی توانست قله اورست را فتح کند. او در جریان این صعود با پدر، مادرخوانده خود و 3 نفر دیگر همراه بود.


جوان ترین استاد بزرگ شطرنج
" سرگی الکساندر کارجاکین " متولد 12 ژانویه 1990 میلادی در کشور اوکراین متولد شد. وی در حال حاضر شهروند کشور روسیه به حساب می آید و برای این کشور بازی می کند. وی در زمانی که 11 سال و 11 ماه سن داشت به عنوان استاد بزرگ بین المللی شطرنج رسید و به عنوان جوان ترین دارنده این عنوان شناخته شد. بر اساس امتیاز بندی های موجود وی در حال حاضر پنجمین شطرنج باز مطرح جهان است.


چاق ترین کودک
کم سن ترین فرد چاق در دنیا که وزن آن به ثبت رسیده است مربوط به کودکی به نام " جسیکا گود " اهل آمریکا است. وی در سن 7 سالگی دارای وزنی در حدود 222 کیلوگرم بود. خانواده او تقریبا هر غذایی که او می خواهد را در اختیار او می گذارند و او نیز با خوردن آنها چاق می شود. رژیم غذایی او روزانه حاوی 10 هزار کالری انرژی است.


جوان ترین روانشناس
جوان ترین رواشناس دنیا از اهالی کشور مکزیک در قاره آمریکا است. "اندرو آلمازان آنایا " یک جوان مکزیکی است که در سن 16 سالگی موفق شده است تا مدرک روانشناسی خود را از دانشگاهی در مکزیکو سیتی دریافت کند. او از کودکی به خاطر استعداد متفاوتش آنچنان مورد استقبال هم سن های خود قرار نگرفت و به همین دلیل در خانه و توسط والدینش آموزش دید. او از سن 12 سالگی به دانشگاه رفته و در 16 سالگی نیز فارق التحصیل شد.


جوان ترین رکورد دار سرعت
" بن جف " نوجوان انگلیسی در سن 11 سالگی رسما به عنوان یک راننده حرفه ای در مسابقات قایق های تند رو بدل شد. در سال 2011 وی موفق شد تا با شکستن رکورد سرعت جایزه نفر برتر مسابقات قایق های تندرو در اروپا را بدست آورد. او در حال ادامه دادن راه پدربزرگ خود است که از سال 1966 در این رشته فعال بوده است. 


جوان ترن مادربزرگ دنیا
در حالت عادی با شنیدن کلمه مادر بزرگ ما همه به یاد یک بانوی مسن با موهای سفید و یک عصا می افتیم. اما یک زن 23 ساله رومانیایی عنوان جوان ترین مادر بزرگ جهان را در اختیار دارد. " ریفتا اسکانسکو " در سن 11 سالگی ازدواج کرده و در سن 12 سالگی صاحب اولین فرزند خود شد. دختر او نیز در سن 10 سالگی ازدواج کرد. وی در حالی که 23 ساله بود دختر او صاحب فرزند شده و وی را تبدیل به جوان ترین مادربزرگ دنیا کرد.


:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 اگر فکر می کنید که سوختهای سوپر همیشه بهترین هستند و یا این که رانندگی با شیشه های پایین مصرف سوخت شما را افزایش می دهد، به شما توصیه اکید داریم که این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، جلوگیری از مصرف اضافه سوخت در خودروها از جمله دقدقه های اصلی سازندگان و استفاده کنندگان از خودروها است. در این میان باورهایی در مورد کاهش یا افزایش مصرف سوخت وجود دارند که برای سالها به عنوان باورهایی صحیح انگاشته می شدند. اما حقیقت این است که بخش زیادی از این باورها اشتباه هستند و یا با معرفی فناوری های جدید دیگر صحیح نیستند. در این مطلب شما را با بعضی از این باورهای غلط آشنا می کنیم.


فیلتر هوای کثیف
در اتومبیل های قدیمی تر وجود یک فیلتر هوای کثیف باعث تغییر در حجم هوای ورودی به موتور برای عمل ترکیب با سوخت شده و باعث می شد که سوخت بیشتر مصرف شود. خودروهای مدرن امروزی که از سیستم های کامپیوتری برای محاسبه میزان هوا و سوخت ورودی به محفظه احتراق استفاده می کنند دچار این مشکل نمی شوند و زمانی که با کاهش حجم هوا رو به رو شوند به صورت اتوماتیک میزان سوخت ورودی به موتور را نیز کاهش می دهند.

سوخت گیری در هوای سرد
شاید شما هم این نکته را شنیده باشید که سوخت گیری در صبح و یا هوای سرد باعث می شود که شما حجم بیشتری سوخت دریافت کنید. دلیل ابراز این نظر نیز این است که بنزین در هوای سرد و یا صبح زود فشرده شده و شما حجم بیشتری از بنزین را دریافت می کنید. اما حقیقت این است که اکثر پمپ های بنزین مخازن خود را در زیر زمین نگاه داری می کنند و دمای بنزین در تمامی مدت روز ثابت است.

سوختهای سوپر همیشه بهترین هستند
زمانی که شما وارد یک پمپ بنزین می شوید با چند نوع بنزین رو به رو می شوید که هر کدام از درجه کیفی متفاوتی برخوردار هستند. نکته این است که این کیفیت مرتبط با میزان " اوکتان " موجود در بنزین است. میزان بالاتر اوکتان از سوختن بی دلیل بنزین در موتور جلوگیری می کند. اما نکته ای ظریف و مهمی که عمدتا در این جا مورد توجه قرار نگرفته است این است که مسئله سوختن بیش از حد بنزین در موتور مربوط خودروهای اسپرت و گران قیمت است که از موتورهای با توان بالا بهره می برند. حقیقت این است که نه فقط در جامعه ما و بلکه کلیه کشورهای جهان این گونه از ماشین ها متعلق به اقشار محدودی از جامعه هستند. پس در هنگام خرید سوخت نیز به نوع خودروی خود نیز دقت کنید.

رانندگی با شیشه های پایین
بسیاری از ما تا به امروز این فکر را قبول داشتیم که رانندگی با شیشه های پایین به موتور فشار آورده و باعث می شود که مصرف سوخت خودرو افزایش یابد. باید به شما بگوییم که این تصور نیز غلط است. در آزمایشاتی که در تاسیسات شرکت " هوندا " انجام شده است مشخص شده است که در زمانی که شما با شیشه های بالا و کولر روشن و با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنید به میزان 1 لیتر برای هر 1200 متر با افزایش سوخت مواجه می شوید. در صورتی که در زمان حرکت با شیشه های پایین میزان افزایش مصرف سوخت خیلی بالا نبوده و به نوعی قابل اندازه گیری نبوده است.

کارکرد خودرو و مصرف سوخت
یکی از اصلی ترین نکات در مورد ماشین های کارکرده میزان مسیری است که این خودروها طی کردند. بسیاری تصور می کنند که یک ماشین هر چه بیشتر کار کند مصرف سوخت آن نیز افزایش می یابد. این تصور غلط است و باید گفت که مصرف سوخت یک خودرو در ابتدا شروع به حرکت از کیلومتر صفر تا چند هزار کیلومتر حرکت تفاوت چندانی ندارد. اما این مسئله مستلزم رعایت یک مسئله است که آن هم رعایت اصول تعمیر و نگهداری خودرو است. در صورتی که خودروی خود را به موقع تحت بازدید و تعمیر مناسب قرار دهید تا مدتها از یک میزان مصرف سوخت ثابت بهره خواهید برد.

اندازه و دوگانه سوزی
شاید بسیاری تصور کنند که هر چه یک خودرو کوچکتر باشد کمتر مصرف می کند و یا اینکه دوگانه سوزها نیز کمتر مصرف می کنند. این تصور نیز یک اشتباه بزرگ است. بر اساس تحقیقات انجام شده در آمریکا مشخص شده است که میزان مصرف یک خودرو بیشتر به عواملی هم چون نوع موتور، نوع طراحی بدنه و یا قدرت پیشرانهای ثانویه ارتباط دارد تا به صرف اندازه خودرو یا دو گانه سوز بودن آن.


:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 براي تمامي افراد بزرگسال، گاهي جالب است که به دوران گذشته به خصوص دوران کودکي خود بازگردند و دوباره تجربه‌هاي آن دوران خود را تکرار کنند. همه کودکان از همان سنين کم به نقاشي با ابزارهايي چون مداد شمعي، ماژيک و مداد رنگي علاقه نشان مي‌دهند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، نقاشي، هنر بسيار لذت بخشي است که همه براي يادگيري آن مشتاق هستند و اگر هم افراد قادر به کشيدن نقاشي به صورت حرفه‌اي نباشند به طور حتم از ديدن آثار نقاشي بسيار لذت خواهند برد. 

با توجه به فناوري‌هاي موجود اصلا جايي براي تعجب نمي‌ماند که نقاشي‌ها، ديجيتالي شده و ديگر از ابزارهايي چون مداد رنگي، آبرنگ يا رنگ‌روغن استفاده نشود. 

 قصد داريم نرم‌افزار جامع و بسيار کاملي را به شما معرفي کنيم که با استفاده از ابزارهاي موجود در آن بتوانيد نقاشي و رنگ‌آميزي ديجيتالي را به بهترين شکل ممکن تجربه کنيد. 


نرم‌افزار TwistedBrush Pro Studio که محصولي از شرکت Pixarra مي‌باشد، يک نرم‌افزار رنگ‌آميزي ديجيتالي با مجموعه بسيار کاملي از ابزارهاي طراحي کاملا طبيعي، حالت‌هاي روغني، ابزارهايي براي رنگ آميزي با پاستيل، سياه قلم و روش‌هاي ديگر است. 

اين نرم‌افزار محيط کاربري بسيار ساده‌اي دارد و افراد با کمي تلاش قادر خواهند بود تا به آساني با آن ارتباط بر قرار کند. اما بر خلاف محيط کاربري آسان و ساده آن اين نرم‌افزار براي طراحان حرفه‌اي پياده‌سازي شده است. 

موتور قلم‌زني موجود در اين نرم‌افزار يکي از قوي‌ترين موتورهاي موجود در نرم‌افزارهاي نقاشي است. اگر شما به نقاشي رنگ روغن علاقه داريد مي‌توانيد با يک مقايسه شباهت بسيار زياد نتيجه کارتان را در اين نرم‌افزار با يک تابلوي رنگ روغن واقعي ببينيد. 

در اين صورت شما مشاهده خواهيد کرد که رنگ‌هاي نقاشي شما به همان شکل و کيفيت يک تابلوي واقعي نقاشي که روي بوم نقاشي کشيده شده است، خودنمايي مي‌کند.

به گزارش خراسان، نکته بسيار جالب موجود در اين نرم‌افزار اين است که شما مي‌توانيد به آساني درجه خيس بودن رنگ‌هايي را که با آن نقاشي مي‌کنيد، تعيين کنيد. در طراحي سياه قلم با زغال اين درجه از خيسي به خشکي و مات بودن تبديل خواهد شد. 

از امکانات جالب ديگري که در اين نرم‌افزار وجود دارد توانايي طراحي با گچ، مداد رنگي، مداد شمعي و در نهايت آب‌رنگ است. با استفاده از اين امکانات شما قادر خواهيد بود تا روي تصاويري که داريد، نقاشي کنيد يا مي‌توانيد يک عکس را به يک نقاشي قابل بازسازي تبديل کنيد. به اين صورت شما مي‌توانيد عکس مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را به يک تصوير نقاشي شده با رنگ روغن، آب رنگ يا سياه قلم تبديل کنيد. به طور حتم شما از انجام اين تغييرات در تصاوير مختلف بسيار لذت خواهيد برد.

از ديگر خصوصيات اين نرم‌افزار مي‌توان به امکان افزودن متن و نوشته روي عکس‌ها، کپي و مشابه‌سازي عکس‌ها، تغيير صفحات به فرمت‌هاي PNG ،JPEG ،BMP ،GIF و قالب‌هاي ديگر قرار دادن افکت‌هاي زيبا براي تصاوير، گذاشتن بومي به طرح پارچه‌اي براي نقاشي‌ها، استفاده از فيلترهاي پردازشي تصاوير، ايجاد پالت براي رنگ‌هاي پر کاربرد، تغيير تصاوير نقاشي به عکس و تبديل عکس به نقاشي‌هاي بسيار زنده و در نهايت ويرايش و ترميم عکس‌ها و نقاشي‌ها اشاره کرد. علاوه بر اين موارد شما مي‌توانيد با کمک اين نرم‌افزار طراحي‌هاي خود را به صورت سه بعدي انجام دهيد.

اين نرم‌افزار روي تمامي نسخه‌هاي ويندوز موجود قابل نصب است و شما مي‌توانيد نسخه رايگان آن را از آدرس http://www.pixarra.com/download.html  دريافت کرده و لذت کار با آن را تجربه کنيد.


:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 بعضي از لذيذترين ميوه‌ها يا غذاهاي جهان اگر با دقت کافي تهيه يا جويده نشود، مي‌تواند مرگبار باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، يکي از لذت‌هاي سفر، تجربه غذاهاي تازه، ميوه‌ها و قارچ‌هاي ناشناخته است، اما بعضي از لذيذترين ميوه‌ها يا غذاهاي جهان اگر با دقت کافي تهيه يا جويده نشود، مي‌تواند مرگبار باشد و سفر شما را به کابوس بدل کند.

 
صدف خوراکي:
 
اگر از آن دسته آدم‌هايي هستيد که سلامت غذايي که ميل مي‌کنيد برايتان اهميت بسياري دارد، بهتر است براي هميشه دور صدف خوراکي خام را خط بکشيد. سازمان غذا داروي آمريکا (FDA) اين ماده غذايي را به دليل مسموميت‌هاي بسياري که تاکنون ايجاد کرده و تعداد قربانيان مصرف آن، يکي از مخاطره‌آميزترين غذاهاي روي زمين اعلام کرده است. در ميان ميکروارگانيسم‌هايي که مي‌توانند با مصرف صدف خام فرد را دچار مشکلات حاد در دستگاه گوارش کنند، نورو ويروس و ويبريو از اهميت بيشتري برخوردار است. به گزارش خراسان، نورو ويروس مي‌تواند عامل التهاب ويروسي معده و روده در فرد باشد و ويبريو که نمونه‌هايي از آن عامل وباست، فرد را دچار تب، شوک عفوني، ضايعات پوستي و در بعضي موارد حتي مبتلا به عفونت خوني مرگبار خواهد کرد.
 
 
 
آکي، جامائيکا:
  
خوردن بي‌موقع اين ميوه خوشمزه و مغذي که بومي جامائيکاست و به "مغز سبزيجات" معروف است، مي‌تواند سفر به اين کشور را به کابوس گردشگردان ناآگاه تبديل کند. آن ها کافي است تنها يک تکه از پوسته گلابي‌شکل اين گياه آفريقايي را پيش از رسيدن کامل آن بخورند تا دچار بيماري استفراغ جامائيکايي و تشنج شوند و مرگ به سراغ آن ها بيايد.

براي چشيدن اين ميوه مقوي بايد تا زمان رسيدن کامل آن يعني زماني که پوست آن به رنگ قرمز روشن دربيايد و بافت اسفنجي آن از دانه هاي سياه سمي داخل آن جدا شود، صبر کنيد. ميوه رسيده اين درخت زماني که از دانه‌هاي سمي آن جدا و جوشانده شود، همراه با ماهي نمک‌سودشده غذاي ملي مردم جامائيکا را تشکيل مي‌دهد.به گزارش خبرآنلاين ، ماده سمي درون اين ميوه هيپوگليسين است که در ميوه و دانه‌هاي سياه مياني آن وجود دارد. اين ماده پس از ورود به بدن به متيلن‌سيکلوپروپيل‌استيک‌اسيد يا MCPA تبديل مي‌شود که مي‌تواند عملکرد آنزيم‌هاي حياتي متعددي را مختل کند.

 
خوراک هشت‌پا، کره:
 
بازوي بچه هشت‌پاها چيزي نيست که در فهرست غذايي کشورهاي متعدد بتوانيد آن را پيدا کنيد، به ويژه اگر قرار باشد زنده‌زنده سرو شود! اين غذا که به صورت خام و همراه با روغن کنجد و دانه‌هاي آن در رستوران‌هاي کره عرضه مي‌شود و مشتريان بسياري دارد، مي‌تواند تهديدي جدي براي کساني باشد که به خوردن بازوهاي زنده‌اي که هنوز تقلا مي‌کنند علاقه مندند. بادکش‌هاي روي اين بازوها که هنوز مشغول مکش هستند، مي‌تواند به بخش‌هاي داخلي گلوي فرد بچسبد و او را خفه کند. بهترين راه براي اجتناب از خفه شدن به وسيله اين غذا 100 بار جويدن آن پيش از قورت دادن و البته با دهان پر حرف نزدن است! 
 
 
کنسرو ماهي تن:
 
آلودگي آب به وسيله فاضلاب‌هاي صنعتي باعث شده است بيماري‌هاي ناشي از متيل‌جيوه مانند نارسايي هاي رشد در کودکان افزايش پيدا کند. به همين دليل است که فيله و کنسرو ماهي‌هايي مانند ماهي تن نيز به فهرست غذاهايي که نبايد خورده شود، به ويژه در منوي غذاي کودکان اضافه شده است. علاوه بر اين عوامل بيماري زايي مانند اسکومبروتروکسين که ناشي از شرايط نگهداري بد ماهي پس از صيد است، مي‌تواند مشکلات متعددي را براي مصرف‌کنندگان ايجاد کند. مسموميت با مصرف اين ماهي‌ها که بخش‌هايي از بافت آن ها فاسد شده به دليل توليد حجم بالايي از هيستامين که در بدن ماهي ايجاد شده است، اغلب با حساسيت غذايي به آن اشتباه گرفته مي‌شود. علايم اين مسموميت که دومين مسموميت بزرگ غذايي ناشي از مصرف آبزيان در سطح جهان است، مي‌تواند شامل سردرد، اسهال و حتي در مواردي از دست دادن بينايي باشد.
  
 
قارچ‌ها:
 
جست وجوي قارچ‌هاي خوراکي و چشيدن طعم خوب آن ها در توسکاني که مي‌تواند تعطيلات خوبي را براي گردشگران رقم بزند، گاهي بسيار خطرناک است و مي‌تواند به تشنج، توهم و حتي مرگ منتهي شود. اين قارچ‌ها که گونه‌هاي بسيار نزديک قارچ‌هاي خوراکي هستند و اغلب اسامي هشداردهنده‌اي مانند "کلاه مرگ" دارند، داراي ترکيبات توهم‌زا يا ترکيبات سمي هستند که مي‌توانند با ممانعت از عملکرد انتقال‌دهنده‌هاي عصبي مانند GABA يک تعطيلات خوب را (اگر فرد شانس زنده‌ماندن داشته باشد) به يکي از بدترين خاطرات زندگي او تبديل کنند. ساده‌ترين راه اجتناب از چنين اتفاقاتي اين است که دقيقا بدانيد داريد دنبال کدام قارچ مي‌گرديد!
 
 
 
بادبادک ماهي لذيذ ژاپني: Fugu
 
يکي از لذيذترين و گران‌قيمت‌ترين غذاهاي ژاپني است اما اگر با نهايت دقت و مهارت تهيه نشود مي‌تواند به شام آخر گردشگران و ژاپني‌هايي تبديل شود که شجاعت خوردن آن را داشته‌اند. اين ماهي با اين که توسط سرآشپزهايي که سال‌هاي سال مهارت دارند و از چاقوهايي فوق‌العاده تيز براي تميز کردن آن استفاده مي‌کنند تهيه مي شود، باز هم سالانه يک‌دوجين قرباني مي‌گيرد. رحم اين ماهي، کبد و روده‌هاي آن حاوي ماده سمي تترودوتوکسين است که حتي يک قطره از زهرابه آن هم کشنده است. اين سم اثر خود را با بي‌حس کردن زبان، اطراف دهان و ديگر بخش‌هاي بدن فرد آغاز مي کند و در نهايت با از کار انداختن شش‌ها به زندگي فرد پايان مي دهد. اگر مي‌خواهيد اين غذاي لذيذ ژاپني آخرين وعده غذايي نباشد که ميل مي‌کنيد، بهتر است رستوران‌هاي گران‌تري را براي صرف آن انتخاب کنيد يا به سراغ آشپزهاي باتجربه‌تري برويد.


:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 در ساخت بدنه خودرو "Salt Flat" شرکت "BMW" از مواد بازیافتی مثل بشکه های نفت و یا قطعات بدنه کباب پز استفاده شده است.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، تولید خودروهای سازگار با محیط زیست در سالهای اخیر ذهن بسیاری از طراحان خودرو را به خود مشغول کرده است. عمدتا این گونه از خودروها برای استفاده های شهری مد نظر هستند و از توان پایین و طراحی های غیر اروگونومیک بهره می برند. در این میان شرکت خودرو سازی " BMW " آلمان طرحی متفاوت برای خودروهای مسابقه ارائه کرده است. 


طرح " Salt Flat " دارای دو تفاوت عمده با خودروهای عادی است. اول اینکه در ساخت بدنه آن از مواد دوریخته شده مثل بشکه های نفت خام یا بدنه کباب پز استفاده شده است. در ساخت تایرهای این خودرو نیز از مواد ترکیبی پلاستیک ژله ای بهره گرفته شده است که از قابلیت انعطاف پذیری خارق العاده ای نیز برخودار است. در ضمن این لاستیک ها "تو پر" بوده و در داخل آنها هوا وجود ندارد. این مسئله باعث می شود تا احتمال پنچری این خودرو نیز از بین برود.


نکته متفاوت دیگر در مورد این خودرو سیستم پیشران آن است. برخلاف بسیاری دیگر از خودروهای دوستدار محیط زیست که معمولا از پیشران های خورشیدی و یا الکترونیکی برای فعال کردن سیستم ها و تامین نیروی حرکت خودرو استفاده می کنند، اما این طرح " BMW " از سیستم پیشرانه هیدروژنی است. این نوع از سیستم پیشران رسیدن به سرعتهای بالاتر را برای این خودروی مسابقه ای فراهم می کند. در طراحی بدنه این خودرو نیز از بدن آبزیان برای شکافت بهتر هوا و حرکت موثرتر نیز الگو گرفته شده است.


:: بازدید از این مطلب : 342
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 زندگینامه سقراط

سقراط در 469 پیش از میلاد در آتن زاده شد. پدرش سنگ تراش و مادرش ماما بود. روشن نیست که آیا از خود حرفه‌ای داشته اما این واقعیت که در میانه عمر خود، به عنوان «سرباز پیاده مسلح» یا سرباز پیاده سنگین سلاح که سلاح از خویش داشت در ارتش خدمت کرد، نشان می‌دهد که در آن هنگام هدفی داشته، گرچه بعدا به تهیدستی افتاد وقتی با گزانتیپ ( شاید همسر دومش )  ازدواج کرد باید پنجاه ساله می‌بود، که شهرت ستیزه‌جویی وی فاقد شاهد موثق است.

درباره شخص سقراط بسیار بیش از جریان زندگی تو می‌دانیم. تصاویر و توصیفاتی که از او شده نشان می‌دهد او با بینی پهن و کوتاه، چشمان بر آمده در زیر ابروان پر پشت و دهانی بزرگ و گشاد چهره سنگین و بسیار زشتی داشت. ریشی انبوه و ( در سالهای آخر زندگی به هر حال ) سر بی مو داشت. بدن تنومندش دارای نیروی عظیم و قدرت تحمل فوق العاده بود. به هنگام راه رفتن می‌خرامید، همواره پا‌برهنه می‌رفت، غالبا ساعت‌ها به حالت خلسه می‌ماند. این ظاهر عجیب و غریب الهام بخش کاریکاتوریست‌ها بود و تعجب آور نیست که آریستوفان کاریکاتور او را در ابرها کشید. از سوی دیگر گرچه فکر او خلاق نبود، اما به طور استثنایی روشن، انتقادی و مشتاق بود. تحمل تظاهر را نداشت؛ در حالی که اشتیاق او به اندازه ایمان وی قوی، برخودش نیز به اندازه اندیشه‌اش منطقی بود. در عصر بی‌دینی او به نیکی اندیشه، همچون چیز مهمی، ایمان استوار یافت؛ و آن را با گاهی شناساند، زیرا در طبیعت ساده وی غیر قابل تصور می‌نمود که بدون انجام کاری هر کسی بخواهد ببیند چه چیزی درست است. این دیدگاه ساده بیش از سزاواری خود تحقیر بر انگیخته است، در حالی که اگر همه ما صادق و خودار باشیم ، نباید در این زمینه خطای زیادی وجود داشته باشد. اما او صرفا اندیشمند نبود، به راستی یک فرد مذهبی بود. گرچه ممکن نیست دقیقا به چه معتقد بود، اما کاملا مشخص است. در واقع افلاطون ( یا مترجم افکار او ) غالبا بی‌آنکه چیزی را ثابت کند، از زبان او درباره « خدا » و « خدایان » سخن می‌گوید، زیرا این شکل عمومی صحبت بود؛ علاوه بر آن افلاطون خود نسبت به وحدانیت الهی احساس اطمینان می‌کرد. با این حال کاملا ممکن است که سقراط با پذیرفتن عقاید راست دینی و به جا آوردن شعائر سنتی، خدایان گونه‌گون را نه در وجود جداگانه و سیمای متفاوت از خدای یگانه و بزرگ، تکریم می‌کرد. اعتقادش به ندایی فوق طبیعی وی را از ارتکاب به عمل خلاف که در این راستا بر او می‌نمود، بر حذر داشت؛ زیرا تفاوتی ندارد که آن « علامت » یک وهم بود، یا ندایی وجدان، یا تجربه‌ای نادر و مرموز، او بدان ایمان آورد و آشکارا به الوهیت ویژه آن نبالید.

با همه این اوصاف بایستی سقراط به سادگی آمیزه‌ای از فضل فروشی، نکته سنجی و تعصب می‌بود. در حقیقت قلب مهربان او، درک سریع، نزاکت بی‌نقص و بردباری و گشاده‌رویی او، که همگی نیرو گرفته از احساس و نشاط خوی وی بــود، او را یک همراه و دوســت دلخواه ساخت؛ و نیز عده زیادی از مردم که دوست نداشتند ریاها و باطن پلیدشان از  طریق اندیشیدن برملا شود از او رنجیدند، تمامی کسانی که جویندگان راستین حقایق بودند او را تحسین کرده، محترم می‌داشتند، در همین حال دوستان نزدیک وی، او را دوست می‌داشتند و از وی هواداری می‌کردند.

تأکید بر انسانیت سقراط اهمیت دارد، زیرا او از راههای مختلف اثرات وسیعی بر افکار مردم گذاشت. به بعضی که دلربايی را به دلاوری ترجیح می‌دهند، یا آنان که در برابر آن چشمان ثابت احساس اضطراب می‌کنند، تفوقی تحمل ناپذیر داشت، که صحت عمل وی را کاملا غیر انسانی می‌نماید. دیگران که طبعا تمايل به تمجید قهرمان داشتند و از جذبه شخصیت و داستان او تأثیر پذیرفتند، کوشیدند او را بر انگیزند تا اعتلای خود را از طریق مقایسه وی با « انسانی » که خدا نیز بود، ممنوع کند. او به مفهوم مسیحی شهید نبود. یک پیام آور بود، نه بیشتر.

ما فقط می‌توانیم حدس بزنیم که فکر سقراط چگونه توسعه یافت. برای مدتی همراه فیلسوف آتنی به نام آرکلائوس بود،‌ و تقريبا اطمينان حاصل است كه از طريق آركلائوس با نظریه آناکساگوراس آشنا شد( همچنان که در فندو گفته شد گفته شده است ). او بایستی با بسیاری از اندیشمندان روزگار خود ملاقات و گفتگو کرده باشد، زیرا تقریبا همگی از آتن بازدید کرده بودند. و او هرگز فرصت مباحثه با یک اهل خبره را از دست نمی‌داد. در این رویارویی‌ها او به خوبی عرض وجود می‌کرد که ( بنابر داستانی که در پولوژی نقل شده ) یکی از دوستانش جرات کرد و از هاتف معبد دلفی پرسید آیا کسی فرزانه تر از سقراط هست ، پاسخ رسید ، نه !

به هر حال ما این داستان را می‌پذیریم، اندکی تردید وجود دارد که سقراط آن را باور داشت و ابتدا او را ذاتاً آشفته ساخت، سرانجام پی‌برد که فرزانگي‌اش در شناخت جهالت خود است؛ و قصد هاتف معبد آن بوده که دیگران را نیز نسبت به جهالت‌شان متقاعد کرده، و از طریق دانایی و نیکی به آنان کمک کند. از این به بعد علاقه‌اش روی منطق و اخلاق متمرکز شد. با طرح سئوال‌های اصولي در پی ایفاء مأموریت آسمانی خود همت گماشت، در این ضمن نه تنها تضادهای فکری  گمراه کننده و ادراک خود را روشن کرد، که دو سهم مهم خود به نام استقراء و تعریف کلی را در منطق توسعه داد. آنچه که او کرد این بود. بزودی اصطلاحی مانند جرأت در طول مباحثه پدید آمد، او درباره آنچه در نظر داشت، شروع به پرسیدن کرد، و آنگاه، وقتی ثابت می‌شد که پاسخ‌های به دست آمده رضایت بخش نیستند. اقدام به استنتاج و قیاس نمونه‌های متنوع جرأت می‌کرد، و نشان می‌داد که گرچه در جزییات متغایرند اما صفت مشخصه‌ای دارند که به وسیله آن وجودشان قابل شناخت است؛ و توضیح آن به کلام، همان تعریف است. چه بسا همه این‌ها اینک بدیهی به نظر آید، ولی قبلا هرگز روشن نبود است، و این اثر بسیار مهمی در منطق و علوم مأوراء طبیعی داشت. این امر منجر به آن شد که افلاطون و ارسطو، مفتخر به اکتشاف مفاهیمی همچون، کیفیت و کمیت، جوهر، خواص، ذات و شکل، جنس و نوع، و مسایل بی‌شمار دیگری باشند.

سهم مستقیم سقراط در پیشرفت فلسفه احتمالا به همین جا خاتمه پذیرفت. او غالبا اصرار می‌ورزید که معلم نیست: كه او صرفا یک روشنفکر ماهر است، که مانند مامایی مادرش، قادر است که به دیگران کمک کند تا افکارشان متولد شود. این امر بایستی به استهزاء مشهور او نسبت داده شود که ملزم بود به طور مداوم دانش و توفیق خرد را ناچیز شمارد. اما انکارهای او گرچه محتوای اغراق آمیزی داشت، و از که کمی پای مردم را بکشد لذت می‌برد، اما در کمال صداقت بود؛ حقیقتاً اندیشمندان صدیق نادری هستند که تحت تأثیر توانایی خودشان نباشند. معاشرانی که همواره او را احاطه کرده بودند، دوستانی بودند که چندان حالت شـاگردی نداشته و به وی علاقه‌مند بودند و از او الهام می‌گرفتند. کسان دیگري بودند که از تند و تیز کردن دانسته‌های خود علیه او لذت می‌بردند، سایران بی آنکه که دقیقا بدانند چرا شیفته او بودند؛ و عده‌ای از هواداران کمتر وابسته که از شنیدن ابطال مخالفت‌های او سرگرم می‌شدند نیز می‌آمدند. در میان این گروه اخیر عده‌ای از اشراف‌زاده جوان بی‌مسئولیت نیز بودند، که همراهی آنان با سقراط  سرانجام به بازداشت و اعدام او منجر شد. اما در میان آنان جوان اشراف‌زاده‌ای بود که سقراط را بسیار دوست داشت.

ماخذ: خداوندان انديشه سياسي - نشر امير كبير

منبع:حیات اندیشه



:: بازدید از این مطلب : 310
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : شنبه 10 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 Yahoo چیست ؟ و چه معنایی دارد ؟ کی و چگونه پدید آمده است ؟

اینها سوالاتی است که به طور معمول برای کسانی که اولین بار با اینتر نت سر و کار می یابند مطرح می شوند . حتی بسیاری از افرادی که مدتها با اینتر نت کار نموده اند پاسخ برخی از سوالات مذکور را نمی دانند و Yahoo! را فقط بعنوان یک راهنمای موضوعی اینتر نت می شناسند .

Yahoo! بصورت یک فکر اولیه شروع شد و به سمت یک سرگرمی رشد کرد و نهایتا تبدیل به یک مشغله تمام وقت شد . موسسان Yahoo!یعنی دیوید فیلو ( David Filo ) و جری یانگ ( Jerry yang ) در آوریل 1994 زمانی که انشجوی مقطع PHD مهندسی برق در دانشگاه استانفورد بودند ، کار خود را برای طراحی یک راهنمای اینتر نت آغاز کردند. این راهنما در ابتدا برای این طراحی شده بود که این دو دانشجو بتوانند موضوعات مورد علاقه خود را در اینتر نت ردگیری کنند . ولی پس از مدت کوتاهی آنها متوجه شدند که فهرستشان روز به روز بزرگتر می شود . از این رو به تدریج وقت بیشتری را صرف این فهرست که هم اکنون نامش Yahoo! شده بود ،می کردند .

                                          طراحان سایت یاهو

در طول بقیه ماههای سال 1994 این دو دانشجو ، Yahoo! را تبدیل به یک پایگاه اطلاعاتی نمودند که نیاز هزاران نفر را در جامعه اینتر نت آن زمان برطرف میکرد . آنها نرم افزاری را گسترش دادند که بطور موثری به منظور مکان یابی ، شناسایی و تنظیم اطلاعاتی که در اینتر نت ذخیره شده بود برایشان کاربرد داشت .

نام Yahoo اختصار کلمات زیر است :

" Yet Another Hierarchial Officious Oracle"

ولی " فیلو " و " یانگ " اصرار دارند که این نام را برای این انتخاب کرده اند که خود را یاغی (Yahoo) می دانشته اند . خود Yahoo در روزهای اولیه بر روی کامپیوتر یانگ بنام " akebono" قرار داشت در حالیکه موتور جستجوی آن در کامپیوتر فیلو بنام " konishiki" نصب شده بود . اسامی این کامپیوترها از نام کشتی گیران افسانه ای هاوایی گرفته شده است .

از این نقطه آغازین کوچک Yahoo به نحوی گسترش یافت که در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین و مطلوبترین مکانهای وب برای کشف و جستجوی اطلاعات در اینتر نت است ، بگونه ای که این شبکه هم اکنون به 165میلیون نفر کاربر در سراسر جهان خدمات اطلاعاتی ، ارتباطی و تجارتی متنوع وگسترده ای ارائه می کند که روز به روز نیز بر تعداد آن افزوده می گردد .

                                         فرزاد ناظم:مدیر فنی یاهو

در حال حاضر شبکه جهانی شرکت Yahoo از طریق 19 شبکه مستقر در نقاط مختلف جهان به 12 زبان گوناگون با کارمندانی که تعدادشان به 4300 نفر می رسد مشغول به خدمت رسانی می باشد .wwwparsahirkanya.perianblog.ir



:: بازدید از این مطلب : 401
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 رنو reaunlt

لوسين رنو در فوريه سال 1877 در يك خانواده با شخصيت و محترم در پاريس بدنيا آمد او كوچكترين فرزند خانواده بود و دو خواهر و دو برادر داشت ، پدر او آلفرد يك تاجر وظيفه شناس و با وجدان بود، او در راحتي و خوش اقبالي از ايتدا تا انتها كارش فروش پارچه و دكمه بود، مادرش لوسيه دختر يكي از مغازه داران بود كه از هنر و سرگرمي لذت مي برد .

لوسين رنو يك بچه ناز پرورده بود. او در جواني به هر چيزي كه مربوط به مكانيك، ماشين بخار و برق بود علاقه داشت و با شور و شوق بسيار آن را توسعه ميداد .

خانواده رنو خانه دومي داشتند در بيلانكورت، نزديك پاريس، در آنجا يك باغ و يك آلونك وجود داشت كه لوسين جوان اولين كارهايش را آنجا انجام ميداد .

مطالعات و تحصيلات مورد علاقه لوسين نبود ولي لوسين دوران نوجواني اش را با دو چيز حياتي و با ارزش پشت سر گذاشت .

1 ـ درك مستقيم حسي 2 ـ كاربرد عملي

لوسين در سن 20 سالگي يك قطعه از سه چرخ را به يك چهار چرخه اضافه كرد و اختراعي كرد كه در آن زمان خيلي زود اتومبيل به حركت مي افتاد. او گيربكس را اختراع كرد .

بعد از اين اختراع توسط رنو، انتقال نيرو توسط زنجير به چرخ حذف شد و گيربكس جاي آن را گرفت .

او در مورد اختراعش مطمئن بود و شرط بست كه ماشين او ميتواند شيب 13‌% را بالا رود. اگر چه دوستانش اول باور نمي كردند كه لوسين شرط را ببرد ولي تنها او شرط را برد ، همچنين 12 سفارش اولش را با پول نقد گرفت . و دوره اي از زندگيش شروع شد. چند ماه بعد او احساس كرد كه يك حق انحصار و امتياز براي كار خود دارد كه ميتواند براي آينده به ثروت برسد ، او خيلي زود در صنايع زمان خودش مطرح شد .

دو برادرش مارسل و فرناند كه براي خود مستقل شده بودند و تجارت ميكردند. در سال 1899 به وي ملحق شدند و با يك سرمايه كوچك و بدون دخالت دادن ديگران كمپاني برادران رنو را تاسيس كردند. پس از چند ماه برادران رنو وي را ترك كرده و براي در نظر گرفتند به شرطي كه تنيجه عملكردش را به آنها گزارش كند. با اين كار، كار رنو مورد شك برادران قرار گرفت. او به آنها ثابت كرد كه در مورد وي اشتباه ميكنند و پس از چندي مارسل و رنو مسابقه اي در نظر گرفتند كه كار خود را در ملا عام به نمايش گذاشته و با اين مسابقه بين شهرهاي پاريس ـ تروويل ، پاريس ـ برداكس ، پاريس ـ استد ، پاريس ـ پاريس ، برلين و بيشتر شهرهاي مهم صنعتي مثل پاريس ـ وين ، كه در اين مسابقات پيروزي مارسل در سال 1902 با اثبات رسيد .

محبوبيت آنها بين مردم باعث سفارشات متعددي بعد از هر مسابقه شد .

با گسترش سريع شركت ، فروش سالانه آنها بالا گرفت و با توسعه نيروي كار در سال 1902 توانستند وسعت كارخانه را به 7500 متر مبع گسترش دهند .

آنها با بوجود آوردن اولين نمايشگاه و فروشگاه اتومبيل در آن زمان، كاتالوگ رنو را نيز با چندين مدل ارائه دادند. در همان سال لوسين اقدام به ساخت اولين موتور رنو با چهار سيلندر و 24 اسب بخار نمود و خيلي زود بعد از آن امتياز موتور توربو را براي او در بر داشت .

در سال 1903 در مسابقه اي كه بين پاريس و مادريد انجام شد در اثر تصادف مارسل كشته شد. ( در سن 31 سالگي ) در اين تصادف 6 نفر كشته و 15 نفر آسيب ديدند. اين حادثه در فرانسه عزاي ملي خوانده شد .

اين يك فاجعه براي رنو بود كه نه تنها برادرش را بلكه يك حامي بزرگ را از دست داده بود .

رنو جهت ابزار يك هدف خوب و بدست آوردن يك تخصص خوب براي رانندگي و دفاع از حيثيت كمپاني اين مسابقه را تشكيل داده بود .

در همان زمان فرناند شروع به دائر كردن فروش محصولات برادران رنو و شبكه فروش و تاسيس كمپاني در خارج از فرانسه، در كشورهاي انگلستان ـ بلژيك ـ ايتاليا ـ آلمان ـ اسپانيا و ايالت متحده آمريكا نموده بود .

در سال 1919 لوئيس رنو در صنايع اتومبيل اروپا بطور جداگانه در مقابل رقيبان آمريكايي رخنه كرد و با آنها رقابت نمود .

در آن زمان آمريكا درگير جنگ بود. در فرانسه قدرت خريد بين مردم كم بود و از اتومبيل به عنوان يك وسيله تفنني استفاده مي شد .

بعد از اولين بحران اقتصادي در سالهاي 1920 و 1921 كه دنياي اقتصاد را بن بست كشانده بود، رنو توانست خود را بطور شناور و نگهداشته و جلوي رقبا سربلند بيرون آيد، مثل كمپاني فورد كه در آن زمان آنقدر عقب رفته بود كه كارش را سر هم بندي ميكرد .

در زمان صلح بعد از جنگ جهاني اول = در آن زمان لوئيس رنو هر چيزي كه يك موتور داشت را ساخت مثل اتومبيل، ماشينهاي تجاري، ون، اتوبوس، تراكتور و ماشينهاي كشاورزي كه ماشينهاي كشاورزي بعد از جنگ جانشين تانك شده بود و با نام كاتر پيلار به بازار عرضه شد و كشتي و انواع موتور، ماشينهاي ريلي و انواع موتورهاي هواپيما .

منبع كارگاه توليدي آن توسط آهن قراضه ، شنهاي ساحل، جنگلها، كارخانه هاي چوب بري و هر چيزي كه قابل استفاده و توليد بود تغذيه مي شد .

همزمان با ساير توضيحات ذكر شده، توليداتي چون فلزات، مقوا سازي، محصولات الكتريكي ، صنايع لاستيك ، نفت و روغنها نيز جزء كمپانيهاي وي به شمار مي رفت. او كارخانه هايي را مي خريد كه ارزان قيمت و از كيفيت بالايي برخوردار بود و به آنها احتياج داشت .

كارخانه بيلانكورت اصلي ترين كارخانه بود با يك خط توليد اماآندره سيتروئن يك كارخانه مدرن درست كرده بود با يك خط توليد كه رنو تا سال 1922 اينكار را نكرده بود. لوئيس رنو يك كارخانه بزرگ در جزيره سكوئين ساخت او براي كارخانه بيلانكورت نقشه اي داشت كه انرا تبديل به محل سرگرمي كارگانش كند اما او اين كار ا نكرد .

اولين خط توليد در سال 1929 شروع شد و در سال 1937 كارخانه تكميل شد .

لوئيس رنو در سال 1944 كشته شد، او تا پايان عمر بيش از 500 اختراع مهم كرد از جمله اختراع ديفرانسيل و گاردن .

در سال 1919 كمپاني رنو برگترين شركت در اروپا شناخته شد، در سال 1914 ششصد تاكسي رنو، 6500 سرباز را به جبهه مارن انتقال داد .

در سال 1978 كارخانجات Berlit و Saviem هم اكنون در اين كمپاني ادغام شد .

هم اينك صنايع اتومبيل سازي RVI به ساخت اتوبوسهاي برقي ـ انواع موتور واكسل، سيستمهاي انتقال نيرو مشغول است. كارخانه هاي اتوبوس سازي رنو در آفريقا ـ اسپانيا ـ انگلستان ـ بوليوي ـ استراليا ـ اندونزي ـ چكسلواكي و ايران مشغول بكار هستند .

رنو در حدود 50 سال در مورد تجزيه و تحليل تصادفات و همچنين در زمينه بيو مكانيك كار مي كند و همچنين بانك اطلاعات گستردهاي دارد كه هر سال بيش از 300 مورد اطلاعات جديد به آن اضافه مي شود .

رنو اولين خودرو ساز ارائه كننده كمربندهاي ايمني با محدود كننده نيرو و كيسه هاي برنامه ريزي شده با باد شدن كنترل شده و پيشتاز ايمني خودرو در جهان است .

دفتر مركزي رنو در ليون و مهترين كارخانجات آن در آنونال و نيس واقعند .

كمپاني رنو در سال 1990 مالك تمامي كمپاني ماك آمريكا شد و در حال حاضر نيز مالك ان است .


در سال 1999 خريد 37‌% نيسان و خريد و بعد بقيه سهام آن مالك نيسان ژاپن شد و بعد در همين سال سامسونگ هم به رنو پيوست و در سال 2000 قراردادي بين ولوو و رنو امضاء شد كه نشانگر استراتژي رنو مي باشد همچنين رنو حضور فعالي در ساخت كاميون داشت هم اكنون 20‌% سهام ولوو از آن رنو است .

در سال 2001 ساخت دوچرخه هاي كوهستاني و خياباني را آغاز كرد .

مشاركت رنو و نيسان سبب شد كه نيسان به سود دهي بيشتري برسد .

رنو پر فروش ترين و مهمترين كمپاني خودرو ساز در اروپاي غربي است .

در اسلووني رنو اولين توليد كننده خودرو است .

در تركيه به عنوان بزرگترين فروشنده خودرو معروف است .

و در روسيه سير صعودي فروش را دارد .

اتومبيلهاي ساخت كمپاني رنو نخستين اتومبيلهايي هستند كه مجهز به سيستم كنترل باد طايرها هستند .

كمپاني رنو اولين كمپاني اتومبيل است كه سعي فراوان در امر پاكيزگي محيط زيست دارد و از سال 1994 به بعد BMW ـ فيات ـ روور را نيز با خود همصدا كرده است .

رنوي ول ساتيس بي صداترين اتومبيل جهان شناخته شد .

رنوي مگان 2 و ول سايتس ، ايمن ترين اتومبيلهاي جهان شناخته شده است .

موتور سيستم انتقال قدرت پژو 607 ( لوكس ترين مدل پژو ) با كمك و مشاركت رنو طراحي و ساخته شده .

توليد مشترك رنو و اپل در سال 1996 بنام 82 X توليد خودروي ترافيك رنو و ويوار اپل .

رنو اولين توليدكننده اتومبيل با سيستم ماهواره اي، با مشاركت فارنس تله كام بنام اديس لاين .

 

نخستين رنو 5 در ژانويه سال 1972 ساخته شد و فقط در دو نوع عرضه مي شد در 5L و 5TL .

5L = داراي موتور 4 سيلندر، ميل لنگ متكي بر 3 ياطاقان ثابت به حجم سيلندر 782 cm مكعب به قدرت 34 اسب بخار. اين موتور از موتور رنو 4 مشتق شده است .

5TL = داراي موتور 4 سيلندر با ميل لنگ متكي بر 5 ياطاقان ثابت به حجم سيلندر 956 cm مكعب به قدرت 43 اسب بخار. اين موتور از موتور رنو 6 TL كه حجم سيلندري برابر 1108 cm مكعب دارد مشتق شده ليكن حجم سيلندر آن به حد كنوني تقليل يافته و در برابر براي آنكه همان قدرت را حفظ كند نسبت حجمي تراكم مخلوط بنزين و هوا در آن افزايش داده شده است .

دو مدل مزبور به فنر بندي مبتني بر ميله هاي پيچشي كه در رنو 4 و رنو6 بكار مي روند و كارآيي شان به ثبوت رسيده است مجهزند .

جعبه دنده از رنو 6TL به رعايت گرفته شده. تفاوت عمده اين دو مدل در تجهيزات مربوط به ترمز آنهاست .

در رنو 5L عيناً‌ كاسه ترمزهاي چهارگانه رنو 4 بكار رفته اند و ترمز دستي بر چرخهاي جلو عمل ميكند، در حالي كه رنو 5TL در چرخهاي جلو از ترمز ديسك رنو بهره مند شده است. در چرخهاي عقب آن از ترمز كاسه اي استفاده شده و ترمز دستي ب چرخ هاي عقب عمل ميكند .

مدلهاي 1973 : به انتخاب خريدار و با هزينه اضافي، بصورت (( دنده در گيربكس )) نيز عرضه ميشود در اين صورت در طي سالها رفته رفته جانشين صورت (( دنده در فرمان )) ميشود و از آن پس در همه مدلهاي مشابه بطور (( سري )) عرضه مي گردد .

در آوريل 1974 ، مدل رنو 5LS به بازار عرضه مي شود .

رنو SLS : موتور 4 سيلندر با ميل لنگ متكي بر پنج ياطاقان ثابت، به حجم سيلندر 1294 cm مكعب و داراي كاربراتور گلويي .

اين موتور در 6000 دور در دقيقه 64 اسب بخار DIN توليد ميكند.

موتوري ست مشتق از موتور رنو 12TS جعبه دنده رنو 6TL مشتق شده ولي جهت تطبيق با موتور 1300 در آن تجديد نظرهايي صورت گرفته است. دسته دنده بصورت (( دنده گيربكس )) به طور (( سري )) در اين مدل عرضه مي شود .

توانايي هاي افزوني كه از كه از كار برد اين موتور بدست آمده مستلزم تقويت مجموعه تجهيزات ترمز شده است و اين امر باعث استفاده از بوستر بنديكس Bendix مدل (( ماستر ـ واك )) ( Vac ـ Mastar ) صورت گرفته است .

داشبورد مجهز به دور شمار موتور، شيشه عقب مجهز به برف پاك كن و شيشه شو ، چرخهاي مدل اسپرت ، مدل 5LS را از مدل 5TL متمايز مي سازند به علاوه چراغهاي جلو از مدل خاصي هسنتد كه جهت اين اتومبيل طراحي شده است در اين چراغها علاوه بر نورهاي بالا و پايين ( آيين نامه هاي اروپايي ) يك لامپ گازي جهت كمك به نور بالا در جاده بكار رفته است .

در ماررس 1975، رنو 5LS به رنو 5TS مبدل ميشود. مدل تازه تقريباً‌ همه مشخصات سلف خود را دارد با اين تفاوت كه ، با تجديد نظر در نسبت دور دنده 4 تواناييهاي آن كمي بيشتر شده است .

تجهيزات درون اتومبيل نيز غني تر شده : صندليهاي جلو از مدل تازه هستند و كمربند ايمني با جمع كننده خودكار، چراغ دنده عقب و اجزايي ديگر نيز اضافه شده است از مدلهاي 1976 به بعد : تغيييرات عمده اي در انواع صورتهاي اين مدل داده مي شود كه مهمترين آنها عبارتند از : ميل لنگ جديد در مدل 5TL ، ميل بادامك جديد درمدل هاي 5TL و 5TS ، استفاده از مولد برق متناوب ( آلترناتور ) به جاي دينام ( كه برق يكسو توليد مي شود ) در مدل 5L مدل تازه ايي نيز به نام رنو5Societe عرضه مي شود كه همان مشخصات 5TL را داراست و به جاي شيشه هاي عقب آن ورق فلز بكار رفته .

در فوريه 1976 ، مدل رنو GTL به بازار عرضه مي شود اين مدل تازه به موتوري كم مصرف، مشتق از 5TS و داراي تنظيم هاي متفاوتي در مورد زمان احتراق و نحوه اختلاط بنزين و هوا، مجهز است همچنين اين مدل از مجموعه جعبه دنده ـ‌ ديفرانسيل تازه اي برخوردار است .

هدف اين مدل ، استفاده مقرون به صرفه در مناطق پر ازدحام شهري بوده است و طرفين آن به وسيله نوارهايي از جنس پولي ـ‌ استر ( Polyester ) كه ادامه سپرهاي جلو وعقب قرار دارند حفاظت شده اند .

مدلهاي 1977 : در همه مدلها : كاربراتور غير قابل دستكاري نصب مي شود به جز در مورد پيچ تنظيم دور كم موتور كسي مگر تعميركاران تعميرگاههاي مجاز رنو نمي تواند در تنظيم هاي كاربراتور تغييري بدهد دراين مدل تغييراتي در نحوه قفل شدن دنده عقب داده شده است .

در مدل رنو 5L : موتوري جديد ، به حجم سيلندر 845 cm مكعب به جاي 782 cm مكعب و قادر به استفاده از بنزين معمولي بكار برده مي شود . اين موتور به قدرت 36 اسب بخار DIN است دسته دنده بصورت (( دنده گيربوكس )) است بدين سان از مدلهاي 1977 به بعد همه مدلهاي رنو 5 بطور ((‌سري )) به ((دنده گير بوكس ))

مجهزند .

در مدل 5TS : از چراغهاي جلو مجهز به لامپ گازي H4 استفاده شده است. در مدلهاي 1978 : حرف L در مورد مدل پايه حذف مي گردد ، بطوريكه از مدلهاي 1978 به اينسو رنو 5L به عنوان رنو 5 خوانده مي شود. در همه مدلها : الحاق شد شاخه مادگي جهت عيب يابي و تنظيم موتور : در مدل رنو 5Societe ميتوان از دور موتور يكي را برگزيد : خواه موتور 5TL را كه 956 cm مكعب حجم سيلندر دارد و خواه موتور 5 را كه حجم سيلندر آن برابر 845 cm مكعب است و بنزين معمولي مي سوزاند .

در فوريه 1978 رنو 5 Autematic 1300 به بازار عرضه مي شود اين مدل به جعبه دنده اتوماتيك ، متصل به يك مبدل گشتاور ( تورك كانورتر ) ، مجهز است و درآن از همان موتور 5GTL با انجام تغييراتي در مورد نسبت و زمان احتراق ، استفاده شده است. فنر بندي مجموعه تجهيزات ترمز و ملحقات داشبورد با مدل 5GTL يكسان است .

مدلهاي 1979 در همه مدلها : مسافت شمار ((‌روزانه ))‌ ( صفر شونده ) شش رقمي شده است سرنشينان عقب نيز به كمربند ايمني مجهز شده اند. مدلهاي 1980 : تجديد نظر كلي در مدلهاي TL و GTL استفاده از موتور جديد و عرضه يك صورت پنج در .

موتور تازه 1108 cm مكعب حجم سيلندر دارد و در 4400 دور در دقيقه 45 اسب بخار DIN قوي توليد ميكند .

اين موتور شامل ميل بادامك جديد است كه از مدت گشودگي همزمان سوپاپهاي (( دود )) و ((‌بنزين )) مي كاهد، بطوري كه دور كم موتور منظم تر، شتاب اتومبيل يكنواخت تر و بالاخره مصرف بنزين در حدود 25 تا 30 درصد در استفاده شهري كمتر شده است به جز رنو 5TS همه مدلها علاوه بر صورت معمول سه در به صورت پنج در نيز عرضه مي شوند تا سال 1981



:: بازدید از این مطلب : 369
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 فراری Ferrari

کارخانه فراری (به انگلیسی : Ferrari) یکی از کارخانه های ایتالیایی است که به ساخت ماشین های اسپرت و سوپرماشین ها (SuperCars) در شهر مارانائلو می پردازد . این شرکت از سال 1947 بطور قانونی فعالیت خود را توسط فردی به نام انزو فراری (Enzo Ferrari) شروع کرد . این شرکت اولین اتومبیل توریسمو خود را در سال 1949 و با نام کامل 166 Inter را تولید کرد . ساخت اتومبیل های Turismo که دو سرنشین ظرفیت دارد ، هنوز هم ادامه دارد . این شرکت در سال 1969 بدلیل مشکلات اقتصادی شدید و ضررهای پیاپی ، مقداری از سهام خود را به فیات (Fiat) فروخت که هنوز هم این سهام در دست شرکت فیات است . همچنین این کمپانی به غیر از تولید اتومبیل ، کالاهای دیگر مانند لباس ، نوشت افزار ، دوچرخه ، عینک و ... تولید می کند که همه با نام و برند فراری به ثبت رسیده اند . ضمنا در سال 2007 شرکت فراری از طرف روزنامه مشهور Financial Times در ردیف 100 کمپانی برتر جهان قرار گرفته است .

انزو فراری
انزو آنسلمو فراری (Enzo Anselmo Ferrari) در سال 1989 در شهر مودنا ایتالیا بدنیا آمد . پس از تحصیلات معمولی و دانشگاه ، انزو به اتومبیل رانی و مسابقات ماشینی علاقه ای بسیار پیدا کرد اما در همین موقع بود که جنگ جهانی اول شروع شد . انزو در این جنگ به همراه پدرش آلفردو شرکت کرد اما پدرش در سال 1916 و بر اثر آنفولانزا در گذشت . پسر هم به مرض پدر دچار شد و در پی آن از خدمت و همچنین نعل کردن اسب در خدمت معاف شد . پس از بازگشت به خانه ، خانواده او از هم پاشیده شده بود و برای انزو که جوانی بیکار بود ، دورنمای جالبی دیده نمی شد . او در استخدام شرکت Fiat رد شد و بالاخره پس از جستجوی بسیار در یک کمپانی اتومبیل سازی به نام CMN (Costruzioni Maccaniche Nazionali) استخدام شد . جایی که او می بایست در ها و قطعات کامیون ها را دوباره طراحی و درست می کرد . در سال 1919 او در تیم مسابقه ای شرکت سی. ام. ان. شرکت کرد اما فروغ چندانی نداشت و آن شرکت را در سال 1920 ترک کرد تا به Alfa Romeo بپیوندد . در تیم مسابقه رومئو موفقیتی بیشتر کسب کرد و تا سال 1924 این موفقیت ادامه داشت تا انزو مسابقات کوپا آسکرو را برد و شرکت رومئو به او پیشنهاد مسابقات بزرگتر و مقام بالاتر را داد اما فراری نپذیرفت و تا سال 1927 مسابقه نداد . تا سال 1929 یعنی سال تاسیس گروه فراری اسکودریاه ، انزو مستقیما تحت نظر رومئو کار کرد . در همان سال به مدیریت فروش شرکت رومئو دست یافت و یک تیم بزرگ مسابقه تشکیل داد . انزو این تیم بزرگ را فراری اسکودریاه (Scuderia Ferrari) نامید . همکاری رومئو با انزو تا 1933 طول کشید و رومئو از نظر اقتصادی در تنگنا قرار گرفت و از همکاری در مسابقات و حمایت از فراری عقب کشید . تا چند سال میادین در دست رقیب ها بود و در سال 1937 ، رومئو بار هم با کمک فراری برای چندین سال متوالی تمام مسابقات را با برد پشت سر گذاشت و از آن پس بعنوان طراح در رومئو مشغول طراحی ماشین های مسابقه ای شد . بعد از چند سال او کارخانه تولید قطعات بدنه اتومبیل های مسابقه ای تحت عنوان Auto-Avio Costruzioni به راه انداخت . طی جنگ جهانی دوم و بمباران های پیاپی شهر مودنا انزو تصمیم گرفت که به شهر مارانائلو مهاجرت کند . درسال 1947 و در آن جا او شرکتی تاسیس کرد که بوسیله آن می توانست ماشین ها را با نام خود وارد بازار کند و در بین مردم شهرت بسیاری پیدا کرد . سپس در چند مسابقه جهانی فرمول 1 و 2 موفقیت کسب کرد و شرکت به ساخت اتومبیل های مسابقه ای و مخصوصا Gran Turismo پرداخت تا این که در سال 1960 شرکت با ضررهای پیاپی و وضع اقتصادی ناگوار روبرو شد . فیات پیشنهاد خرید را به فراری داد اما قیمت خیلی پایین بود و فراری نپذیرفت و می خواست با Ford به توافق برسد . قیمت پیشنهادی فراری به فورد حدود 12 میلیون دلار بود که فورد برنامه های بسیاری برای اتومبیل های خود داشت و از همین رو نتوانست با فراری قرارداد ببندد . فراری نیز از روی ناچاری در سال 1969 ، در حدود 50 درصد از سهام خود را در اختیار فیات قرارداد و فیات نیز به خرید ادامه داد تا این که در سال 1988 در حدود 90 درصد شرکت در اختیار فیات بود . فیات بر خلاف شرکت های دیگر که پس از خرید به تخریب آن می پردازند پس از کناره گیری فراری در سال 1971 ، به رونق تیم اسکودریاه و شرکت فراری پرداخت تا این که در سال 1975 ، فراری یکی از قدرتمند ترین تیم های اتومبیل رانی بود . انزو فراری هم در سال 1988 و در سن 90 سالگی از دنیا رفت . از آن پس فراری به قهرمانی های کمتری نسبت به گذشته رسید اما تیم اسکودریاه همچنان باقی است .

تاریخچه 
در سال 1947 ، اولین اتومبیل جاده فراری با نام 125 Sport طراحی و روانه بازار شد که به دلیل طراحی زیبا و همچنین قدرت بالا مورد توجه قرار گرفت . در سال 1961 این شرکت با مشکلات اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم کرد و همچنین به مقابله با شرکت قدرتمند جگوار (Jaguar) پرداخت که در نهایت با کمی کمک فیات توانست از این مرحله به سلامت بیرون بیاید . در سال های 1963 تا 1967 شرکت آمریکایی فورد با تولید سری Shelby و Mustang تقریبا بسیاری از بازار را در دست گرفت و به به فراری ضربه زد که زیاد برای فراری مشکل ایجاد نکرد و فراری با طراحی مدل هایی همچون Dino ، GT و GTO توانست بازار را به نفع خود برگرداند . البته در طی این سال ها شرکت فورد با اتومبیل فورد GT40 خود تقریبا تمام کاپ ها را برد تا حتی تیم پورشه هم با بهترین اتومبیل خود یعنی Porsche 917 نتواند کاری بکند . همچنین در سالهای 1969 تا 1971 ، شرکت پورشه با مدل های 908 و 917 خود بازهم مسابقه ها را واگذار کرد اما در یک مسابقه شرکت فراری با اتومبیل خود یعنی 312P توانست مسابقه را ببرد . در سالهای 1972 و 1973 بازهم 312P چند افتخار دیگر برای فراری کسب کرد تا یکی از به یاد ماندنی ترین و بهترین تولیدات فراری باشد . از آن به بعد فراری وارد مسابقات فرمول 1 یا F1 شد که در آن جا هم بسیاری از عناوین را بدست آورد . در سال 1988 نیز انزو فراری درگذشت . در سالهای 1997 و 1999 ، مایکل شوماخر آلمانی وارد عرصه شد و برای تیم فراری افتخاراتی بی نظیر کسب کرد . در سال های پیاپی این افتخارات ادامه داشت و در سال 2004 پایان یافت و شوماخر بعد از 2 سال افت شدید ، از رانندگی در سال 2006 خداحافظی کرد . در سال 2008 سهام شرکت تقسیم شد و فیات 56% ، مدیوبانکا (بانک ایتالیایی) 15% ، کومرزبانک (بانک آلمانی) 10% ، برادران لهمن (شرکت سهام آمریکایی) 7% و پیرو فراری (پسرخوانده انزو) 10% از سهام شرکت را در اختیار دارند .

لوگو شرکت
لوگوی شرکت فراری یک اسب سیاه در جلوی یک سپر زرد است که در بالای آن سه رنگ سبز و سفید و قرمز وجود دارد و دو حرف S و F بر روی آن وجود دارد . این دوحرف برای Scuderia Ferrari است . در سال 1923 فرانسسکو باراکا ، هنگامی که انزو مسابقه محلی ساویوو در منطقه راونا را برد ، به او مدالی هدیه داد که نشان این اسب رو آن بود . این اسب نشانه نیروی هوایی ایتالیا در جنگ جهانی اول بوده است . البته این نشان در اصل مخصوص سربازان آلمانی پیاده اشتوتگارت بوده است که به ایتالیا منتقل شده است .



:: بازدید از این مطلب : 429
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 لامبورگيني Lamborghini

شركت خودروسازي لامبورگيني يكي از برجسته ترين شركتهاي سازنده اتومبيل هاي اسپورت در سال 2007 است. لامبورگيني نخستين نمونه خودروهاي اسپورت خود را در سال 1964 روانه بازار كرد. پس از ورود به عرصه خودروهاي اسپرت، لامبورگيني با مواجه شدن با ورشكستگي و دست به دست شدن هاي متعدد، دوره سختي را پشت سر گذاشته است. در اواخر سال 1998، شركت Audi  كه يك شركت آلماني و خود متعلق به شركت فولكس واگن است، برند ايتاليايي لامبورگيني را به قيمت  110 ميليون دلار خريد. تحت مديريت Audi، اين شركت نشانه هايي از پيشرفت را با افزايش فروش نشان داد ولي فاصله خود با رقيبش Ferrari  را نتوانست كم كند.در سال 2007 تلاشهاي متعددي را براي رسيدن به رقيب خود Ferrari  آغاز كرد وليكن در هر حال لامبورگيني مجبور بوده است بين فروش بالاتر و انحصار برند تعادل برقرار كند زيرا به توليد محدود و نامتناسب با تقاضا معروف است.

خودروساز لامبورگيني در سال 1963 در Santagana  نزديك Bologna  تشكيل شد. مالك شركت Ferruccio Lamborghini  مجموعه دار خودروهاي مختلف بود زيرا شيفته مكانيك موتورهاي چرخشي و اتومبيل ها بود. فراري كه يكي از لوكس ترين و كاراترين خودروهاي ورزشي آن زمان بود نيز در مجموعه خودروهاي او وجود داشت. فروچيو تصميم به تاسيس شركتي شخصي براي توليد خودروهاي اسپرت گرفت چرا كه با فراري و مالك آن شركت Enzo Ferrari  مشكلاتي داشت. در اوايل دهه 60 فروچيو كه يك مهندس بود نامه اي براي انزو فراري نوشت و در آن از وضعيت كلاچ خودروي خود گله كرد. انزو پاسخ بي ادبانه اي به او داد كه باعث گرديد اين مهندس صاحب شركت تراكتورسازي لامبورگيني تصميم بگيرد خود خودرويي بهتر از فراري بسازد. براي آرم خود گاو خشمگيني را انتخاب كرد مثل گاو حادثه 1943 اسپانيا كه در آن مسابقه، گاو برنده بود نه گاوباز. فروچيو به منظور توليد خودروي اسپرت با كارايي بالاتر از خودروهاي اسپرت مرسوم، Paolo Stanzi  كه يك مكانيك خودرو بود را استخدام و او را مجاب نمود تا كار سنگين ساخت پيشرفته ترين و روزآمد ترين تسهيلات خودروسازي را تاسيس كند. در سال 1964، لامبورگيني اولين مدل خودش 350 GT را توليد كرد كه يك خودروي اسپورت ايروديناميك چهار سوپاپ V12، 5 دنده با ديسكهاي ترمز 4 چرخ و تعليق مستقل چهار چرخ بود. اين مدل با تهديد مدلهاي معروفي مانند پورشه و جگوار غوغايي به پا كرد. بعدها اين برند تحسين منتقدان خودرو مانند انزو فراري  (مالك شركت فراري) را نيز جلب كرد. جلب توجه سراسري و فراز و پيشرفت آن باعث گرديد آوازه لامبورگيني در سالهاي 1966 الي 1972 بيش از پيش بپيچد. در اين فاز لامبورگيني قدرت رقابتي در برابر رقبايش را با توليد پيوسته مدلهاي بسياري در كيفيت بهينه بدست آورد. بعضي از مدلهايي كه در اين دوره معرفي شدند عبارتنداز : 400 GT، ميورا P400  ) نام مربي گاو بازي )، ايزلرو  400GT و اسپادا( شمشير گاو باز) كه پر طرفدار ترين مدل لامبورگيني شد.

با بروز علائم مثبت ناشي از رشد در لامبورگيني، تحليلگران احساس كردند لامبورگيني بر ساير رقبايش مثل پيشروهاي صنعتي چون فراري سايه خواهد انداخت. اولين بار در سال 1970 تقريبا پس از 10 سال، لامبورگيني در حال پول سازي و جذب بازارها بود. ولي فروچيو (به دليل يك شكست شديد در تجارت تراكتور كه به شكست هاي عمده تر منجر شد.) سرمايه متعلق به خود را فروخت و 51٪ سهام لامبورگيني به جورج – هنري روزتي، يك صنعتگر سوئيسي واگذار شد.

هدايت لامبورگيني توسط راهبران متعدد:

سال 1973 شاهد رويدادي بود كه كل صنعت از جمله اين شركت را تحت تاثير قرار داد. بحران نفت كه ناشي از يك دوره افول جهاني بود و اكثر بازيگران صنعت از جمله لامبورگيني را متاثر كرد و بازارخودروهاي سريع و پر مصرف را ناگهان با بحران مواجه ساخت و به سرعت، فروش لامبورگيني از بين رفت. با نزول فروش در لامبورگيني، فروچيو 49 ٪ ديگر سهام را به رنت ليمز كه يك تاجر بزرگ سوئيسي بود واگذار كرد.

روزتي و ليمز، مالكان جديد لامبورگيني، مدلهاي جديدي مثل كونتاچ را توليد كردند كه در بازار نيز با استقبال مواجه گرديد. لامبورگيني از تزريق سرمايه لازم براي توليد كونتاچ عاجز بود. بحرانهاي مالي شركت با كنسل شدن قرار داد لامبورگيني و BMW  در سال 1977 عميق تر شد. در نهايت اين دو تصميم به فروش كارخانه گرفتند ولي در سالهاي 1977 الي 1978 هيچ اتفاقي رخ  نداد لذا لامبورگيني اعلام ورشكستگي نمود.

پس از آن براي مدت كوتاهي لامبورگيني قبل از ورود به تسويه حساب اجباري، مدتي در كنترل دولت بود.در سال 1980 شوراي شهري Bologna  مديريت شركت را به برادران Mimran  سپرد و در سال 1984 شركت را به Patrik Mimran  كه برادر جوانتر بود به قيمت 3 ميليون دلار فروخت و تحت مديريت برادران ميمران، شركت از ورشكستگي خارج شد. آنها سرمايه هاي كلاني را براي احياي حيات لامبورگيني به كارخانجات موجود در Santagata  تزريق كردند و سپس يك جستجوي جهاني را براي جذب مهندسين و طراحان عالي خودرو آغاز نمودند. تحت هدايت آندو، نام لامبورگيني به Noura automobili Ferrucio Lamborghini  در سال 1982 تغيير يافت. لامبورگيني،Countach LP500S  را طراحي مجدد نمود و به بازار معرفي كرد كه داراي يك موتور 5 ليتري جديد با 375 اسب بخار قدرت بود. در همان سال مدل جديدي به نام Jalpa  نيز معرفي گرديد. در سال 1985  Countach LP500S را طراحي مجدد كردند و به LP500 QV  تغيير نام دادند. تحت مديريت ميمران، لامبورگيني توانست موقعيت پيشتاز خود در بازار را باكسب در آمدهاي بيشتر به دست آورد. ليكن سطح درآمد شركت، هماهنگي لازم با افزايش هزينه هاي سرمايه اي ناشي از سرعت بالاي توليد را نداشت و برادران ميمران دريافتند كه بيرون كشيدن هزينه هاي سرمايه اي مورد نياز لامبورگيني بسيار فراتر از توانايي هاي سرمايه گذاران شخصي مثل آنهاست. بنابراين آنها در جستجوي شريك تجاري پايدار برآمدند. در سال 1987 شركت Chrysler  با تعهد به جوان كردن آينده لامبورگيني وارد شد. كرايسلر لامبورگيني را به قيمت حدودا 25 ميليون دلار خريد. اندك زماني بعد از آن اسم شركت به نام قبلي اش ‌Automobile Lamborghini  برگردانده شد و طي يك پيشنهاد مزايده مبلغ 50 ميليون دلار براي بالا بردن تيراژ توليد و گسترش حوزه سرمايه گذاري كرد.

تحت هدايت كرايسلر، موفق ترين مدلهاي لامبورگيني، Countach، 25 امين سالگرد خود را جشن گرفتند. از آنجا كه بازار براي ‍Countach LP500S  خوب بود كرايسلر تصميم گرفت همين مدل را را تا آماده شدن محصول بعدي، Diablo  ادامه دهد. در سال 1990، Diablo سريعترين خودروي جهان شد (با سرعت 202 مايل معادل 324 كليومتر در ساعت ). با توليد 673 خودرو در سال 1991 توسط لامبورگيني، فروش آن سال با سود 1.32 ميليون دلار بسيار عالي بود. در همان سال، كرايسلر مدل هاي جديد لامبورگيني را در بازار آمريكا معرفي كرد و شبكه موجود لامبورگيني در آمريكا را با امتياز ارائه خدمات پس از فروش سازماندهي كرد. همچنين كرايسلر كارخانه جديد را در ايتاليا براي توليد خودروهاي فرمول 1 راه اندازي كرد و شروع به توليد موتور كشتي نمود، ولي موفقيت لامبورگيني در سالهاي 92 الي 93 خيلي مختصرو محدود بود چرا كه فقط 166 و 215 خودرو در اين سالها توليد شد كه در مقايسه با توليد 673 خودرو در سال 1991 كم بود. با سقوط نامطلوب توليد وكاهش سودآوري كرايسلر، متوجه شد كه مديريت يك شركت سازنده خودروهاي لوكس با هدف انحصاري بودن مدلها به هيچ وجه قابل مقايسه با مديريت شركتي مثل كرايسلر كه درگير توليد انبوه است نمي باشد. از همين رو در سال 1993 كرايسلر لامبورگيني را بهMegatech  يك تعاوني از سرمايه گذاران اندونزيايي به قيمت 40 ميليون دلار فروخت. Megatech  در تلاشش براي اداره داراييهاي لامبورگيني عملكرد سريعي نشان داد. گام اول انتصاب  Michael Kimberly  به عنوان مدير و رئيس لامبورگيني بود كه وابسته به شركتهاي جگوار و GM بود.

Kimberly  اعتقاد داشت كه شركت به بيش از يك يا دو مدل جهت فروش نياز دارد و خودروهاي لامبورگيني را براي قيمتهايي در حيطه مشتريان امريكايي كه خودروهاي كاراي معاصر را تحسين مي كردند، توسعه داد. همزمان تلاش كرد خودروهاي اسپورت لامبورگيني را براي مشتريان جذاب تر نمايد. آين اقدامات او منجر به رشد 14٪ فروش در امريكا و رشد 34٪ در جهان در سال 1995 شد. علي رغم عملكرد خوب لامبورگيني مالك اندونزيايي از بحران هاي مالي اواسط 1990 صدمه زيادي متحمل گرديد و قادر به تامين سرمايه هاي كافي جهت تحقيق و توليد در اختيار نداشت. اين موضوع منتهي به تغييراتي در مديريت شد كه به ورود Dicapua  - يك كهنه كار صنعت خودرو با بيش از 40 سال سابقه در Fiat  به لامبورگيني گرديد. او به لاغر كردن شركت با كنارگذاشتن تعداد زيادي از مشاوران و كاركنان مي انديشيد لذا روي لبه تيز قانون شكني حركت مي كرد. Diacapua  همچنين درك كرد كه رشد بيشتر نيازمند تقويت برند با اتخاذ معيارهاي سخت تر در تجارت و قراردادهاي ليسانس است. او همچنين 100 ميليون دلار بودجه براي توسعه Diablo  كه معروف به Super Diablo  بود و يك مدل كوچكتر به نام Baby Diablo   را جذب نمود.

بهر حال طرح هاي خشن Diacapua با پديده غير قابل كنترلي به نام “ بحران آسيا”   در سال 1997 مواجه گرديد كه باعث ايجاد اضطراب مالي مي شد و اين موضوع اقتصاد جهاني را تحت تاثير قرارداد.

بحران مالي آسيا بازهم منجربه تغييراتي در مالكيت لامبورگيني گرديد بدين ترتيب در سال1998، فولكس واگن لامبورگيني را به قيمت 110 ميليون دلار خريد.

بنابراين لامبورگيني زير مجموعه بخش خودروهاي لوكس فولكس واگن يعني Audi  شد. يراي آئودي لامبورگيني بخش مهمي بحساب مي آمد چراكه آئودي اعتقاد داشت كه هر دو مجهز به مهارت هاي تكميلي براي توسعه و پيشرفت توام هستند. يك سخنگوي آئودي به نام Graeve  بيان داشت كه لامبورگيني مي تواند پروفايل خودروهاي اسپورت آئودي را تقويت كند و از طرف ديگر لامبورگيني مي تواند از تخصص فني ما منتفع شود و آئودي لامبورگيني را هدايت ميكند.

بنا به گفته متخصصان صنعتي، به نظر مي رسد پس از مالكيت لامبورگيني توسط آئودي، فضاي پايداري بر شركت حاكم شده باشد و بعلاوه لامبورگيني شروع به سودآوري پايدار در مجموعه آئودي نموده است. از سال 2001 لامبورگيني شاهد رشد در فروش خود بوده است. ( جدول 1)

مدير عامل  لامبورگيني، Stephan Wink با توضيح افزايش فروش، گفت : درسال 2006 سود خالص لامبورگيني بيش از 4 برابر شده و به 18.1 ميليون دلار رسيده است در حاليكه فروش با 43٪ افزايش به 346.3 ميليون دلار و تعداد فروش به ركورد بي سابقه 2087 خودرو رسيده است.گزارش شده است كه فروش 2087 خودور بالاترين رقم ثبت شده در تاريخچه شركت است و پيش بيني گرديده است كه در سال 2007 سود قبل از ماليات لامبورگيني تا 14 ميليون دلار رشد كند و همچنين فروش با رشد 30 درصدي تا 400 ميليون دلار برسد. به هر حال اين ارقام كمتر از درآمد پيش بيني شده 1.9 ميليون دلار حاصل از فروش 5400 خودروي فراري در سال 2006 است. وينك با بيان علت اين اختلاف اظهار دارد كه شما نمي توانيد در يك چشم به هم زدن، حجم توليد را افزايش دهيد بعلاوه او ادامه داد كه او طرح افزايش درآمدهاي لامبورگيني با انجام برخي از اصلاحات در مدلها با افزودن آپشن هاي خاص همانند اصلاحات محدودي كه روي خودروهاي Murcielago LP640  صورت گرفت و به قيمت 500000 دلار فروخته شد، را در نظر دارد.

 

 

تحت مديريت Audi، آمريكا عمده ترين بازار لامبورگيني باقي ماند. در سال 2006، 876 خودرو يعني 37 درصد بيشتر از  640  خودروي سال 2005 فروخته شد. دومين بازار، اروپا با 746 خودرو در سال 2006 نسبت به سال 2005 رشد 50 درصدي را تجربه كرد كه تقاضا در سوئيس رشد قابل توجهي داشت. بعلاوه يك دلال آمريكايي به نام Lamborgini Houston، به تنهايي فروش بيشتري از كل فروش در كشورهاي روسيه، چين و هند را بعهده داشت. وينكلمن با روشنتر كردن اهميت بازار كاليفرنيا گفت اگر كاليفرنيا كشور مستقلي بود به تنهايي بزرگترين بازار شركت به حساب مي آمد. منابع سازمان همچنين تصور مي كنند كاليفرنياي جنوبي در آمريكا كه بستر جشن هاي هاليودي است پر سود ترين بازار شركت است.

بعلاوه احساس ميشود كه رشد سريع اقتصادي و استانداردهاي زندگي كشورهاي آسيايي مثل چين و هند به همراه روسيه در اروپاي شرقي لامبورگيني را مجبور به توجه بيشتر به اين بازارهاي رو به رشد نموده است. در چين، لامبورگيني سه نمايندگي را جلب كرده است. لامبورگيني سه مدل از مدلهاي مدرنش به نامهايGallardo , Gallardo spider , Murcielago  را آماده ورود به بازار هند  كرده است. لامبورگيني اولين خودرويش را در پايتخت هند در جولاي 2006 ساخت و به بازار عرضه كرد. پيش بيني مي شود ساليانه 50 تا 60 درصد خودروهاي توليدي اين كارخانه  در هند به فروش برسد.

 

 

با مراجعه به طرح هاي 2007، Winkelman  افزود كه 10 شريك جديد براي فروش لامبورگيني اضافه خواهد شد و با فروشندگاني در هند، كيف، اكراين توافق حاصل شده است. وينكلمن با بيان  شعار هميشگي خود “  همواره كمتر از تقاضا توليد كن “هيچ تمايلي به افزايش فروش و بالا بردن تيراژ توليد از خود نشان نداد. به علاوه

براي حفظ انحصار لامبورگيني، او تصميم به حفظ دوره انتظار 12 ماهه گرفت. وي گفت آنچه كه به سادگي مشهود است آنست كه سالها 250 خودرو توليد مي كرديم اكنون شركت متفاوتي هستيم ولي براي حفظ برند همان فلسفه را نياز داريم كه مي گويد .

تحت مديريت Audi، آمريكا عمده ترين بازار لامبورگيني باقي ماند. در سال 2006، 876 خودرو يعني 37 درصد بيشتر از  640  خودروي سال 2005 فروخته شد. دومين بازار، اروپا با 746 خودرو در سال 2006 نسبت به سال 2005 رشد 50 درصدي را تجربه كرد كه تقاضا در سوئيس رشد قابل توجهي داشت. بعلاوه يك دلال آمريكايي به نام Lamborgini Houston، به تنهايي فروش بيشتري از كل فروش در كشورهاي روسيه، چين و هند را بعهده داشت. وينكلمن با روشنتر كردن اهميت بازار كاليفرنيا گفت اگر كاليفرنيا كشور مستقلي بود به تنهايي بزرگترين بازار شركت به حساب مي آمد. منابع سازمان همچنين تصور مي كنند كاليفرنياي جنوبي در آمريكا كه بستر جشن هاي هاليودي است پر سود ترين بازار شركت است.

بعلاوه احساس ميشود كه رشد سريع اقتصادي و استانداردهاي زندگي كشورهاي آسيايي مثل چين و هند به همراه روسيه در اروپاي شرقي لامبورگيني را مجبور به توجه بيشتر به اين بازارهاي رو به رشد نموده است. در چين، لامبورگيني سه نمايندگي را جلب كرده است. لامبورگيني سه مدل از مدلهاي مدرنش به نامهايGallardo , Gallardo spider , Murcielago  را آماده ورود به بازار هند  كرده است. لامبورگيني اولين خودرويش را در پايتخت هند در جولاي 2006 ساخت و به بازار عرضه كرد. پيش بيني مي شود ساليانه 50 تا 60 درصد خودروهاي توليدي اين كارخانه  در هند به فروش برسد.



:: بازدید از این مطلب : 522
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 ۰

پژو یکی از بزرگترین خودروسازان فرانسه و دنیاست که پیشینه آن به صنعت دوچرخه سازی بر می گردد. صنعتی که از اواخر قرن نوزدهم میلادی تا عصر حاضر همچنان در آن فعالیت دارد. به عبارتی ورود پژو به صنعت وسایل نقلیه با تولید دوچرخه لگراند بی که از نوع دوچرخه های با چرخهای جلوی بزرگتر بود در سال 1882 آغاز شد. در واقع پژو تا سال 1926 که واحد تولید دوچرخه و خودروی آن از هم جداشدند تولید دوچرخه و خودرو را همزمان انجام می داد.


آقای آرماند پژو، بنیانگذار این شرکت، خیلی زود به صنعت خودرو علاقه مند شد و بعد از ملاقاتهایی که باآقای گوتلیب دایملر و دیگر افراد خبره این صنعت داشت به اهمیت این صنعت پی برد و وارد این صنعت شد. اولین خودروی پژو که خودرویی سه چرخ بود در سال 1889 و با همکاری لسرپولت تولید شد. موتور بخاری این خودرو بسیار سنگین و حجیم بود و برای به کار افتادن درد سرهای بسیاری داشت و به همین دلیل خیلی زود با یک موتور بنزینی احتراق داخل جایگزین شد. سال 1890 اولین سالی بود که پژو خودرویی با موتور احتراق داخلی ساخت دایملر و با چهار چرخ را عرضه کرد. تا سال 1892 بیست و نه عدد از این خودرو ساخته شد. بعد از آن پیشرفتهای دیگری نیز برای پژو حاصل شد. پژو اولین شرکتی بود که تایرهای لاستیکی را برروی موتورهای بنزینی نصب کرد و در سال 1895 تایرهای بادی را برروی آن قرارداد. اما در این سال خودروها همچنان ظاهری شبیه کالسکه داشتند و با سکان هدایت می شدند.
در سال 1896 پژو اولین موتور خود را عرضه کرد و از دایملر بی نیاز شد. بعد از آن پیشرفتها یکی پس از دیگری حاصل شد مانند امکان انتقال قوای محرکه که در زیر خودرو بود به درون کاپوت. همچنین فرمانی شبیه خودروهای امروزی برروی خودروها نصب شد و در مجموع می توان گفت خودرو به معنای امروزی آن شکل گرفت.
در سال 1903 پژو به خط محصولات خود موتورسیکلت را نیز اضافه کرد که تا به امروز در خط محصولاتش قرار دارد. در سال 1913 پژو با راننده ای به نام جولز گوکس در مسابقات "ایندیناپولیس 500 "شرکت کرد و برنده شد. این خودرو با یک موتور استریت 4 ساخت ارنست هنری مجهز شده بود. این موتور به دلیل بهره مندی از DOHC و چهار سوپاپ بسیار قدرتمند بود و در این مسابقات خیلی خوب نمایان شد. تا این سال پژو نیمی از خودروهای تولید در فرانسه را از آن خود کرده بود. در سال های 1916 و 1919 پژو دوباره مقامهایی در مسابقات ایندیانا پلیس کسب کرد.
بین سالهای 1914 تا 1918 پژو در سطح گسترده ای به خودروهای نظامی روی آورد. خودروهای نظامی گوناگونی که از دوچرخه تا تانکهای بزرگ را شامل می شد. سالهای بعد از جنگ خودرو به مسئله ای جدی برای همه مبدل شد. خودرو دیگر یک وسیله تشریفاتی مختص قشر مرفه نبود بلکه وسیله ای برای همه اقشار بود.
در سال 1926 بود که واحد دوچرخه پژو از شرکت مادر خود جدا شد و سایکل پژو را تشکیل داد.
سال 1929 سالی بود که پژوی که ما امروز می بینیم شکل گرفت؛ در این سال بود که پژو 201 تولید شد. در واقع در این سال پژو نامگذاری خودروهایش به طریقی که امروزه می بینیم را آغاز کرد؛ نامگذاری با سه رقم که رقم میانی صفر است. این خودرو اولین خودروی تولید انبوه پژو و با سیستم تعلیق مستقل جلو بود. مدت زیادی از این شکوفایی پژو نگذشته بود که دوران رکود(دهه 30 میلادی) آغاز شد و شرکت پژو افولی پیدا کرد اما توانست از این بحران جان سالم بدر ببرد. در سال 1933 پژو در اقدامی برای احیای خود خودرویی با ایرودینامیک بالا، سقف هاردتاپ جمع شونده بسان آنچه ما در فورد اسکای لاینر و مرسدسهای امروزی می بینیم را معرفی کرد.
بعد از آن پژو دوباره با جنگ جهانی دوم مواجه شد و مجبور شد کامیون و ون برای جنگ آلمانها تولید کند. اما درسال 1948 شرکت کار خود را با تولید پژو 203 آغاز کرد. بعد از آن مدلهای بسیاری با همکاری شرکت طراحی ایتالیایی پنین فارینا عرضه کرد. درسال 1958 شرکت فروش محصولات خود را در ایتالیا آغاز کرد و مانند بسیاری از خودروسازان اروپایی همکاری با شرکتهای دیگر افزایش یافت؛ از سال 1966 با رنو و از سال 1972 با ولوو همکاری را آغاز کرد.
درسال 1974 پژو 30 درصد سهم سیتروئن و در سال 1976 کل این شرکت را خریداری کرد. در این زمان بسیاری از طرفداران سیتروئن اعتراض کردند که با این کار ابداعات و پیشرفتهای افسانه ای این شرکت افول می کند. در نتیجه شرکت ادغام شده به نام پژو سیتروئن نامگذاری شد که برندهای هر شرکت حفظ می شود اما از لحاظ منابع فنی و تکنولوژی از یک دیگر بهره مند می شوند. در سال 1978 این شرکت واحد اروپایی کرایسلر را به دلیل بحرانهای ایجاد شده در این شرکت از آن خود کرد. این شرکت خریداری شده بسیار فرسوده و مدلهایش قدیمی بود و در واقع این سرمایه گذاری مشکلات مالی بسیاری برای پژو سیتروئن ایجاد کرد. در اوایل دهه 80 میلادی پژو مارک تالبوت را احیا کرد تا بتواند کرایسلر را بفروشد.
در سال 1983 پژوی محبوب و موفق 205 عرضه شد تا تحولی بنیادی ایجاد کند و در ادامه آن تعداد بسیاری از خودروهای موفق عرضه شدند. فروش این شرکت در ایالات متحده با مدلهای 405 و 505 به 4261 دستگاه در سال 1990 میلادی رسید و فروش 2240 دستگاه در جولای 1991 شرکت را بعد از 33 سال به نقطه اوج خود رساند.

شرکت در مسابقات

پژو موفقیتهای بسیاری در رالی های بین المللی کسب کرده است. پژو 504، پژو 205 توربوشارژر دار و اخیرا پژو 206 خودروهایی هستند که برای این شرکت موفقیت کسب کردند. در حال حاضر پژو 307 برای رالی های بین المللی این شرکت استفاده می شود. پژو در سالهای 1987تا 1990 بطور مداوم در رالی معروف پاریس داکار قهرمان شده است. همچنین پژو تامین موتورهای مسابقات فرمول1 در سال های 1998، 1999 و 2000 عهده دار شده است.

نامگذاری مدلهای پژو

پژو در نامگذاری مدلهایش سبک خاصی دارد و از فرمول X0Y استفاده می کند. X برای نشان دادن سایز خودرو و Y برای سال تولید خودرو بکار می رود؛ یعنی هرچه رقم بالاتر باشد مدل خودرو جدید تر است. در نتیجه پژو 406 بزرگتر و جدید تر از 305 است. البته این قاعده نامگذاری استثناهایی نیز دارد. برای مثال پژو 309 پیش از پژو 306 تولید شده است. نمونه دیگر پژو 206 SW است که اندازه ای در حدود یک پژو 40Y دارد.
این رویه نامگذاری در سال 1929 با عرضه مدل 201 آغاز شد. تمام مدلهای 101 تا 909 این شرکت به عنوان نامهای تجاری مختص پژو ثبت شده اند. اما شرکتهای دیگر نیز محصولاتی با نامهایی مشابه محصولات این شرکت داشتند که برخی از آنها مانند پورشه 901 ( به 911 معروف) تغییر نام دادند و برخی دیگر مانند مدلهایی از فراری همان نام خود را حفظ کردند. جالب آنکه وجود 0 در وسط نامهای این مدلهای فلسفه ای خاص دارد. این صفر نشان دهنده عددی است که برروی یک صفحه در جلوی خودروهای اولیه این شرکت ظاهر می شدند و سوراخ هندل این خودروها با این صفر یکجا قرار می گرفت.
البته پژو قصد دارد که نامگذاری با چهار رقم (دو صفر در وسط) را در آینده در پیش گیرد و این کار را با نامگذاری مدل مفهومی خود به نام 4002 آغاز کرد.



:: بازدید از این مطلب : 375
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 

 تاريخچه شرکت هيونداي

تاريخچه شرکت هيونداي 

هيونداي به مجموعه‌اي از کارخانجات و سازمان‌هاي مرتبط با آن اطلاق مي‌شود که توسط چونگ جو-يونگ از کره جنوبيبنا شده‌است.

هيونداي به مجموعه‌اي از کارخانجات و سازمان‌هاي مرتبط با آن اطلاق مي‌شود که توسط چونگ جو-يونگ از کره ‌جنوبي بنا شده‌است. نخستين کمپاني هيونداي در سال 1964 ميلادي بعنوان يک کمپاني ساختماني بنا‌شد و در نهايت مجموعه هيونداي تبديل به بزرگترين کمپاني زنجيره‌اي کره جنوبي شد. معروف‌ترين سازمان هيونداي کمپاني هيونداي موتور مي‌باشد که پنجمين توليدکننده بزرگ خودرو در دنيا مي‌باشد. صنايع سنگين هيونداي بزرگ‌ترين توليدکننده? کشتي در دنيا مي‌باشد. واژه هيونداي در زبان کره‌اي به معني «تاز‌گي» مي‌باشد. HMC يا Hyundai Motor Company يك كارخانه اتومبيل سازي در جنوب كره است . اتومبيلهاي هيونداي در سراسر جهان وجود دارند . كارخانه هيونداي در سال 2003 بزرگترين كمپاني توليدي ماشين در كره و 7 امين در دنيا بود . شعار اين كارخانه چنين است : "Drive your way" موتورهاي هيونداي در حقيقت قسمتي از كارخانه Hyundai Motor Company است كه به ساخت موتورهاي Kia نيز اشتغال دارد . لوگو هيونداي يك بيضي است كه حرف ايچ ( با فونت خاص و بيضي مانند ) درون آن يادآور مارك هيونداي مي باشد . هم چنين مي توان آن را به نوعي سمبلي از هدف كارخانه براي پيشرفت ناميد . بدين صورت كه بيضي نمادي از گسترش و افق جهاني است و حرف ايچ مورب نمادي از 2 انسان ( يعني كارخانه و مشتري ) كه دست مشاركت داده اند .

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 356
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 ويوتا نامي است كه بيش از يك خودروساز معنا مي دهد. تويوتا نمادي است از توسعه قوي يك شركت، از كسب و كار خانوادگي به يك شركت حقيقتا جهاني. شايد اگر همت و رؤيا و خطرپذيري كيشيروتويودا در راه‌اندازي خط توليد موتور گازوئيلي كوچك در گوشه اي از كارخانه ريسندگي پدر خود نبود امروز چنين تويوتاي متفاوتي وجود نداشت.

 

Toyota Motor Corporation logo

 تويوتا نمادي است از مديريت موفق و مبتكر كه بسياري ايده ها و انديشه هاي خلاق نظير نظام آراستگي (5S)، بهبود مستمر (كايزن)، سيستم كانبان، سيستم توليد ناب و JIT را به دنيا عرضه كرده است. همين ريشه هاي اصيل و مقوي است كه درخت تناور تويوتا را به گونه اي تقويت كرده است كه هر رقيبي را در برابر خود كنار مي زند و دور نيست كه در آينده بسيار نزديك با پشت سر گذاشتن دو رقيب نزديك خود، در جايگاه برترين خودروساز جهان بنشيند و برتري بلامنازع خود در ژاپن را به سراسر دنيا تسري دهد. توليد حدود 8 ميليون خودرو در سال كه نزديك نيمي از آن در خارج از ژاپن توليد مي شود، دستاورد اندكي نيست. اما رهبران تويوتا بيش از آنكه به اعداد بينديشند، آن گونه كه در فلسفه مديريت خود تاكيد كرده اند، به ارزشها مي بالند و همانها را عامل پايداري موفقيت و سرآمدي شركت خود مي دانند.

 تاريخچه
تويوتا در ابتداي قرن بيستم به عنوان يك كارخانه ريسندگي وجود داشت. ساكيشي تويودا كه سالها در راه شغل پدر خود، يعني فروش فرش فعاليت مي كرد اين كارخانه را راه انداخته بود و در سال 1894 باهوش سرشار خود يك ماشين بافندگي صنعتي ابداع كرده و ساخته بود. او در سال 1924 نوع تمام اتوماتيك آن را ساخت و دو سال بعد كارخانه اتوماتيك ريسندگي تويوتا، پابه عرصه وجود نهاد. پسر كنجكاو و مستعد او، كيشيرو كه در رشته مهندسي مكانيك از دانشگاه توكيو فارغ التحصيل شده بود دركارخانه پدر مشغول به كار شد اما همه توجه و همت او صرف توليد موتور خودرو شد. در سال 1930 كيشيرو تحقيق بر روي موتورهاي گازوئيلي را آغاز كرد و سه سال بعد بخش خودرو را در قسمت كوچكي از كارخانه ريسندگي پدر راه انداخت. در سال 1935 اولين كارخانه خودرو تويوتا آغاز به كار كرد و سال بعد لوگوي تويودا به تويوتا تغيير يافت. يك سال بعد يعني سال 1937 شركت تويوتاموتور به طور رسمي افتتاح شد. بدين ترتيب يكي ازموفق ترين كارخانجات ريسندگي ژاپن در بين دو جنگ جهاني با تغيير گرايش، به كارخانه خودروسازي تبديل شد. تلاش و همت كيشيرو تويودا باعث شد كه از دل كارخانه پدر، كارخانه جديد تأسيس شود.
در ابتدا خود كيشيرو به عنوان قائم مقام شركت جديد عمل مي كرد و در سال 1941 به عنوان مديرعامل مشغول به كار شد. بلافاصله پس از راه افتادن شركت جديد، اصول مديريتي نويني در اداره كارخانه به كار گرفته شد. در سال 1938 سيستم JIT به كار گرفته شد. دو سال بعد مؤسسه تحقيقاتي تويوتا افتتاح شد. سال 1951 سيستم پيشنهاد ايده‌هاي خلاق در تويوتا فعال شد. سال 1973 مركز طراحي و سال بعد مركز آموزش افتتاح شد. اولين محصول تجاري شركت تويوتا، كاميون 5/1 تني G1 بود. در طي جنگ جهاني دوم تمام كارخانه دراختيار جنگ بود و براي ارتش كاميون توليد مي كرد. تاچند سال بعد از اتمام جنگ نيز، اشغالگران اجازه توليد خودرو به تويوتا ندادند. در سال 1952 با مرگ كيشيرو، مسئوليت شركت برعهده ايجي تويودا پسر عموي او قرار گرفت. ايجي به همراه پسر كيشيرو، شوئي شيرو تويودا و طي سالهاي بعد تويوتا را به يكي از شركتهاي بزرگ خودروسازي جهان تبديل كردند. در سال 1977 مركز فني تويوتا در آمريكا افتتاح شد و سال 1984 همكاري تويوتا با جنرال موتورز در آمريكا صورت گرفت. پس از ايجي، تايچي اونو مسئوليت شركت را به عهده داشت و در استقرار سيستم توليد تويوتا بسيار همت گماشت و اصول راهنماي تويوتا را در سال 1992 منتشر كرد.

 
سيستم توليد تويوتا (TPS)
تويوتا يك شركت معمولي توليد خودرو نيست. از همان آغاز راه اندازي شركت، اصول و مباني بكر مديريتي در شركت به كار گرفته شد. اين همان وقتي بود كه كيشيرو جوان در كارخانه ريسندگي پدر خود با ايده گيري استفاده از نوار نقاله، خط مونتاژ توليد موتور گازوئيلي كوچكي را با كمك مهندسان جوان ديگر راه انداخت. پدر كيشيرو معتقد بود هيچ فرايندي را نمي‌توان كامل ناميد و هميشه جايي براي بهبود وجود دارد و همين انديشه بهبود بود كه فرايند كايزن يا بهبود مستمر را در تويوتا نهادينه كرد. ماجراي تولد شركت جديد توليد خودرو در گوشه كوچكي از كارخانه ريسندگي پدر، انديشه ساده و جمع و جور كاركردن و بي ريخت و پاش بودن و آراسته بودن محيط كار را در ذهن و دل كاركنان شركت جديد جاي داد و بدين ترتيب تويوتا، سيستم توليدي به دنيا عرضه كرد كه به سيستم توليد ناب (LEAN) شهره گشت.
 

سيستمي كه مبتني بر انديشه ناب بود. ساكيشي تويودا پدر كيشيرو همواره مي گفت: اگر هم كامل بودن دور از دسترس باشد اما فرايند تلاش براي دستيابي به آن منجر به نتايج مطلوبي مي شود. اين سيستم در دهه 80 توسط غربي ها به كار گرفته شد.

بنيان سيستم توليد تويوتا، فلسفه حذف كامل اتلافهاست. كيشيرو معتقد بود شرايط ايده آل براي توليد وقتي است كه ماشين آلات و افراد با هم كار كنند تا بدون هيچگونه اتلافي ارزش افزوده ايجاد شود. اونوتايشي مهندس جواني كه در سال 1932 به تويوتا پيوست در توسعه انديشه كايزن در تويوتا نقش مهمي داشت. او با ابداع سيستم كانبان، بعد ديگري از سيستم توليد تويوتا را عرضه كرد و با دمينگ و ايشيكاوا همكاري نزديكي داشت. تايچي اونو پيشتاز سيستم توليد تويوتا در دهه 50، براين باور بود كه بزرگترين مشكل وقتي است كه هيچگونه مشكلي وجود نداشته باشد. او به طور مستمر به كاركنان مي گفت به هر موضوعي كه برخورد مي كنيد پنج بار بپرسيد «چرا»؟ مثالي كه خود او مي زد يك روبوت جوشكاري بود كه در وسط كار متوقف مي شود و با اين پنج پرسش، ريشه مشكل به دست مي آيد. چرا روبوت متوقف شد؟ زيرا مدار آن بيش از حد بار كشيد و فيوز سوخت. چرا مدار بيش از حد بار كشيد؟ زيرا ياتاقانها به خوبي روانكاري نشده بودند. چرا ياتاقانها خوب روانكاري نشده بودند؟ زيرا گردش پمپ روغن ناقص صورت مي گيرد. چرا گردش روغن به خوبي صورت نمي گيرد؟ زيرا خروجي آن با آشغالهاي فلزي مسدود شده است. چرا خروجي آن مسدود شده است؟ زيرا فيلتري روي پمپ وجود ندارد. بدين ترتيب پاسخ مشكل پيدا مي شود. اونو معتقد بود علت ريشه اي مشكلات را كشف كردن، خود عامل و كليد حل مشكلات بعدي است. داده ها در توليد مهم است اما واقعيت (FACT) مهمتر است. پس بايد عميق نگاه كرد و به ريشه رسيد.
 

در سيستم توليد تويوتا، موارد زير به كار گرفته شده است:

_ توليد به هنگام (JIT)
JIT روشي است كه در آن هر قطعه، درست در هنگامي كه به آن نياز است توليد مي شود و هيچ مقداري در انبار وجود ندارد. به عبارت ديگر، سوال در JIT اين است: چه چيز نياز است؟ چه وقت نياز است؟ چه مقدار نياز است؟ بدين ترتيب مي توان اتلافها را حذف كرد و بهره وري را افزايش داد. با صفر كردن موجودي انبار، هزينه هاي نگهداري كالا در انبار حذف مي شود. لازمه اين كار ارتباط بسيار قوي با تامين كنندگان قطعات و مديريت صحيح زنجيره تامين است. ايده JIT توسط تايچي اونو به خوبي توسعه داده شد. شايد ايده اوليه طرح چنين رويكردي، كمبود فضا و امكانات توليد در بخشي از كارخانه توليد موتور خودرو بود كه كيشيرو تويودا در كارخانه ريسندگي پدر خويش راه انداخته بود.

_ كانبان

كانبان يك سيستم متفاوت و متمايز كنترل است. وقتي در ايستگاه كاري به قطعه اي نياز است، اين نياز اطلاع داده مي شود و سپس قطعه به سرعت توليد و حمل مي شود به گونه اي كه وقفه اي در توليد پيش نيايد. كانبان يك لغت ژاپني است به معني كارت، بليط و علامت. كانبان در سيستم توليد تويوتا ابزاري است براي مديريت جريان و توليد مواد. به كانبان، روش سوپرماركت نيز گفته مي شود زيرا ايده اوليه از فروشگاههاي تجاري بزرگ گرفته شده كه از كارتهاي كنترل استفاده مي كنند و كليه اطلاعات مربوط به محصول مثل اسم، كد، محل انبار و مانند آن در كارت نوشته مي شود.

 

_ JIDOKA
اين مفهوم توسط مؤسس تويوتا، ساكيشي تويودا مطرح شد. JIDO به مفهوم اتوماسيون است و JIDOKA يعني اتوماسيون با نگرش انساني؛ يعني ماشيني كه به آساني حركت مي كند و تحت پايش و نظارت يك اپراتور است. JIDOKA بر ديدن مسائل تمركز دارد و به ساخت محصولات بسيار كيفي منجر مي شود. در اين ديدگاه كيفيت بايد در طي فرايند توليد به دست آيد.

 

فلسفه و چشم انداز تويوتا

چشم انداز شركت تويوتا چنين است: ما قصد داريم براساس اصول راهنماي خود در توسعه پايدار جامعه و زمين مشاركت داشته باشيم. بدين منظور تعامل باز و منصفانه مديريت با ذينفعان، كاركنان، محيط زيست، جامعه و شركاي كسب و كار بسيار مهم است. ما عمليات كسب و كار خود را يكپارچه و صادقانه انجام مي دهيم.

شرکت تويوتا

فرهنگ سازماني و ارزشها

ساكيشي تويودا بنيانگذار شركت نساجي تويوتا، در سال 1935، پنج اصل اساسي تويوتا را بدين شرح اعلام كرد:
1 – همواره وظيفه شناس باش و در شركت و در همه خوبي ها سهمي داشته باش.
2 – همواره كوشا و خلاق باش و بكوش جلوتر از زمان خود باشي.
3 – همواره به اقدام دست بزن و از اتلاف وقت بپرهيز.
4 – همواره بكوش تا فضاي گرم و دوستانه اي در محيط كار برقرار سازي.
5 – همواره به ياد خدا باش و بكوش تا شكر نعمتهاي او را به جا آوري.
اين اخلاق نامه تويوتاست. در سال 1992 اصول راهنماي تويوتا منتشر و در 1997 ويرايش شد. اين اصول راهنما، فلسفه شركت را خلاصه مي كند و چشم انداز شركت را ارائه مي دهد. اين اصول هفت گانه عبارتند از:
1 – احترام گذاشتن به زبان و روح قانون هر ملت و گشاده بودن و صادق بودن فعاليتهاي شركت درجهت اينكه يك شهروند جهاني خوب باشد.

2 – احترام به فرهنگ و آداب هر ملت و سهيم شدن در توسعه اقتصاد و اجتماع از طريق فعاليتهاي شركت در جامعه.
3 – وقف كردن خود براي توليد محصول ناب و ايمن و بهبود كيفيت فعاليتهاي خود در هر كجا.
4 – خلق و توسعه فناوري هاي پيشرفته و توليد محصولات و خدمات نمونه و برجسته كه نيازهاي مشتريان جهاني را برآورده سازد.
5 – فرهنگي را در شركت ايجاد كنيد كه خلاقيت فردي و ارزشهاي تيمي را بگسترد، درعين اينكه اعتماد متقابل را ارج مي نهد و احترام كاركنان و مديران را درنظر مي گيرد.
6 – رشد و توسعه را ازطريق مديريت نوآوري دنبال كنيد.
7 – با شركاي كسب و كار در تحقيقات و خلق رشد پايدار و سود متقابل كار كنيد.
در سال 2001 راه تويوتا (TOYOTA WAY) منتشر شد كه در آن ارزشها و روشهاي مشاركت افراد در سازمان جهاني تويوتا بيان شده است. راه تويوتا به روح تويوتا در توليد اشاره دارد و در سراسر دنيا گسترده شده است. اصول 14گانه راه تويوتا عبارت است از:

1 – تصميمات مديريتي را براساس فلسفه بلندمدت شركت اتخاذ كنيد حتي اگر اهداف مالي كوتاه مدت را پاسخ نگويد.
2 – فرايند مستمري براي به سطح آمدن و كشف و شناخته شدن مسائل و مشكلات ايجاد كنيد.
3 – براي اجتناب از توليد بيش از حد، از سيستم توليد ناب استفاده كنيد.
4 – فشار كار را متعادل كنيد (مثل لاك پشت كار كنيد نه مثل خرگوش).
5 – فرهنگ توقف كار براي حل مشكل را ايجاد كنيد تا كيفيت عالي درهمان اولين زمان توليد به دست آيد.
6 – اهداف و فرايندهاي استانداردشده، اساس بهبود مستمر و توانمندسازي كاركنان است.
7 – از كنترل چشمي استفاده كنيد تا مسئله و مشكلي پنهان نماند.
8 – تنها از فناوري پايدار و آزموده شده استفاده كنيد تا به افراد و فرايندهاي شما خدمت كند.
9 – رهبراني پرورش دهيد كه كار را كاملا درك كنند، براي زندگي فلسفه داشته باشند و آن را به ديگران تعليم دهند.
10 – افراد و تيم هايي كه فلسفه شركت شما را دنبال مي كنند توسعه دهيد.
11 – با كمك به توسعه شبكه وسيع شركا و تامين كنندگان خود به آنها احترام بگذاريد.
12 – راه بيفتيد و براي درك موقعيتها، خودتان آنها را ببينيد.
13 – در هنگام تصميم گيري همه راههاي ممكن را ببينيد و به اجماع و توافق جمعي برسيد و گرچه آهسته تصميم مي گيريد اما پس از آن سريعا تصميم را اجرا كنيد.
14 – ازطريق انعكاس بي رحمانه مشكلات و بهبود مستمر، يك سازمان يادگيرنده ايجاد كنيد.
15 – اصل تويوتا كه راه تويوتا را تشكيل مي دهد بيشتر از آنكه ابزار بهبود باشد، يك فرهنگ است. در اين فرهنگ ارزش افزايي سازمان ازطريق توسعه افراد به دست مي آيد. فرايند درست، نتايج درست به بار مي آورد. به حل ريشه اي مسائل پرداخته مي شود و توسعه يادگيري سازماني هدف قرار مي گيرد.

فروش
درآمد خالص شركت تويوتا در سال 2005، 8/185 ميليارد دلار و سود خالص آن 12/12 ميليارد دلار بوده است. اين درآمد با توليد 647/711/7 خودرو به دست آمده است. از اين مقدار، 4684965 خودرو در ژاپن توليد شده و بقيه در خارج از ژاپن. هم اكنون تويوتا پس از جنرال موتورز با درآمد 6/192 ميليارد دلار و دايملر كرايسلر با درآمد 1/186 ميليارد دلار سومين خودروساز برتر جهاني و نخستين خودروساز ژاپن است. رشد روزافزون تويوتا به گونه اي است كه به زودي رقيب دوم خود را پشت سر خواهد گذاشت و دور نيست كه با عقب گذاشتن جنرال موتورز به غول برتر خودروسازي جهان تبديل شود.
 

تويوتا در سراسر ژاپن 12 كارخانه توليدي دارد. بازار خارجي تويوتا 170 كشور و منطقه را دربرمي گيرد. شركتهاي توليدي خارجي سازنده تويوتا 52 شركت و در 27 كشور جهان پراكنده است. در سال 2005، در ژاپن 65798 نفر در كارخانه هاي شركت كار مي كرده اند كه با احتساب 523 شركت زنجيره تامين كه 231 شركت آن در خارج از ژاپن مستقر است، اين تعداد به 285977 نفر مي رسد. در سال 2005، تويوتا 812 ميليارد ين در زمينه تحقيق و توسعه هزينه كرده است. آخرين دستاورد فناوري تويوتا، توليد خودروي هيبريدي سينرژي است متشكل از دو منبع قدرت: موتور الكتريكي و موتور گازي / بنزيني. در اين فناوري امكان صرفه جويي در مصرف سوخت، صداي كمتر و رانندگي بهتر تعبيه شده است.

مديرعامل

بنيانگذار اوليه شركت، ساكيشي تويوداست كه اولين كارخانه ريسندگي اتوماتيك را در ژاپن به راه انداخت. بسياري از ايده هاي خوب مديريتي مانند بهبود مستمر كه بعدها در تويوتا به كار گرفته شد، از اوست. ساكيشي مي گفت: پنجره را بازكن، دنياي بزرگي در بيرون وجود دارد. كيشيرو تويودا پسر ساكيشي، در گوشه اي از كارخانه پدر، خط توليد موتور گازوئيلي راه انداخت و در سال 1935 با توليد اولين خودرو مدل A1 و سال بعد مدل AA رؤياي توليد يك خودرو شخصي را تحقق بخشيد. هم اكنون كاتسواكي واتانا‌به مديرعامل تويوتاست. او هماهنگي با مردم، جامعه و محيط را سرلوحه شعار خود قرار داده و مي گويد: هدف ما اين است كه يك شهروند جهاني خوب باشيم. برخي از شعارهاي تويوتا در طي اين سالها كه از زبان مديران عامل بيان شده چنين است:

- مشتري حرف اول را مي زند، سپس نوبت فروشنده است و در آخر سازنده قرار دارد.
- راه كسب تجربه، مواجهه با چالشهاست.
- كيفيت را ازطريق كار تيمي نگه دار.
- فكر خوب، محصولات خوب
- متفكر، نوآور و خلاق باش.
- خودت، با تلاش خود، از حرمت خود دفاع كن.
- ما دستاوردهاي بزرگ را با زحمات خود به دست آورده ايم.
- كيفيت درحين فرايند ساخته مي شود.
- اعتماد رمز موفقيت است.
 
آينده

تويوتا چشم انداز جهاني خود را براي سال 2010 ارائه داده است. اين چشم انداز تصوير جديدي براي تويوتا در آينده ترسيم مي كند: خلق خودروها و جامعه خودرو محور كه در آن افراد مي توانند با سهولت و ايمني رانندگي كنند. براي دستيابي به اين مقصد، بايد موازانه اي بين كمينه كردن و بيشينه كردن وجود داشته باشد. كمينه كردن، چشم انداز و فلسفه تلاشهاي تويوتاست در به حداقل رساندن جنبه هاي منفي خودرو مانند تاثيرات مخرب زيست محيطي، ترافيكي و تصادفات. بيشينه كردن، فلسفه و چشم انداز تويوتاست در بيشتر كردن جنبه هاي مثبت خودرو مانند راحتي، سرگرمي، مشعوف ساختن و مهيج كردن. تشديد موثر اين دو رويكرد، حركت پايدار را درپي دارد.

منابع
1 – www.toyota.co.jp
2 – www.fortune.com

3-www.mmicinternational.com



:: بازدید از این مطلب : 373
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 در اكتبر سال 1945، زماني كه دو مهندس هوشمند ژاپني در اتاق كوچكي در طبقه سوم آپارتماني در توكيو، كه تنها ساختمان سالم برجاي مانده در ميان ساختمانهاي ويران اطراف خود بود، با هم پيمان بستند تا كارهايي را انجام ندهند كه ديگران انجام مي‌دهند، نهال شركت سوني كاشته شد.

 

 

 اين نهال نورسته با تغذيه از انديشه خلاق و نوآورانه موريتا و ايبوكا روزبه‌روز بارورتر گشت و ميوه‌هاي متعدد و متنوع به همگان ارزاني داشت. شايد كمتر شركتي را در عرصه محصولات الكترونيك در دنيا بتوان سراغ گرفت كه چنين تنوع محصول نوآورانه را داشته باشد. سوني همواره پيشگام بوده و مي‌خواهد پيشگام باشد.
 

سوني

سوني تنها به عرضه راديوي ترانزيستوري، تلويزيون، ويدئو، دوربين فيلمبرداري، دوربين ديجيتالي، واكمن، واچمن، ميكروفون، تلفن همراه و... اكتفا نكرده و عرصه‌هاي ديگري همچون سرگرمي و بازي و حتي خدمات مالي و بانكي را نيز تجربه كرده است. حضور بي‌بديل دهها ساله در زمينه عرضه ابداعات و فناوريها و محصولات متنوع الكترونيك در سراسر جهان، نام ساده سوني را در همه‌جا شناسانده است. حضور موريتا در آمريكا و اروپا، سوني را در جرگه پيشروان عرصه جهاني‌سازي شركتها قرار داد. امروزه بيش از 70 درصد درآمد شركت در خارج از ژاپن به‌دست مي‌آيد و بيش از 60 درصد كاركنان اين مجموعه عظيم صنعتي و اقتصادي در جايي غيراز ژاپن مشغول كار هستند.

تاريخچه
در بحبوحه جنگ جهاني دوم، مهندس جوان تيزهوش ژاپني، ماسارو ايبوكا كه نابغه اختراع بود در شركت خود به نام «ابزار دقيق ژاپن» كار مي‌كرد. همزمان آكيو موريتا كه رويايش ساخت يك گرامافون الكتريك بود و تازه از دانشگاه اوزاكا در رشته فيزيك فارغ‌التحصيل شده بود به‌عنوان افسرنيروي دريايي در فتر فناوري مشغول به‌كار و با ايبوكا آشنا شد. اين دو در سال 1946 شركت مهندسي مخابرات توكيو (Tokyo Tsashin Kogyo) را تاسيس كردند. شركتي كه با سرمايه اوليه 500 دلار و حضور 20 نفر آغاز به كار كرد و سنگ بناي شركت عظيم سوني محسوب شد.
در سال 1985 شركت نام خود را به «سوني» تغيير داد كه از لغتSound اخذ شده است، زيرا گرچه اولين محصول شركت، پلوپز برقي بود اما مهمترين محصول شركت، راديوي ترانزيستوري و سپس محصولات صوتي متنوع بود. در مدت همكاري اين دو دوست مبتكر، ايبوكا بيشتر وقت خود را بر روي انجام تحقيقات فناوري و توسعه محصول متمركز مي‌كرد و موريتا به گسترش سوني در مناطق مختلف دنيا، جهاني‌سازي شركت، توجه به مسائل مالي، توسعه منابع انساني و ورود به دنياي نرم‌افزار دست مي‌زد. در سال 1950 اولين ضبط صوت نواري كه شركت آن را مدلG نام نهاده بود به بازار عرضه و سالهاي بعد مدلهاي متنوع‌تري از اين محصول ارائه شد.‌ اولين راديوي ترانزيستوري جهان با ماركTR-55 در سال 1956 با قيمت 13800 دلار وابعاد 32 ×71 × 112 ميليمتر توسط شركت روانه بازار شد. در سال 1959 اولين تلويزيون ترانزيستوري 8 اينچي از سوي شركت به دنيا عرضه شد. سه سال بعد، سوني مدلTV5-303 كه كوچكترين و سبك‌ترين تلويزيون رنگي در زمان خود بود را ابداع كرد.

در سالهاي 1963 و 1964 شركت سوني، ويدئو، ميكروفون، ماشين حساب الكترونيكي و تلويزيون كروماترون را به بازار عرضه كرد.

در سال 1968 تلويزيون رنگي ترينترون و در سال 1978 اولين نوار كاست توسط شركت ابداع و ارائه شد. در اين مدت، باتلاشهاي موريتا، شركت گامهاي مهمي در جهت جهاني‌شدن برداشته بود، به‌گونه‌اي كه در سال 1968 اولين مركز طراحي برون مرزي خود را در آمريكا داير كرد. سال 1981 نوار بتاماكس مخصوص ويدئو براي اولين بار توسط سوني ارائه شد. در دهه 80، محصولات متنوعي همچون دوربين فيلمبرداري، رايانه شخصي، مترجم الكترونيك و رايانه گرافيكي ابداع و ارائه شد. در ابتداي دهه 90 اولين مدير غيرژاپني در سوني منصوب شد. جعبه بازي معروف سوني (Play Station) در سال 1994 به بازار عرضه شد. دو سال بعد، سوني دوربين ديجيتالي و سال بعد رايانه كيفي را به بازار ارائه كرد. در واپسين سال قرن پيش، سرگرمي محبوب همگان يعني سگ ربات، نوآوري بعدي سوني بود. سوني با مشاركت شركت اريكسون به دنياي تلفن همراه وارد شد. فهرست‌كردن محصولات توليدي شركت به‌دليل تنوع آن كار مشكلي است كه در آن بايد از محصولات مهمي چون واكمن، ديسك گردان رايانه، واچمن، تلويزيونهاي دستي، پخش استريو، دوربينهاي فيلمبرداري، ولت‌متر و بالش برقي نام برد.

 حوزه‌هاي كاري
شركت سوني، امروز در كسب وكارهاي متعددي وارد شده است كه عمده‌ترين آن كسب وكار محصولات الكترونيك است (3/64 درصد). گروه نيمه‌هادي و محصولات مصرفي نظير تلويزيون، ويدئو، تصويربرداري ديجيتالي و صوتي در اين بخش قرار دارد. ساير كسب وكارها عبارت است از گروه ارتباطات سيار سوني اريكسون، سرگرميها، بازي، تجهيزات شخصي و خدمات مالي نظير بيمه و بانكداري. سوني مدعي است باوجود تنوع بسيار در كسب وكار خود، هويت واحد جهاني شركت را حفظ كرده است.

سوني

فرهنگ و ارزشهاي سازماني
موريتا و ايبوكا در يك بيانيه فلسفي و آينده‌نگرانه در آغاز كار شركت نوشتند «اگر امكان داشت شرايطي ايجاد كنيم كه افراد بتوانند با روحيه كار گروهي متحد شوند و استعدادهاي فناوري خود را به‌خوبي تجربه كنند، آنگاه چنين سازماني مي‌تواند خوشحالي بي‌حد و حصر و منافع فراوان به‌ارمغان آورد». شعاري كه آنها آن را باور داشتند. «روحيه سوني» بود. آنها معتقد بودند سوني يك شركت پيشگام است و قصد ندارد دنباله‌رو ديگران باشد. شركت سوني همواره در جستجوي ناشناخته‌ها خواهد بود. چشم‌انداز سوني، ايجاد سرگرمي براي دنياي آينده است.

در سال 2003 شركت بيانيه ارزشهاي خود را منتشر كرد و در آن استانداردهاي داخلي اصلي را كه بايد توسط همه مديران و كاركنان سوني به‌كار گرفته شود تبيين كرد. اساس اين ارزشها كه فرهنگ سازماني شركت را تشكيل مي‌دهد عبارت است از:

1 – تبعيت از قوانين
2 – رعايت مسائل مربوط به‌كار
3 – سلامتي و ايمني
4 – مراقبت از محيط
5 – سيستم مديريت شامل: تعهد شركت - پاسخگويي و مسئوليت مديريت - ارزيابي ريسك و مديريت ريسك - آموزش – ارتباطات - بازخورد مشاركت كاركنان - فرآيند اقدام اصلاحي - مستندسازي
6 – اخلاق شامل: حفاظت از سرمايه فكري سازمان - مشاركت و درگيرشدن در كارهاي گروهي - كسب وكار، رقابت و تبليغات منصفانه و درست - شفاف و بازبودن اطلاعات - نفي فساد، رشوه، اختلاس و حيف‌وميل اموال - نفي سود غيرمتعارف.

تحقيق و توسعه
نام سوني با نوآوري در محصول عجين شده است. فلسفه بخش طراحي سوني اين است: «كاري انجام ده كه هيچگاه قبل از آن انجام نيافته است. همواره يك گام پيشتر قرار داشته باش».
همين فلسفه منجر به توليد محصولاتي با عملكرد عالي، سهولت در استفاده و زيبا شده است.

منابع انساني
شركت سوني براي ارتباط بين مديريت و كاركنان بسيار ارزش قائل است زيرا اين امر در جهت انتقال سياستهاي مديريت به كاركنان و تشويق آنها به ارائه نظراتشان حياتي است. فلسفه اساسي سوني در اين مورد تنوع جهاني و دادن فرصتهاي برابر به همه است. براساس منشور اخلاقي سال 2003 شركت، موارد زير به‌عنوان حقوق بنياني كاركنان كه با فعاليتها و قواعد كاري سوني منطبق است درنظر گرفته شده است:
- در اختيارگذاشتن فرصتهاي برابر كاركنان
- منع كار اجباري و كار كودكان
- شرايط استخدامي و كاري سالم
- محيط كاري ايمن، سالم و تميز
از آن سال، شركت جايزهMVP را براي كليه كاركنان خود كه فناوري و ارزشي خاصي به‌كار گرفته‌اند تا براي سوني ارزش افزوده خلق كنند در نظر گرفت. اين جايزه به‌منظور انگيزه‌دادن به كاركنان براي تلاش و تحرك بيشتر است. در سال 2005، تعداد 37 نفر از كاركنان به‌اين جايزه دست يافتند. در زمينه كاركنان، سوني سيستم خودارزيابي براي اهداف فردي و خط‌مشي پرداخت براساس عملكرد را به‌كار گرفته است. سال 2000 نيز دانشگاه سوني تاسيس شد. در سال 2005 تعداد كاركنان سوني در سراسر جهان 158500 نفر بود كه 8/38 درصد در ژاپن، 6/18 در آمريكاي شمالي، 3/9 در اروپا، 8/11 در آسيا، 4/19 در آسياي شرقي و 1/2 در آمريكاي لاتين مشغول به كار بودند. 5/82 در صد كاركنان در كسب‌وكار الكترونيك فعاليت مي‌كنند. نسبت كاركنان زن شركت در ژاپن 29 درصد، در آمريكا 38 درصد و در اروپا نيز 38 درصد است. نسبت تعداد مديران زن شركت در ژاپن 1/3 درصد، در آمريكا 5/32 درصد و در اروپا 17 درصد است.

 فروش
در سال 2005، فروش شركت بيش از 66 ميليارد دلار و سود خالص آن 5/1 ميليارد بود. درصد فروش شركت در ژاپن، آمريكا، اروپا به‌ترتيب 29، 2/26 و 23 بوده است. در حـــوزه‌هاي مختلف كسب وكار، ميزان درصد فروش 3/64 درصد مربوط به حوزه الكترونيك، 12 درصد بازي، 3/9 درصد تصويربرداري، 3/9 درصد خدمات مالي و 1/5 درصد ساير موارد بوده است.

مديرعامل
ايبوكا مهندس جوان و نابغه‌اي كه دوست نداشت همان كاري را انجام دهد كه ديگران انجام مي‌دهند به‌همراه موريتا كه روياي ساخت يك گرامافون الكتريك را در سرداشت شركت سوني را تاسيس كردند. ايبوكا در 21 سالگي در زمينه روشنايي نئون اختراعي را به‌نام خود ثبت كرده بود. او در زمينه دانش فني، مديريت و بويژه بازاريابي بسيار قوي بود. همواره تمايل داشت تا بازار را به سمت فناوريهاي نوين سوق دهد.
موريتا نيز در گسترش جهاني سوني نقش بسيار عمده داشت به‌گونه‌اي كه شركت را بسيار سريع‌تر و بيشتر از ساير شركتهاي مشابه به سمت جهاني‌شدن سوق داد. همين حركت نهادينه شده سبب شد كه امروز، مديرعامل شركت فردي غيرژاپني باشد: هوارد استرينگر. او معتقد است رشد و غناي سوني جز با تنوع جاذبه‌هاي كاري و درك تجربه‌هاي متعدد ممكن نيست. او برنامه «ايده‌هاي سوني» را براي بازنگري سياستهاي شركت و ارزيابي و اخذ نظرات كاركنان، مشتريان، فروشندگان، تامين‌كنندگان و سهامداران مطرح كرده است. استرينگر برنامه «سوني يكپارچه و متمايز»را براي توانمندسازي كاركنان و بهبود عملكردها در جهت پاسخگويي به نيازهاي ذي‌نفعان درنظر گرفته است.
مديرعامل سوني معتقد است كه اين برنامه شركت را در جهت دستيابي به چشم‌انداز خود كمك خواهد كرد.

آينده
مديرعامل سوني براين باور است كه بايد براي نسل بعد، جامعه‌اي پايدار خلق كرد. او مي‌گويد: معتقدم كه سوني بايد نقش مهمي در كمك به توسعه و پيشرفت يك جامعه پايدار جهاني ايفا كند. شركت برنامه «مديريت سبز 2010» را براي خلق اين جامعه طراحي كرده است تا بتوان براساس آن صدمات زيست‌محيطي كسب وكار را كاهش داد. كاستن هفت درصد از ميزان شاخص گازهاي گلخانه‌اي نسبت به سطح سال 2000 در جهت جلوگيري از گرم‌شدن زمين از جمله اين برنامه‌هاست. استرينگر، مديرعامل شركت، اساس حركت سوني را جهاني فكركردن و محلي عمل‌كردن مي‌داند.

منابع:
1- www. Sony. net
2-www. Sony. co. jp
3- www. Fortune. com

4-www.mmicinternational.com



:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 






























 


:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 حتما تا کنون درباره نمایشگرهای OLED - Organic Light-Emitting Diodesچیزهای زیادی شنیده‌اید. ال‌جی و سامسونگ در نمایشگاه CES امسال از برخی از محصولات مجهز به پنل های OLED پرده برداری کردند که یکی ازنمایشگرهای ال جی برنده جایزه بهترین محصول CES از سوی CNET گردید. به نظر می رسد باید از رسیدن به این تکنولوژی جدید خوشحال باشیم. در حقیقت تکنولوژی OLED مهمترین پیشرفت در صنعت تلویزیون طی چند دهه اخیر محسوب می شود. یک قدم بزرگ برای گذر از LCD و پلاسما! در ادامه با OLED بیشتر آشنا شده و دلایل این ادعا را بررسی می کنیم.

تلویزیون های OLED چیستند؟

برای ایجاد یک تصویر در تلویزیون تنها نیاز به نورهای قرمز، سبز و آبی دارید. OLEDها در واقع با عبور جریان الکتریسیته از موادی که این رنگ ها را تولید می کنند، کار می کنند. هیچ تکنولوژی تلویزیون دیگری این طور مستقیم نور را به وجود نمی آورد. LCD از فیلتر رنگ و مایع کریستالی بر روی نور پس زمینه بهره می برد و پلاسما نیز از نور ماوراء بنفش تولید شده توسط بسته‌های گازی که فسفرهای رنگی قرمز، آبی و سبز را تحریک می‌کنند، بهره می‌برد.

چرا OLED TV ها گام بزرگی محسوب می شوند؟

مواردی که گفته شد به چه معناست؟ تلویزیون‌های OLED نازک تر، سبک تر و مناسب‌تر بوده و عملکردی بهتر نسبت به تکنولوژی‌های دیگر تلویزیون‌ها دارند. هر پیکسل با خاموش شدن می‌تواند مشکی مطلق را به وجود آورد که این یکی از خصوصیات منحصر به فرد OLED است که موجب ایجاد وضوح تصویر استثنایی می‌شود.

به عنوان مثال، تلویزیون 55 اینچی OLED که توسط LG در CES معرفی شد، وزنی در حدود 7.5 کیلوگرم و کمتر از یک اینچ ضخامت داشت.

با این تفاسیر به هیجان نیامدن از تکنولوژی OLED کار سختی است چرا که تمام ویژگی های یک تلویزیون رویایی از جمله وضوح شگفت انگیز، نازکی باور نکردنی و مصرف اندک انرژی را دارد.

RGB OLED یا White OLED؟

تکنولوژی کنونی OLED موجود در بازار به دو دسته تقسیم می شود: RGB و White؛ نوع RGB تکنولوژی شبیه پلاسما با عناصر پیکسل مجزای قرمز، سبز و آبی دارد.

White OLED کمی پیچیده تر است و عناصر رنگ های قرمز و سبز و آبی با هم ترکیب شده اند. و قتی جریان از آنها عبور می‌کند این عناصر نور سفید تولید می‌کنند. این نور سفید از یک فیلتر رنگی عبور می‌کنند تا عناصر پیکسل قرمز، سبز و آبی تولید شوند.

White_OLED_diagram

تصویر بالا یک پیکسل را نشان می‌دهد. تعداد دو میلیون پیکسل در تلویزیون‌ها وجود دارد (1920x1080) در طراحی تلویزیون‌های ال جی ساب-پیکسل‌های بیشتری نیز وجود دارد که منجر به روشنایی بیشتر و مصرف کمتر می‌شود. روشنایی بیشتر مهم ترین عامل در داشتن تصویر بهتر زیر نور آفتاب است.

تکنولوژی White OLED در نگاه اول کمی عجیب به نظر می رسد. چرا باید وقتی سه رنگ داریم با ترکیبشان نور سفید بسازیم و دوباره با عبور آن از فیلتر رنگ خاصی ایجاد کنیم؟! مساله این است که این تکنولوژی چند مزیت دارد. نور سفید تولید شده در این روش پایدارتر بوده و تغییر رنگ در آن کمتر محتمل است. از سویی بنا به آن چه از مسئولین ال جی بیان شده این روش هزینه تولید کمتری نیز دارد. همچنین در WOLED تولید نمایشگرهایی با سایزهای مختلف ساده‌تر است و بنا به گفته LG امکان ساخت نمایشگرهایی با وضوح 4,000 با این تکنولوژی بسیار محتمل است که نوید آینده روشن این تکنولوژی را می دهد. ممکن است تصور شود استفاده از فیلتر یک عقب گرد به LCD ها است اما با کمی تحقیق بیشتر می توان مزایای فراوان آن نسبت به سایر تکنولوژی ها را درک کرد.

تا زمانی که این تکنولوژی به شکل فراگیر وارد بازار نشود، نمی توان درباره تمام مزایا و معایب آن و مقایسه مدل‌های مختلف آن بحث کرد اما چیزی که محرز است این تکنولوژی وضوح و عملکرد و مصرف انرژی بهتری نسبت به تلویزیون های کنونی دارد.

 



:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 ين اسپیکر با سيستم بلوتوث کار مي‌کند و ضد ضربه و ضد آب تولید شده تا در هر شرایطی قابل استفاه باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، دنیای اسپیکرها اگرچه همواره پرسروصدا است اما بروز خلاقیت در آن چند وقتی است مورد توجه کمتر رسانه ها قرار گرفته است هرچند هنوز هم می توان ایده های جالبی را در این زمینه پیدا و معرفی کرد.

از جمله این ابتکارات، محصول جدید شرکت فيليپس است که اخیرا اسپيکـري به نام Shoqbox را به بـازار عرضـه کرده اسـت. این اسپیکر خلاقانه بـه دليل جنس خاص و طراحي ويژه براي استفاده در هر شرايطي مناسب است و به همین خاطر قیمت 180 دلاری آن اگرچه به نظر گران می رسد اما به خاطر برخی ویژگی های خاص، مورد توجه بوده است.
 



اين اسپیکر با سيستم بلوتوث کار مي‌کند و به خاطر ابتکار فیلیپس، ضد ضربه و ضد آب تولید شده تا در هر شرایطی قابل استفاه باشد. این دستگاه تا 8 ساعت شارژ بهينه را براي کاربر فراهم مي ‌کند که در مقایسه با همنوعان خود میزان قابل توجهی است.

همچنين اين دستگاه مجهز به سنسور هوشمند، ميکروفون و هندزفري براي استفاده راحت ‌تر است. Shoqbox مجهز به فناوري Woox  مي‌باشد که ميزان Bass صدا را بسيار بالا مي ‌برد و در مجموع مزیت نسبی خوبی را برای کاربران فراهم می سازد.


:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 

 
هر وبلاگ نماینده یک انسان است انسانی که در جامعه و فرهنگ خاص بزرگ شده و می تواند به بازنمایی خود در واژه ها و کلامی که می نویسد، بپردازد.این بازنمایی می تواند از یک سو معرف خود فرد و سوی دیگر اجتماع و جامعه ای که فرد در آن زندگی می کند باشد.  
 
     
 
 
 
 
   
 
 
تاریخچه وبلاگ در ایران وجهان  
 
 
 
 
     
 
   
 

هر وبلاگ نماینده یک انسان است انسانی که در جامعه و فرهنگ خاص بزرگ شده و می تواند به بازنمایی خود در واژه ها و کلامی که می نویسد، بپردازد.

این بازنمایی می تواند از یک سو معرف خود فرد و سوی دیگر اجتماع و جامعه ای که فرد در آن زندگی می کند باشد.

اولین وبلاگ توسط "تیم برنرزلی" (مخترع وب) ایجاد شد، گسترش این پدیده در سال ۱۹۹۹ با آغاز به کار Pitas، نخستین سرویس ارائه دهنده وبلاگ بصورت مجانی، شتاب فوق العاده ای به خود گرفت. تا اواسط ۲۰۰۰، بیش از یک هزار وبلاگ ایجاد و این رقم تا ۲۰۰۲ به بیش از نیم میلیون رسید.

نخستین بلاگی که چنین نامی داشت در سال ۱۹۹۴ توسط «دیو وینر» به وجود آمد. اما واژه وبلاگ برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ توسط «جان بارگر» در سایت robot wisdom به کار برده شد. تعداد وبلاگ ها در آغاز بسیار اندک بود، به نحوی که تا سال ۱۹۹۹ تنها ۲۳ وبلاگ وجود داشت. این رقم در اواسط سال ۲۰۰۰ به بیش از ۱۰۰۰ و دو سال بعد به بیش از نیم میلیون رسید. اما در دسامبر ۱۹۹۰ اینترنت فعالیت خود را به صورت شبکه ای جهانی آغاز کرد. ۱۵ سال بعد مطابق تحقیقات سایت internet world stats تعداد کاربران این شبکه به یک میلیارد و ۱۸ میلیون نفر (یعنی ۷/۱۵ درصد کل جمعیت دنیا) رسید.

در حال حاضر نیز به نوشته سایت ایتالیایی کانا وب بیش از ۲/۲۷ میلیون وبلاگ فعال وجود دارد و روزانه بیش از ۷۵ هزار وبلاگ به آنها افزوده می شود (البته تعداد کل وبلاگ های فعال و غیرفعال شاید از ۱۰۰ میلیون هم بیشتر باشد).

تاریخچه وبلاگ نویسی در ایران به ۱۶ شهریور ۱۳۸۰ باز می گردد. روزی که سلمان جریری اولین وبلاگ فارسی را بر سوی صفحه اینترنت قرار داد. مقاله درخشان با معرفی سیستم رایگان وبلاگ نویسی بلاگر نقطه عطفی در تاریخ وبلاگ نویسی ایران بود. در ایران نخستین وبلاگ ها از حدود ۵ سال پیش به وجود آمد و در حال حاضر تنها در سایت پرشین بلاگ حدود ۷۰۰ هزار وبلاگ وجود دارد. کل وبلاگ های فارسی زبان بیش از ۰۰۰/۲۰۰/۱ تخمین زده می شوند که البته فقط حدود نیمی از آنها فعال هستند در ایران نیز دسترسی مردم به اینترنت از ۱۹۹۵ آغاز شد که در سال های نخست تعداد کاربران آن از ۲۵۰ هزار تن تجاوز نمی کرد، اما به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این آمار تا پایان سال ۸۵ به ۱۱ میلیون کاربر می رسد. بعد از گذشت یک سال از تاریخ اولین وبلاگ آمار وبلاگ های فارسی زبان از مرز ۱۵۰۰۰ نیز گذشت و بعد از مدتی به جایی رسید که در دنیای وبلاگ بعد از زبان های انگلیسی، پرتقالی و لهستانی، زبان فارسی قرار گرفت. از کنار رتبه چهارم زبان در وبلاگ نویسی برای ایرانی ها آن هم با این وضعیت دسترسی به اینترنت به راحتی نمی توان گذشت.

وبلاگهای فارسی بزرگترین مزیت ایرانیان در فضای مجازی هستند. آمار و ارقام وبلاگهای فارسی در جهان حکایت از ۷۰۰ هزار وبلاگ ثبت شده و حدود ۱۰۰ هزار وبلاگ فعال (ضیایی پرور؛ ۱۳۸۴)از میان ۱۰۰میلیون وبلاگ در عرصه جهانی دارد.

عوامل موثر بر رشد وبلاگ نویسی در ایران را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

۱) ویژگی هایی که" فضای وبلاگ "دارد.

۲) ویژگی هایی که به خصوصیات مردم ایران و شرایط اجتماعی و فرهنگی باز می گردد.

● وبلاگ چیست؟

وبلاگ فضایی برروی اینترنت است که در آن تازه ترین نوشته ها در بالای صفحه قرار می گیرد.

این واژه ترکیبی از واژه های web و log است که امروز مردم آن را به صورت خلاصه تر یعنی بلاگ (blog) تلفظ می کنند. به فردی هم که وبلاگ می نویسد بلاگر (Blogger) می گویند.

اصطلاح وبلاگ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ مطرح شد. اما وبلاگ های واقعی از اواسط دهه ۱۹۹۰ به میدان آمدند و به آنها در آن هنگام ژورنال های آنلاین (Online Journals) می گفتند.

شکوفایی وبلاگ ها از پایان سال ۱۹۹۹ شروع شد و بعد از سال ۲۰۰۱ بود که رسانه های سنتی چاپی از وجود آنها مطلع شدند و به این ترتیب بود که نخستین پژوهش ها درباره وبلاگ ها در علم روزنامه نگاری صورت گرفت.

برای نوشتن در وبلاگ به دانش بالا در زمینه HTML نیازی نیست چرا که وبلاگ ها از نظر سیستم مدیریت محتوا (CMS) بسیار آسان و ساده طراحی شده اند.

● هر ثانیه یک وبلاگ متولد می شود

آخرین مطالعات مرکز رایانه ای (DAVESIFRY) نشان می دهد در حال حاضر در هر ثانیه یک وبلاگ ساخته می شود.

مهم ترین مواردی که در وبلاگ های نوشته می شود شامل انتشار اخبار، مسایل سیاسی، نقطه نظرات جوانان و مشکلات جامعه است.

در سال ۱۹۶۹ دو دانشگاه استانفورد و کالیفرنیا برای انجام پژوهش هایی نظامی از طریق رایانه به هم متصل شدند. این شبکه اطلاعاتی «آرپانت» نامیده می شد که آژانس طرح های پژوهشی پیشرفته در وزارت دفاع آمریکا مأمور طراحی آن بود و هدفش مرتبط کردن رایانه هایی بود که توسط ارتش، پیمانکاران و دانشگاه ها پژوهش هایی برای وزارت دفاع آمریکا انجام می داد. در این زمان هنوز pcها ابداع نشده بودند.

محتوای وبلاگ های اولیه غالباً شامل: مجموعه ای از لینک ها و توضیحات متناسب با علاقه نویسنده بود. سپس وبلاگ هایی که جنبه دفترچه خاطرات شخصی داشت به وجود آمد و در ادامه نیز شاهد وبلاگ هایی تخصصی در زمینه های گوناگون همچون: نجوم، روزنامه نگاری، مذهبی، سیاسی و... بودیم.

خریدن بلاگر (بزرگترین سرویس وبلاگی) توسط گوگل (بزرگترین موتور جست وجوی اینترنتی) از مهم ترین دلایل اهمیت وبلاگ ها در جهان امروز است، ضمن این که در حال حاضر هر جا رسانه های رسمی مثل: رادیو، تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری ها حضور نداشته باشند این وبلاگ ها هستند که می توانند کار اطلاع رسانی را انجام دهند. از جمله وبلاگ معروف «سلام پکس» که در جریان جنگ دوم آمریکا و عراق در سال ۲۰۰۳ به عنوان مهم ترین منبع خبری، حتی برای بزرگترین خبرگزاری ها و روزنامه های دنیا، در خصوص وضعیت شهر بغداد در آمده بود.

● انواع وبلاگ ها

تقسیم بندی های متفاوتی برای وبلاگ ها وجود دارد مثلاً به لحاظ محتوا که آنها را به ۳ دسته تقسیم می کنند: گروهی به بیان افکار و دیدگاه های شخصی نویسنده از طریق نگارش مقاله و یادداشت می پردازند.

برخی به بیان موضوعات تخصصی در زمینه های گوناگون: مذهبی، سیاسی، هنری، علمی و... می پردازند که می تواند به صورت گروهی اداره شود. اما وبلاگ ها به لحاظ قالب هم بدین صورت تقسیم بندی می شوند: تصویری (photoblog) ویدیویی (videoblog) و صوتی (Aadioblog). «بلاگ یا همان وبلاگ در واقع یک نرم افزار اجتماعی و یک شبکه اجتماعی است» خیلی از بلاگرها این احساس را بیان کرده اند. در واقع بلاگر می تواند نظر خود را در مورد یک موضوع خاص بیان کند و سایرین با ملاحظه آن، نظر و اصطلاحاً Comment خود را در مورد آن موضوع بیان کنند که همین سبب می شود بلاگر نظر جامعه همفکر را نسبت به خود بداند. برای شبکه، شما به هر جفت آنها احتیاج دارید(موضوع و خواننده).

ولی به هر حال باز هم محدودیت هایی برای بلاگ کردن وجود دارد، به ویژه برای کاربرهای متخصص. از زمانی که بلاگ ها قابل دسترسی شده اند، بسیاری از ابزارهای اینترنتی امکان بلاگ کردن را می دهند و هر bloger جدید و تازه کار می تواند با مراجعه به سایتهای سرویس دهنده و ایجاد یک وبلاگ که معمولا بدون هزینه هم در چنین دنیایی که بقای وبلاگ مهم است، طبیعی است تلاش ها برای بالا بردن کیفیت مطالب و مستند بودن پست ها بیشتر و بیشتر شود. تنها چیزی که در این میان بدیهی و غیر قابل اجتناب است، داشتن وبلاگ، به راحتی گذشته نبوده و بلاگر می بایست تلاش زیادی را برای ارتقای آن و داشتن پست های جدید به عمل آورد و ناگزیر باید وارد دنیای ارتباطات شده و زمان زیادی را برای این امر صرف کرد.

چندین راه منحصر به فرد برای افرادی که از وبلاگ ها استفاده می کنند وجود دارد که به ۱۰ مورد عمومی آن اشاره می کنیم:

۱) بلاگ کردن برای ابراز و تصحیح عقاید و خصوصیات شخصی: این شاید یکی از رایج ترین شکل های استفاده از وبلاگ است. این وبلاگها، شبیه به دفتر خاطرات روزانه یا گزارش روزانه طبیعی است.

۲) بلاگ کردن برای ایجاد ارتباط با دیگر بلاگرها: در اصطلاح، بلاگرها می گویند یکی از دلایلی که ما بلاگ کردن را آغاز کردیم این بود که خواستار ارتباط با دوستان و فامیل بودیم و به جای e mail فرستادن (یا دایره پیچ در پیچ mail) فقط بلاگ می کردیم.

۳) بلاگ کردن برای تعامل اجتماعی: صرف نظر از دوستان و آشنایان، مردم نیز می توانند بوسیله وبلاگها صاحب یک شبکه ارتباطی اجتماعی خوب شوند حتی اگر بلاگرها در نقاط مختلف کره زمین و کشورهای گوناگون و با فرهنگ های متفاوت باشند، می توانند مواردی را که به آنها علاقمند هستند، طراحی و در وبلاگ بگذارند و به طور حتم، افراد بسیاری وجود دارند که به موضوع مطرح شده علاقه داشته باشند.

۴) بلاگ کردن به منظور تحصیل: در داخل این چتر حجیم تحصیلی، مردم می توانند از وبلاگها برای روشهای آموزشی نیز استفاده کنند همچنین مربی و معلم می توانند در پروژه های مشترک با دانشجویان و دانش آموزان همکاری کنند و یا برای بر قراری ارتباط با انجمن ها و... از آن استفاده کنند.

۵) بلاگ کردن برای جستجوی کار: این کارکرد هنوز در حد رایج قرار نگرفته ولی بلاگرها می توانند تجربیات خود را به معرض نمایش همگان بگذارند.

۶) بلاگ برای ثبت وقایع یک مسافرت: گزارش مسافرتها همیشه مورد توجه بسیاری از مردم بوده است. این به خاطر آن است که مسافرین از بلاگها برای ثبت جزئیات و موارد مثبت سفر خود استفاده می کنند. از وقتی که کافی نت ها در همه جای جهان راه اندازی شده اند، بلاگرها می توانند در طول سفر هم، وبلاگ خود را update کنند.

۷) بلاگ برای business یا تجارت: امروزه بسیاری از داد و ستدهای تجاری از طریق وب انجام شود و بسیاری از بلاگرها می توانند از این طریق درخواست خرید یا فروش محصولات خود را با کمترین هزینه (تقریبا بدون هزینه) در معرض تماشای دیگران قرار دهند.

۸) بلاگ برای امور سیاسی: بلاگهای سیاسی تبدیل به یک اجبار در رسانه ها و خبرگزاریهای سیاسی دنیا تبدیل شده اند و حتی سیاستمداران راههایی را برای استفاده از قدرت بلاگ ها برای نبردهای سیاسی و یا در ارتباط ماندن با موکلان خود استفاده می کنند و حالا مردم عادی هم می توانند حرف خود را در مورد مطالب سیاسی به راحتی بگویند.

۹) بلاگ کردن برای اطلاع و آگاهی و اعلامیه های دولتی: سازمانها و شرکتهایی که می خواهند سطح آگاهی مردم را بالا ببرند و خبر های دولتی را گسترش بدهند با استفاده از وبلاگ ها منفعت زیادی می برند. هیأتها، کلوپها، انجمنها، کمیته ها و دیگر گروهها مثل موارد ذکر شده می توانند از بلاگ برای جذب مردم و بر قراری ارتباط استفاده کنند.

۱۰) بلاگ کردن برای سود و منفعت: بسیاری از بلاگرها از وبلاگ برای سود و منفعت خود استفاده می کنند و با راه اندازی شبکه های وبلاگی، از این روش کسب درآمد می کنند.

● ویژگی های وبلاگ ها

ساختن وبلاگ ها بسیار راحت است فقط باید فرم مختصر و ساده ای را که بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد پر کرد تا صاحب وبلاگ شد. برای گذاشتن مطلب هم در آن نیاز به اتصال به اینترنت نیست می توان مطلب را تایپ و پس از اتصال، آن را در وبلاگ Paste کرد.

وبلاگ ها به دلیل سهولت ساخت و استفاده از آنها و همچنین زبان ساده ای که دارند به قشر خاصی از جامعه محدود نیستند یعنی از رئیس جمهوری گرفته تا حتی فروشنده یک فروشگاه می توانند نویسنده وبلاگ باشند. اما شاید مهم ترین ویژگی وبلاگ ها را بتوان رهایی آنها از محدودیت و قید و بند سانسور دانست. بدین ترتیب که در کلاس های روزنامه نگاری می گویند هر رویداد تا پیش از انتشار توسط رسانه ها (مطبوعات و رادیو و تلویزیون) تحت تأثیر عوامل مختلف درون سازمانی شامل:

ـ سیاست های خبری آن رسانه

ـ تأثیر ارزش های اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی و... هر جامعه بر آن رسانه

ـ باورها و اعتقادات شخصی خود خبرنگار

ـ مسایل فنی مثل: کمبود جا در مطبوعات و دقت در رادیو و تلویزیون و بدون سازمانی شامل:

۱) محدودیت های قانونی

۲) اعمال نفوذ اشخاص حقیقی و حقوقی

۳) اعمال نفوذ صاحبان آگهی

۴) تأثیر گروه های فشار

۵) مخاطبان

۶) منابع خبری (روابط عمومی سازمان های مختلف و خبرگزاری ها) قرار می گیرد.

بنابر این هرگز خبری که نهایتاً به اطلاع مردم می رسد بازتاب کامل واقعیت نیست اما وبلاگ ها چون تحت تأثیر این عوامل نیستند (مگر باورها و اعتقادات شخصی خود نویسنده) و به علاوه نویسندگان آنها می توانند هویت خود را پنهان نگهدارند، سانسور در آنها جایی ندارد، بنابر این نه تنها باعث تخلیه روانی و آرامش روحی نویسندگانشان می شوند بلکه در کل با تکثیر دیدگاه ها باعث افزایش تفاوت ها و سؤال ها و رشد هویت های فردی می شوند.

اما از سوی دیگر به دلیل آزادی بیان بی حد و مرزی که دارند بعضاً مطالبشان بسیار بی پروا و بی توجه به منافع ملی و مصالح ملی است و به همین خاطر گاهی نمی توان چندان به صحت نوشته های آنها اطمینان داشت.

از دیگر ویژگی های مهم وبلاگ ها سرعت بالای به روز شدن اخبار است که حتی از رادیو هم بیشتر است مثلاً وقتی حدود ساعت ۵ صبح ۱۴ دسامبر ۲۰۰۳ خبر دستگیری صدام اعلام شد و مهم ترین روزنامه های آمریکا در بهترین حالت ۱۰ ساعت بعد با انتشار ویژه نامه ای این خبر را منتشر کردند در حالی که وبلاگ ها و روزنامه های الکترونیکی به صورت لحظه به لحظه به انتشار تازه ترین اخبار و تصاویر پرداخته بودند.

البته وبلاگ ها این مزیت مضاف را هم دارند که می توانند از طریق لینک های متعدد، اطلاعات بیشتری در خصوص موضوع و زمینه کاری خود در اختیار مخاطبانشان قرار دهند. آخرین نکته قابل ذکر در این زمینه این است که وبلاگ ها می توانند به صورت منفرد یا بعضاً هماهنگ با هم از طریق تمرکز روی موضوعی خاص نقش مؤثری در جلب توجه و تحریک افکار عمومی داشته باشند.

آمارهای منتشره در انگلیس از این نکته حکایت دارد که دردسرهای مشارکت آنلاین مخاطبان ارزش تحمل کردن را دارد. وب سایت ها و وبلاگ های دیلی تلگراف سالیانه ۶ میلیون بازدیدکننده دارد، این رقم برای تایمز ۹ میلیون و برای گاردین ۵/۱۲ میلیون بازدیدکننده است و بنابراین تعجبی ندارد که جایزه بین رسانه ای XMA انجمن پژوهش اینکافیج [ایفرا] نصیب گاردین در انگلیس شد. مضامین اصلی مورد مسابقه در سال ۲۰۰۶ شامل پوشش مسابقات فوتبال جام جهانی، پادکست و وبلاگ بود. برای اینکه بدانیم دنیای پلاتفرم های چند رسانه ای چه ویژگی هایی دارند باید به آرای ماریو گارسیا [Q&A with Mario Garcia] طراح روزنامه، رجوع کرد

اما روزنامه راینیش پست [Rheinische Post] در آلمان حتی پا را از این هم فراتر گذاشته است و چاپ و آنلاین را ادغام کرده است.

کلمنس باوئر (Clemens Baver) رییس هیأت اجرایی گروه رسانه ای راینیش پست می گوید: هر دو عرصه چاپی و آنلاین به طرزی عالی یکدیگر را تکمیل می کنند و به لحاظ مضمونی هم عرصه سوژه های یکدیگر را گسترده تر می سازند.

این امر باعث شده تا این روزنامه دوسلدورفی هفته ای یک بار مقالات موجود در وبلاگ هایش، یعنی در Opinio را نیز در قالب نسخه چاپی به چاپ برساند.

نمونه قابل اشاره دیگر در این زمینه Oh my News کره جنوبی است. این سایت نمونه بارزی از روزنامه نگاری شهروندی در جهان است که دارای ۴۰ هزار نویسنده است و هر یکشنبه نسخه چاپی آن که آمیزه ای از پست های آن است، به بازار می آید. این روند اکنون با استقبال سیاستمداران هم مواجه شده است.

گفته می شود، رومو هیون رییس جمهور کره جنوبی نخستین رییس جمهور دارای وبلاگ است. وزیر کشور فرانسه یک بلاگر بسیار فعال است و بلاگرها حرف های فراوانی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا خواهند داشت.

آیا وبلاگ نویسی به نزدیکی نفطه اوج محبوبیتش رسیده است؟ مرشدان تکنولوژی در موسسه گارتنر چنین اعتقادی دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس یکی از ۱۰ پیش بینی این شرکت پژوهشی برای سال ۲۰۰۷ این است که شمار وبلاگ نویس ها در نیمه اول سال آینده میلادی در حد تقریبا ۱۰۰ میلیون تثبیت خواهد شد.

دلیل این پیش بینی به گفته داریل پلامر یکی ار محققان موسسه گارتنر این است که اغلب افرادی که به تفتن با یاداشت های روزانه اینترنتی می پردازند، تا به حال آن را امتحان کرده اند. آنهایی که به این کار عشق می ورزند خود را متعهد به ادامه دادن آن می کنند، در حالیکه دیگران از این کار خسته شده و آن را رها کرده اند.

پلامر می گوید: "بسیاری افراد به وبلاگ نویسی روی آورده و بعد آن را کنار گذاشته اند. همه فکر می کنند که چیزی برای گفتن دارند، اما زمانی که صحنه را در اختیار آنها می گذارید و از آنها می خواهید حرفشان را بزنند، تازه معلوم می شود واقعا حرفی برای گفتن دارند یا نه."

پلامر یادآور می شود که این رویداد را نباید ضربه ای به وبلاگ نویسی به حساب آورد، دینامیسم متوقف شدن در یک نقطه اوج همیشه رخ می دهد، گرچه هنگام بروز در مورد پدیده ای که به با سرعت زیادی محبوبیت یافته اندکی باعث غافلگیری می شود.

فضای وبلاگ بیش از چت فرصت لازم برای اندیشیدن و تعامل فکری را مهیا ساخت. اگر چت روم ها شهاب های آسمان مجازی باشند وبلاگ ها ستاره های نورانی آن هستند. وبلاگ معمولا نسبت به سایت ماهیتی پویاتر دارد. تغییرات در آن سریعتر رخ میدهد.

از طرف دیگر محتوای رسانه را می توان یکی از پر حجم ترین و دست نیافتنی ترین مجموعه داده هایی دانست که می تواند بسیار درباره جامعه سخن بگوید.

وبلاگ تنها یک دفترچه خاطرات که در نهان خانه ی وجود آدمی باشد نیست. نوشتن عنصر اصلی وبلاگ نویس است اما نوشتنی که تنها خود مخاطب آن نباشی، بلکه هر کس دیگری در این فضا اجازه یابد بخواند و علاوه بر خواندن اظهار نظر هم کند.

یکی از ویژگی های وبلاگ بازخور است که با نقد و اظهار نظر از سوی دیگران باعث بالا رفتن آگاهی می شود، هویت محصول فرآیندی مستمر میان خود و دیگری، یک دیالکتیک درونی برونی می باشد.

شاید یکی از مهم ترین تأثیرات وبلاگ، تأثیر آن بر شخصیت اجتماعی فرهنگی و رها کردن و آشکار ساختن لایه های پنهانی هویت افراد باشد، طبق مدل"مازلو"انسان ها علاوه بر نیاز های جسمانی دارای نیاز های اجتماعی نیز هستند که حد نهایی آن"خود شکوفایی" است، نیاز به راستی رساندن هستی خویش و کشف توانایی های بالقوه و به کار گرفتن آن.

گذشته از خود شکوفایی وبلاگ فضای برای ارتباط برقرار کردن ایجاد می کند، فرد سعی می کند ارتباطی اثر بخش داشته باشد تا بتواند در نتیجه آن لذت ببرد ویژگی هایی که به طور معنی داری بر اثر بخشی موثر است: گشودگی، همدلی، مثبت گرایی و تساوی است.

در فضای مجازی که تقریبا برابری و تساوی وجود دارد و تو، یک وبلاگ نویس هستی و دیگری ای که سر می زند هم یک وبلاگ نویس است با نظر ها و پیام هایی که در مورد متن های که بیان گر گشودگی است، گذاشته می شود همدلی بالا می رود. وبلاگ محصول رشد درونی ارتباطات در عالم اینترنت است.

این محصول، بازتاب تعامل انسان فضای مجازی با دیگری است. فضایی، برای به نمایش گذاشتن ابعاد فردی با تمامیت ظرفیت خود در یک عرصه عمومی، تبدیل شده است.

"خود گشودگی" یکی از عوامل موثر در خود شکوفایی می باشد و وبلاگ فضایی را ایجاد می کند که فرد از این طریق و ارتباط برقرار کردن با دیگران، خود شکوفایی اش بالاتر می رود.

وبلاگ هایی که به بیان احساس ها و عواطف می پردازد شاید بیش از دیگر موضوعات باشند، پسرهایی که وبلاگ هایی با موضوع عشق و شعر و احساسی دارند نیز زیاد هستند(البته این نکته جای تحقیق و بررسی بیشتر دارد)، اما می توان گفت عواطف و احساساتی که در دنیای عقلانی و واقعی مجالی پیدا نمی کند در این دنیا به راحتی بروز پیدا می کنند.

وبلاگ ها اکثرا متن گفتاری هستند که زبان نوشتاری هم دارد، که خصیصه گفتگویی و تعاملی بودن در آن موج می زند. ویژگی ای که به وضوح در فرهنگ ایرانی نیز نهان است. فرهنگ ایرانی یک فرهنگ شفاهی می باشد. به گونه ای که خود فرد با اینکه در قسمت پایین متن نظر دهید وجود دارد اظهار تمایل می کند که دوست دارد بداند دیگران چه فکر می کنند. و یا مشکلات و دغدغه های خود را عنوان می کند و از دیگران کمک می خواهد.

وبلاگ یک فضا و بیان شخصی است که افراد خودشان را در آن بیان می کنند و در معرض دید همگان قرار می دهند که البته این تشخص می تواند متعلق به یک گروه، سازمان و یا یک جامعه بزرگ نیز باشد.

انتشار خبر در دنیای وبلاگ ها (blogosphere) بسیار سریع صورت می گیرد و به همین دلیل هم هست که نویسندگان این گونه تفاسیر اینترنتی از نظر شکل دادن به افکار عمومی، موقعیت مناسبی یافته اند.

طبق نتایج موتور جستجوی تکنوراتی Technorati تعداد وبلاگ های جهان در سال ۲۰۰۶ پنجاه میلیون بوده است و این در حالی است که این رقم لحظه به لحظه افزایش می یابد.

وبلاگ ها در هیچ جای جهان مثل فرانسه با اشتیاق نوشته و خوانده نمی شوند. طبق آمارهای موجود، از هر سه فرانسوی حاضر در اینترنت ۲ نفر وبلاگ می خوانند و از هر دو دانش آموز یک نفر خاطراتش را در اینترنت می نویسد. اما در مقام مقایسه در آمریکا و آلمان از هر سه کاربر اینترنت یک نفر بلاگر فعال است. در فرانسه نیز بحث ها از کافی شاپ ها به عرصه اینترنت منتقل شده است. لوموند روزنامه معروف فرانسه اکنون خوانندگانش را به ساختن وبلاگ فرا می خواند. اینجا [ Creez Votre Blog] می توان وبلاگ های معروف روزنامه نگاران و مردم عادی را دید که به تبادل آرا می پردازند. بحث هایی چون بهداشت، خانواده، هنر و البته سیاست هم در آنها جاریست.

بحث های نمادین جاری در وبلاگ ها بسیار متنوع است. این امر را می توان در وبلاگ های دیلی تلگراف Daily telegraph در انگلیس دید. در اینجا [Telegraph Blogs] قهرمان راگبی دیل کارلینگ درباره دیدار با پسرش حرف می زند. یا سرهنگ تیم کالینز فرمانده نظامی در عراق دیدگاه هایش را بر سر جنگ و یا اسکندر کبیر با دیگران در میان می گذارد. در همین حال، روزنامه نگاران هم راجع به مشکلات خودشان از موتورسواری تا آشپزی فرانسوی حرف می زنند.

بن منتون نویسنده دیلی تلگراف می گوید: با این همه، ستارگان واقعی در این فضا کسانی هستند که هیچ کس آنها را نمی شناسد، اما با مقالاتشان تأثیری پایدار بر جا خواهند گذاشت.

محتوای وبلاگ های اولیه غالباً شامل: مجموعه ای از لینک ها و توضیحات متناسب با علاقه نویسنده بود. سپس وبلاگ هایی که جنبه دفترچه خاطرات شخصی داشت به وجود آمد و در ادامه نیز شاهد وبلاگ هایی تخصصی در زمینه های گوناگون همچون: نجوم، روزنامه نگاری، مذهبی، سیاسی و... بودیم.

ساختن وبلاگ ها بسیار راحت است فقط باید فرم مختصر و ساده ای را که بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد پر کرد تا صاحب وبلاگ شد. برای گذاشتن مطلب هم در آن نیاز به اتصال به اینترنت نیست می توان مطلب را تایپ و پس از اتصال، آن را در وبلاگ Paste کرد.

● تفاوت وبلاگ و روزنامه کاغذی

۱) وبلاگ ها به جای اخبار جاری و رسمی بیشتر به مخاطبان خود در باره اخبار غیررسمی، خاص و حاشیه ای اطلاع می دهند.

۲) نسل جوان امروز روزنامه خوان نیست و به کامپیوتر بیشتر عادت کرده است.

۳) امکان دسترسی به مطالب گذشته (آرشیو) خیلی راحت تر از روزنامه های کاغذی است.

۴) امکان دسترسی به اطلاعات اضافه مرتبط (با توجه به لینگ های موجود) خیلی راحت تر است.

۵) امکان استفاده از صدا، تصویر و فیلم هم در آن وجود دارد.

۶) امکان ذخیره مطالب مورد نظر راحت تر است.

۷) امکان ارسال نظرات یا مطالب مورد نظر توسط ایمیل بسیار راحت تر است.

۸) محدودیت جا وجود ندارد.

۹) هزینه های کمرشکن تهیه دفتر، تجهیزات، کاغذ، چاپ، توزیع و... را ندارد.

۱۰) وبلاگ ها می توانند هر لحظه اطلاعات خود را تکمیل کنند، اما روزنامه های کاغذی در بند زمان هستند و مجبورند تا شماره یا چاپ بعدی صبر کنند.

انتشار خبر در دنیای وبلاگ ها (blogosphere) بسیار سریع صورت می گیرد و به همین دلیل هم هست که نویسندگان این گونه تفاسیر اینترنتی از نظر شکل دادن به افکار عمومی، موقعیت مناسبی یافته ا

:: بازدید از این مطلب : 291

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

ورزش > فوتبال - همشهری آنلاین:
در مورد ریشه اصلی و حقیقی پیدایش این ورزش اطلاعات دقیقی در دست نیست. فوتبال به تدریج رشد کرد تا به شکل امروزی رسید.

در چین نوعی بازی شبیه به فوتبال در 2500 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشت. عکس‌های مصریان نیز نوعی بازی شبیه به فوتبال را نشان می‌دهد ولی در یونان یک بازی به نام اسپیشکیروز به طرز جالبی به فوتبال امروزی شبیه است. فوتبال از سال 1894 در کشور برزیل شروع شد. این ورزش به وسیله چارلز میلر برزیلی که اجداد او انگلیسی بودند به مردم برزیل معرفی شد.

در ابتدا اختلافات بسیاری میان علاقه‌مندان راگبی و فوتبال وجود داشت. زیرا راگبی با دست و فوتبال با پا اجرا می‌شد. این مسئله در سال1863زمانی که طرفداران فوتبال شروع به اجرای این ورزش توسط پاها کردند اتفاق افتاد. فدراسیون بین‌المللی فوتبال در سال 1904 تاسیس شد. در سال 1920 بازیکنان فوتبال در مسابقات المپیک بلژیک شرکت کردند و در سال 1930 اولین جام‌جهانی در کشور اوروگوئه برگزار شد.

در تاریخ آمده است، سربازان چینی در حدود 2000 سال پیش ورزشی می‌کردند که آن را تسوچو می‌نامیدند. تسو یعنی ضربه‌زدن با پا و چو یعنی توپ یا هر شیء گوی مانند.
600 سال بعد هم ژاپنی‌ها یک ورزشی شبیه به فوتبال داشتند که آن را کماری می‌نامیدند.

حتی قبل از چینی‌ها، یونانی‌ها ورزشی اختراع کرده بودند که آن را هارپاستون می‌نامیدند. البته بازی آن با توپی بود که درونش ماسه و یا شن وجود داشت. وقتی انگلیسی‌ها به یونان رفتند ورزشی آوردند به نام هارپاستیوم که آن هم با توپ اجرا می‌شد و این زمینه‌ای بود تا فوتبال در انگلیس به شکل امروزی برسد.

هیچکس دقیقا زمان شروع فوتبال را نمی‌داند. تا آنجاییکه مورخان نوشته‌اند، در روستاهای انگلیس حدود 1000 سال قبل بازی با توپ وجود داشته است و بعد از مدتی تیم‌های مختلف روستایی شروع به مسابقه با هم کردند و ظاهرا شیوه بازی طوری بوده است که تیم‌ها سعی بر این داشتند توپ را به منطقه دفاعی حریف برسانند.

در قرن 14 این بازی به قدری محبوب شد که پادشاه انگلیس آن را غیر‌قانونی خواند ولی مردم هیچ توجهی به آن نکردند. 250سال بعد طبقه اشراف رفته رفته به این ورزش روی‌آوردند و از دیدن و بازی کردن فوتبال لذت می‌بردند و بالاخره به خاطر نفوذی که در طبقه حاکم داشتند و علاقه و تمایلشان به فوتبال باعث شد که تصمیمی برای پیاده کردن یک شیوه کلاسیک در قوانین فوتبال اتخاذ نمایند.

در دهه 1800 میلادی مدرسه‌های معروف انگلیس این ورزش را به عنوان تفریح محصلین در برنامه درسی گنجاندند. هر مدرسه، قانون مخصوص به خود را داشت. سپس در سال 1823 فوتبال به صورت معمول رسمیت یافت و از سال 1848 تا 1862 فوتبال در سطح انگلستان یکپارچه شد و حتی کتابی به نام ساده‌ترین ورزش نوشته شد که مشتمل بر قوانین اصولی فوتبال آن زمان بود.

فوتبال مدرن از کشور انگلستان سرچشمه گرفته است. در سال 1850 فوتبال به دوردست‌ترین شهر‌های دنیا از قبیل مانیلا در فیلیپین و سایر کشور‌ها رسید.

در جام‌جهانی1970 مسابقه‌ای بین ایتالیا و برزیل برگزار شد که 800 میلیون نفر از مردم سراسر جهان ناظر بر اجرای مسابقه بودند. امروزه اکثر مردم جهان به فوتبال بیشتر از سایر ورزش‌ها علاقه نشان می‌دهند.

منبع:http://hamshahrionline.ir/news-60559.aspx



:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

مرحله اول اجراي پروژه فيبر نوري شهري در تهران بزرگ در سال 1370 با بكارگيري 5200 كيلومتر فيبر نوري براي تامين توسعه ارتباطات 42 مركز تلفن آغاز و با 176 سيستم 140 مگابيت بر ثانيه بكار گرفته شد و در شهرستانها اجرا پروژه فيبر نوري در هفت شهر بابل ، اصفهان ، تبريز ، مشهد ، اهواز ، شيراز و همدان آغاز و به 30 شهر ديگر تعميم داده شد . در اين راستا km 850 فيبر براي توسعه كمي و كيفي ارتباطلت بيم مراكز در شهرهاي مذكور مورد استفاده قرار گرفته است .

 

اولين فيبر نوري بين شهري به طول 54 كيلومتر بين تهران و كرج اجرا گرديد و در ادامه آن طرح فيبر نوري چهار مسير با طول 516 كيلومتر در چهار مسير تهران ساوه ، تهران گرمسار ، تهران قزوين و ارتباط بين ساختمان ميدان امام خميني و مجتمع مخابراتي انقلاب اسلامي به اجرا گذاشته است .

 

بخشي از شبكه اصلي فيبر نوري بالغ بر2200 كيلومتر مربوط به پروژه فيبر نوري بين المللي TAE است كه با نصب و راه اندازي اين پروژه آسيا و اروپا از طريق كابل نوري به يكديگر مرتبط شده و ايران در اين مسير يكي از مراكز مهم ترانزيت مخابراتي است .

 

همچنين مي توان به نصب و راه اندازي پروژه فيبر نوري TAE داخل كشور از مرز باجگيران تا مرز بازرگان و نصب و راه اندازي پروژه راديويي فيبر نوري TAE و سيستم پشتيباني فيبر نوري در تركمنستان اشاره كرد . فناوري مورد استفاده براي سيستم هاي انتقال SDH مي باشد كه ظرفيت آن براي تجهيزات راديويي 155 مگابيت در ثانيه و براي تجهيزات فيبر نوري 2.4 گيگابيت در ثانيه است و با به خدمت گرفتن اين فناوري انتقال 30000 كانال صوتي روي هر زوج تار فيبر نوري امكان پذير خواهد بود .

 

شايان ذكر است شركت توليد فيبر نوري و برق خورشيدي در سال68 در راستاي نيل به خود كفايي صنعتي و تامين نياز روز افزون شبكه هاي مخابراتي كشور تاسيس شد . ظرفيت اسمي اين شركت سالانه 50 ميليون متر رشته فيبر نوري است كه بالغ بر 2 ميليون دلار صرفه جويي ارزي را در بر دارد و ضمن آنكه در اين شركت سلول و پنل خورشيدي نيز به منظور تامين برق استگاه هاي مخابراتي دور افتاده ، ارتفاعات و روستاهاي فاقد برق شبكه توليد مي شود .

 

كم هزينه اما داراي كيفيت بهتر و كاربرد بيشتر ، شيشه و نور را براي ارسال اطلاعات راه حل منطقي يافت و در نهايت ، الياف نوري را مناسبتر از كابلهاي فلزي تشخيص داد .

 

اولين كساني كه در قرون اخير به فكر استفاده از نور افتاده اند ، انتشار نور را در جو زمين تجزيه كردند آنان وجود موانع مختلف در جو زمين تجزيه كردند آنان وجود موانع مختلف در جو زمين را ناديده گرفتند و براي انتشار اطلاعات نوري با اشكال مواجه شدند . گرد و خاك وجود گازها ، دود و ديگر آلوده كنندگان موجود در فضا علاوه بر وجود برف و باران و مه ، از موانع عمده بر سر راه انتقال پيام و برقراري ارتباط به حساب مي آمدند . به اين ترتيب آدمي فكر استفاده از فضا و جو را به عنوان محيط انتشار ارتباط نوري به فراموشي سپرد . بعدها استفاده از لوله و كانال براي هدايت نور در داخل آن بوسيله عدسي و آينه مطرح گرديد تا نور از اختلالاتي كه در جو پيش مي آيد ، مصون بماند . نور در داخل اين كانالها بوسيله آينه ها و عدسي ها هدايت مي شد . اما از آنجائيكه تنظيم آينه و عدسي ها كار بسيار مشكلي مي نمود ، استفاده از اين وسيله براي انتقال اطلاعات و برقراري ارتباط ميان فواصل دور عملا غير عملي تشخيص داده شد و مطرود ماند .

كائو و كوكهام انگليسي براي اولين بار استفاده از شيشه را به عنوان محيط انتشار مطرح ساختند . آنان مبناي كار خود را بر اين گذاردند كه به سرعتي حدودي 100 مگابيت بر ثانيه و بيشتر بر روي محيط هاي انتشار شيشه دست يابند . اين سرعت انتقال با تضعيف زياد انرژي همراه بود . اين دو محقق انگليسي كاهش انرژي را تا به آنجا مي پذيرفتند كهكمتر از 20 دي سي بل نباشد . گرچه آنان در رسيدن به هدف خود ناموفق ماندند اما شركت آمريكائي (كورنينگ گلس) به اين هدف دست يافت .

 

در اوايل سال 1960 با اختراع اشعه ليزر ارتباطات فيبر نوري ممكن گرديد به نحويكه طراحي يك منبع نوري تعديل شده كه بتئاند اطلاعات را انتقال دهد ، ارائه گرديد .

 

در سال 1966 دانشمندان در اين نظريه كه نور در طول الياف شيشه اي هدايت مي شود ، پيشرفت كردند كه حاصل آن از كابلهاي معمولي بطور قابل ملاحظه اي سودمندتر بود .

 

در سال 1970 اولين فيبر نوري تجارتي در دسترس قرار گرفت . اينگونه فيبرها تنها 0.1 كابلهاي كواكسيل ، افت (LOSS) داشتند در حاليكه يك تار فيبر نوري مدرن تنها در حدود DM/KM براي سيستمي با MBIT 140 در مقايسه با D.B 3 در كابل كواكسيل ، افت علائم داشت .

 

توسعه تكنولوژي فيبر نوري از سال 1980 به بعد باعث شد كه همواره مخابرات نوري به عنوان يك انتخاب مناسب مطرح باشد تا سال 1985 در دنيا نزديك به دو ميليون كيلومتر كابل نوري نصب شده و مورد بهره برداري قرار گرفته است .

 

از شاخص ترين پروژه هاي فيبر نوري بين المللي كه تا به امروز مورد بهره برداري قرار گرفته عبارتست از :

  • پروژه فيبر نوري TAE

 

فيبر نوري سبكتر و ارزانتر از كابل مسي است و حجم كمتري را اشغال مي كند . ظرفيت انتقال فيبر نوري چندين هزار برابر كابل مسي است ، بطوريكه در كشور ژاپن ، يك تار فيبر نوري 9500 ارتباط و در ايران مي تواند حدود 4000 ارتباط تلفني را برقرار كند .

 

فيبر نوري فاقد اثرات نويز محيطي است و طول عمرش هم بيشتر است ، همچنين در انتقال اطلاعات تلفات كمتري دارد .

 

در مخابرات : براي انتقال پيام هاي مخابراتي با سرعت و ظرفيت بالا در ارتباط بين مراكز تلفن شهري و انتقال اطلاعات شبكه رايانه اي و همچنين براي برقراري ارتباط تلويزيوني به صورت CABLE-TV

 

در پزشكي : براي اندوسكپي و جراحي ليزري

 

در صنعت : براي انتقال نور ليزر به منظور برش دقيق فلزات ، شبكه بندي رايانه اي صنعتي

 

در حسگرها (SENSORS): به منظور اندازه گيري فشار جريان برق ، حرارت ، پلاريزاسيون ، شتاب و چرخش

 

در امور نظامي: براي هدايت موشكهاي محل ياب و ...

تاريخچه فيبر نوري :

استفاده از نور به عنوان وسيله اي براي ارتباط ، پديده جديدي نيست . بشر اوليه از نور براي ارسال پيام استفاده مي كرد و با فرستادن علائم به صورت دود كه خود نوعي ارتباط نوري بود ، مقاصد خاصي را به ديگران ابراز مي كرد .

 

تا مدتها دود تنها وسيله ارتباطي ميان افراد قبايل دور از هم بشمار مي آمد . بشر پس از مدتي دريافت كه از نور مي توان براي فرستادن پيام و رمز از طريق فانوسهاي دريائي نيز بهره بگيرد . تجربيات اوليه و ابتدايي بشر ، در قرون بعد به صورت پيشرفته تري بكار گرفته شد .

 

براي برقراري ارتباط و انتقال پيام ، وجود فرستنده ، گيرنده و محيط انتشار ضروري است . در سيستم هاي مخابراتي كابل به عنوان يكي از محيط هاي انتشار و انتقال اطلاعات از فرستنده گيرنده بكار مي رود . بشر از مدتها پيش ، فكر استفاده از كابلهاي ديگر به جاي كابل فلزي را در سر مي پروراند و براي جايگزيني سيستم مخابرات و مراكز تحقيقاتي به ارتباطات باسيم و فناوري هاي روز ، يعني فيبر نوري چشمگير تر شد ، تا انجا كه ، در خيلي از كشورها شبكه تلويزيوني كابلي (CABLE-TV) و ISDN مجهز به سيستم پيشرفته انتقال فيبر نوري شده است .

 

علم اپتيك و ضرورت پيدايش فيبر نوري :

توجه فيزيكدانان و مطالعات و تحقيقات آنان در زمينه شناخت نور ، تجزيه و شكست آن در منشور و عدسي ها ، بازتاب و انعكاس آن در آيينه ها و بدست آوردن قوانين مربوط به آن ، موجب پيدايش علم اپتيك شد . اختراع ميكروسكوپ ، تلسكوپ ، دوربين ، عينك ، لنز و ليزر و... و كاربردهاي وسيع آنها در صنعت ، نجوم ، پزشكي و ... از دستآوردهاي مخابراتي را توسط فناوري فيبر نوري در يك گستره وسيع شاهد هستيم .

 

فيبر نوري چيست ؟

فيبر نوري به عنوان محيطي براي انتقال امواج نوري مورد استفاده قرار مي گيرد و از تار شيشه اي sio2 ساخته مي شود ، كه سطح مقطع آن شامل دو ناحيه هسته و غلاف با ضريب شكست متفاوت مي باشد . فيبر نوري انرژي نوري را حمل مي كند و با استفاده از پديده فيزيكي بازتاب كلي ، سيگنال نوري ، به عنوان سگنال كاربر ، پيام هاي مخابرات را از محيط هسته فيبر به يك نقطه ديگر انتقال مي دهد .

 

فناوري فيبر نوري به صورتي است كه علائم SIGNALS به شكل نور ارسال مي شود . شفافيت الياف فيبر نوري به حدي است كه اگر ديواري به ضخامت 70 مايل از آنها درست شود و شمع روشني در پشت آن بگذاريم ، شمع ديده خواهد شد . سرعت سيگنال ها در فيبر نوري و سيم مسي برابر سرعت نور است ، اما آنچه كه فيبر نوري را بر رشته هاي مسي برتري داده است ، پهناي باند آن است ، به طوري كه با استفاده از WDM مي توان روي يك فيبر نوري به طور همزمان بيش از 1.5 ميليون مكالمه تلفني را انتقال داد . فيبرهاي نوري ، محيطي شفاف براي انتشار نور هستند و شيشه به عنوان محيطي شفاف و كم تضعيف در مخابرات نوري كاربرد بسزايي دارد . با پيشرفت صنعت مخابرات و هم راستا با ظهور ارتباطات ماهواره اي به نظر مي رسد كه كابل هاي مسي قدرت و سرعت انتقال مقادير زياد اطلاعات را ندارد و از اين رو بود كه كابل هاي نوري مورد توجه قرار گرفت . به طوريكه در سال 1970 ميلادي ارتباطات نوري به واقعيت پيوست و از سال 1979 ميلادي مخابرات نوري با استفاده از فيبر نوري ، از نمونه هاي آزمايشگاهي خارج و به عنوان يكي از جديد ترين پديده هاي صنعت مخابرات جهان معرفي و مورد بهره برداري در سطح وسيع قرار گرفت . در ايران از سال 1364 بحث استفاده از فيبر نوري شروع شد و پروژه كابل نوري تهران-كرج موجب گسترده شده اين بحث شد .

 

فيبر نوري و سير تحول آن در شبكه مخابراتي ايران :

مقدمه :

از ويژگي هاي بشر ، پويندگي و كمال گرايي است ، كه به دنبال آن سير تحولات بشري در طول تاريخ صورت گرفته است . عبور از عصر حجر ، رسيدن به دوره كشاورزي و بعد از آن عصر صنعت ، ورود به دوره رايانه ها و ابر رايانه ها ، انسان ابزار ساز را به يك طراح مبتكر و سازنده هوش مصنوعي تبديل كرده است . برقراري ارتباط از راه دور ، در تمام دوران تاريخ بشري ، از آمال و آرزوهاي بزرگ آدمي بوده است . برقراري ارتباط ، از طريق ايجاد دود ، توسط سرخپوشان ، ارسال نامه ها ، توسط كبوترهاي نامه بر و چاپار ، اختراع مورس و سپس تلفن ، نمونه هايي است كه بشر ، در اعصار مختلف توانست ، دامنه ارتباط خود را با پيرامونش توسعه دهد . در عصر رايانه ها و ماهواره ها ، بشر مي تواند در آن واحد ، تصوير ، صدا و ديگر اطلاعات مورد نياز خود را در حداقل زمان ، ارسال و يا دريافت كند . همزمان با ورود به قرن 21 و علي رغم توسعه و پيشرفت ارتباطات راديويي و ماهواره اي و بدليل انتشار روز افزون امواج الكترومغناطيسي ، در فضاي جو و بدنبال آن ، ايجاد آلودگي صوتي در شهرهاي بزرگ ، توجه دست اندركاران صنعت يك پهناي باند kbps 1024 اين دانشگاه را با اينترنت سازمان پژوهش هاي علمي ايران متصل نمود و امكان استفاده از بانكهاي اطلاعاتي داخلي همانند رزنت را فراهم نمود و در حال حاضر نيز اين ارتباط برقرار است .

 

براي اتصال به اينترنت ابتدا يك پهناي باند kbps 64 از طريق مركز ديتاي مخابرات مورد استفاده قرار مي گرفت و بعد از اين پهنا به kbps128 ارتقاء يافت . هم اكنون اين پهناي باند براي سيستم پست الكترونيكي و دامنه تام استفاده مي شود .

 

فراهم شدن بستر فيبر نوري و ارتباطات سيمي و بدون سيم بين اين مركز و ساير دانشكده ها و واحدها ايده استفاده از خطوط پر سرعت براي اتصال به شبكه اينترنت و منابع آنرا مطرح كرد و به همين منظور داشتن يك خط قابل اطمينان ، اختصاصي و پر سرعت از طريق ارتباطات ماهواره اي بعنوان يك راه حل مناسب ارائه گرديد .

 

در ابتدا يك پهناي باند mbps 1 در نظر گرفته شد و با توجه به ترافيك بسيار بالاي شبكه داخلي به عنوان اين پهناي باند mbps 2 و سپس به mbps4 ارتقاء يات . شايان ذكر است كه اين ارتباط از بهترين backbone فيبر نوري واقع در اروپا استفاده مي نمايد .

http://www.zanjansadra.com/index.php?method=view&cat=6&group=32&service=2&id=14152



:: بازدید از این مطلب : 1251
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

سالیان طولانی صنعت سینما به دنبال راه حلی بود تا با استفاده از CD بتواند نوار ویدئو را کنار گذاشته و به آرشیو جامع تری دست یابد. پس از سال ها تلاش DVD ها وارد بازار شدند. نکته حائز اهمیت در DVD وجود ظرفیت بالا می باشد . در حالی که CD می تواند تنها ۷۰۰ مگا بایت اطلاعات را ذخیره کند ، کمترین ظرفیت DVD معادل ۴‎/۳ گیگابایت است و ظرفیت های بالاتر آن هم موجود است.
برای ذخیره اطلاعات در رایانه از دوگونه دیسک استفاده می شود. این دیسک ها را می توان به مغناطیسی و نوری تقسیم بندی کرد. فلاپی دیسک ها و هارددیسک ها دو نمونه متداول از دیسک های مغناطیسی هستند که از آنان در بیشتر رایانه های شخصی که در منازل و ادارات مشغول سرویس دهی هستند استفاده می شود.
اطلاعات به صورت مغناطیسی روی دیسک های اشاره شده ذخیره می شود. اما در دیسک های نوری به جای استفاده از تکنولوژی مغناطیسی از فناوری نور به منظور ذخیره و بازیابی اطلاعات استفاده می شود به علاوه روی دیسک های مغناطیسی می توان اطلاعات را برای چندین بار ذخیره و بازیابی کرد اما در دیسک های نوری این امکان وجود نداشته و تنها می توان برای یک بار نوشتن اطلاعات را انجام داد. استانداردهای دیسک های نوری به کار گرفته شده برای رایانه را می توان به دو گروه تقسیم بندی کرد:
۱) CD
اولین نمونه از دیسک های نوری به منظور ذخیره اطلاعات را می توان CDها دانست. این قبیل از حافظه ها ذخیره سازی مطلوبی را به منظور ذخیره داده های صوتی در اختیار کاربران قرار می دهد. درایوهای CD به عنوان یکی از اساسی ترین قطعات رایانه های امروزی مورد استفاده واقع می شود. قطر این دسته از حافظه ها در حدود ۱۲۰ میلی متر و ضخامت آن یک دوم میلی متر است و در حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ مگا بایت اطلاعات را می توان روی آن قرار داد که این حجم از اطلاعات در حدود ۷۴ دقیقه موزیک با کیفیت بسیار عالی خواهد بود.
جنس CD ها معمولاً از پلاستیک بوده که بیشتر آن از نوعی پلاستیک مخصوص با نام پلی کربنات تزریقی استفاده می شود که در زمان تولید ، پلاستیک مذکور توسط ضربه های میکروسکوپی نشانه گذاری شده و یک شیار حلزونی از داده روی آن ایجاد می شود.
در زمانی که قسمت شفاف پلی کربنات در حال شکل پذیری است یک لایه آکریلیک برای حفاظت روی سطح آلومینیوم پخش می شود. هر CD دارای یک شیار حلزونی از سمت داخل به سمت خارج است که اطلاعات بر روی این شیارها قرار می گیرد.
۲) DVD
شعاع و ضخامت DVD مانند CD است و به روش مشابهی نیز تولید می شود اما قضیه ای که سبب می شود حجم ذخیره سازی بالا را در یک DVD داشته باشیم فشرده بودن طراحی DVD نسبت به CD است.
روش ذخیره اطلاعات در DVD به صورت برآمدگی هایی در سطح دیسک می باشد . یک دیسک DVD از چندین لایه پلاستیک پلی کربنیت تشکیل می یابد که با روش تزریق روی هم قرار می گیرد. پس از مرحله تزریق لایه شفافی روی برآمدگی های دیسک قرار می گیرد و روی آن نیز یک لایه طلایی قرار داده می شود . در پشت برآمدگی ها نیز یک لایه آلومینیوم قرار داده می شود و سرانجام روی لایه بیرونی یک لایه لاکی شکل قرار می گیرد.
زمانی که درایو را در درایو خواننده قرار می دهیم اشعه لیزر به درایو تابانده شده و از لایه پلی کربنات گذر کرده و به آلومینیوم برخورد می کند و سپس بازگردانده می شود و خواننده درایو براساس تغییرات ایجاد شده در مدت زمان انعکاس پرتو عبور کرده از حفره های کوچک، حفره های دیسک ها را مشخص کرده و اطلاعات را می خواند.
● تاریخچه پیدایش DVD
▪ اولین حرکت را در زمینه تولید DVD دو شرکت سونی و فیلیپس با تولید MMCD آغاز کردند که این اتفاق در سال ۱۹۹۵ به وقوع پیوست.
▪ در سال ۱۹۹۵ شرکت توشیبا همراه با کمپانی تایم، وارنر محصولی با نام SD عرضه کردند.
▪ در اوایل سال ۱۹۹۶ به دلیل عدم سازگاری MMCD و SD شرکت های سونی، فیلیپس، توشیبا، تایم ـ وارنر محصول جدیدی با نام DVD را تولید و روانه بازار کردند.
● تفاوت CD و DVD
یکی از مهمترین تفاوت های CD و DVD افزایش فضای DVD جهت نگهداری اطلاعات است که این قضیه به دلایل زیر است:
۱) نزدیکی بیشتر فاصله تراک ها در DVD : این فاصله در DVD ۰‎/۷۴ میکرون و درCD ۱‎/۶ میکرون است که این امر سبب خواهدشد که چگالی تراک ها در DVD بیشتر از CD باشد.
۲) کوچکتر بودن حفره ها: این حفره ها در
DVD ۰‎/۴ میکرون و درCD ۰‎/۸ میکرون است که این امر سبب خواهد شد حجم بیشتری از اطلاعات را روی DVD ذخیره کرد.
۳) کوتاه تر بودن طول موج لیزر در DVD : طول موج لیزر در DVD ۶۳۵ تا ۶۵۰ نانومتر است اما طول موج لیزر در CD در حدود ۷۸۰ نانومتر است.
۴) قابلیت ۲ لایه بودن در DVD : با توجه به دولایه ای بودن بعضی از DVD ها می توان از یک سطح دیسک، ظرفیتی دو برابری را به دست آورد.
● مزایای DVD نسبت به CD
۱) عدم افت کیفیت در اثر مرور زمان
۲) عدم آسیب رسانی میدان های مغناطیسی و الکترو مغناطیسی
۳) مقاومت بالا در برابر سرما و گرما
● انواع DVD
از سال ۱۹۹۶ که اولین دیسک های ذخیره اطلاعات با فرمت DVD وارد بازار شد، پسوندهای متعددی نیز ظهور کرد که دلیل اصلی آن قابلیت رایت کردن DVD ها پس از چندسال بود . برخلاف CD ها استانداردهای متفاوتی برای ساخت DVD وجود دارد که عمدتاً از تصمیمات دو اتحادیه بزرگ یعنی DVD FoRum و DVD + Rw Alliance نشأت می گیرد.
DVD FoRum نام اتحادیه ای مشتمل بر ۲۰۰ شرکت بزرگ است که در زمینه تکنولوژی های نوین همکاری می کنند از جمله این شرکت ها می توان به هیتاچی، میتسوبیشی، سونی و پایونیر اشاره کرد.
استانداردهایی که این اتحادیه اعلام و تصویب می کند همگی با علامت منفی (-) مشخص می شود، در مقابل DVD+Rw Alliance اتحادیه ای است که در رقابت شدید با DVD FoRum به سر می برد، اعضای این اتحادیه نیز نزدیک به ۲۰۰ شرکت بزرگ از جمله یاماها، دل و اچ پی هستند استانداردهای ارائه شده این اتحادیه با یک علامت مثبت (+) ارائه می شود.
● فرمت های DVD FoRum
▪ DVD-R : فناوری به کار رفته در این استاندارد شبیه استاندارد CD-R است که در آن دیسک یک بار رایت شده و بارها خوانده می شود. دستگاه هایی که از این استاندارد تبعیت می کنند تنها می توانند روی DVD های R- عملیات رایت را انجام دهند، علامت R در این استاندارد مخفف Recordable است و به این معناست که شما می توانید توسط دی وی دی رایتر اطلاعات را روی دیسک ذخیره کنید.
▪ DVD-RW : دستگاه هایی که از این استاندارد پشتیبانی می کنند قابلیت پخش و رایت روی دیسک های DVD-RW و DVD-R رادارند.
● فرمت های DVD+ RW Alliance
DVD+R : دیسک های این استاندارد قابل رایت هستند. دستگاه هایی که از این استاندارد تبعیت می کنند تنها می توانند اطلاعات را روی دیسک های بافرمت DVD+R رایت کنند.
DVD+RW دیسک های این استاندارد همانند DVD+R هستند.
DVD+RDL : این دیسک ها همگی دولایه بوده و ظرفیت آنها نسبت به مدل های قبلی دو برابر شده است. این دسته از دیسک ها جزو رده های DVD۹ تا DVD۸ هستند که ظرفیت هایی بین ۸‎/۵ گیگابایت تا ۱۵‎/۹ گیگابایت را دارا می باشند.
● ظرفیت DVDها
۱) sided , single-Loyerd - singl) : این دسته از DVDها که در گروه ۵ - DVD قرار می گیرند امکان ذخیره سازی ۴‎/۷ گیگابایت از اطلاعات را دارند. این DVDها از دو زیر لایه به هم چسبیده تشکیل شده است که یکی از زیر لایه ها به عنوان لایه ای که اطلاعات روی آن ذخیره می شود در نظر گرفته شده و زیر لایه دوم خالی است، ظرفیت این DVDها تقریباً معادل هفت برابر یک CD معمولی است.
۲) sided , Dual-Loyerd - single : این گروه از DVDها در دسته ۹ - DVD جای دارند که امکان ذخیره سازی ۸‎/۵ گیگابایت از اطلاعات رادارد. DVD۹ از دو زیر لایه متصل شده به هم تشکیل می شود تا دو لایه به منظور ذخیره اطلاعات در یک طرف دیسک ایجاد شود. در طرف دیگر دیسک یک زیر لایه ایجاد می شود که همواره خالی می ماند و لایه ای که اطلاعات روی آن ذخیره می شود با استفاده از روکش طلایی نیمه شفاف پوشش داده خواهد شد. در صورتی که لیزر بر روی لایه اول تابانده شود نور منعکس شده و در صورت تابش لیزر بر روی لایه دوم ، نور از آن عبور خواهد کرد.
روی دیسک های ۹ - DVD می توان اطلاعات بیشتری نسبت به دیسک های ۵ - DVD ذخیره کرد.
۳) sided , single-layered - Double : این دسته از DVDها قابلیت ضبط اطلاعات تا ۹‎/۴ گیگابایت را دارا می باشند. این گروه از DVDها در دسته DVD۱۰ قرار می گیرند، DVDهای گروه DVD۱۰ همگی در حدود ۱۰ گیگابایت از اطلاعات را حمل می کنند. زیر لایه های این گروه برخلاف زیرلایه های گروه های قبلی پشت به پشت به یکدیگر متصل شده اند. این قبیل از دیسک ها توسط درایوهایی که یک لیزر دارند خوانده می شود و لذا برای خواندن دو طرف دیسک باید آن را به صورت دستی پشت و رو کرد.
۴) sided , dual-latered - Double : این دسته از DVDها قابلیت ضبط ۱۷‎/۱ گیگابایت از اطلاعات را دارد، این گروه از DVDها مانند گروه قبلی دارای دو لایه می باشد. با این تفاوت که در هر طرف دو لایه دارد و لایه های مربوطه پشت به پشت هم قرار گرفته و به هم وصل می شوند. روی این دیسک ها می توان نزدیک به ۱۸ گیگابایت اطلاعات قرار داد، به علاوه این DVDها نیز دورو بوده و قابلیت ضبط اطلاعات در هر دو روی DVDها در نظر گرفته شده است.
● فرمت های مختلف DVD
۱) DVD - RAM: روش دستیابی به این اطلاعات به صورت تصادفی است که امکان خواندن و نوشتن روی آنها وجود دارد، عمر مفید این دسته از DVDها را نزدیک به صد سال تخمین زده اند و به علاوه بارهاو بارها قابلیت خواندن و نوشتن اطلاعات روی آنها وجود دارد.
۲) DVD- R ( DVD+ R) : این گروه از DVDها تنها قابلیت یک بار نوشته شدن را دارند و بیشتر داده هایی که مورد استفاده قرار می گیرند از جنس فیلم، صوت و موسیقی است. برای نوشتن اطلاعات روی این گروه از DVDها باید از DVDهای R - استفاده کرد.
۳) DVD- RW ( DVD+ RW) : روی این گروه از DVDها می توان بارها و بارها اطلاعات رانوشت و به عنوان آرشیوی برای فیلم و عکس از آن استفاده کرد.
۴) ROM -DVD : این دسته از DVDها صرفاً برای خواندن اطلاعات مورد استفاده واقع می شوند، بیشتر فیلم هایی که در ویدئوکلوپ ها موجود است، از همین جنس است.
● DVD از خود برنده
با توجه به پیشرفت هایی که در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال های اخیر پدید آمده است و نوآوری هایی که در این زمینه از سوی شرکت های مختلف ارائه می شود، روز به روز باید شاهد تولید محصولی جدید و یا توسعه و تکمیل مدل های قبلی بود. در این راستا شرکت NOVEL اقدام به تولید DVDای نموده است که در آنها نوعی پمپ زمانی شیمیایی وجود دارد که پس از باز شدن بسته بعد از زمان معینی سطح قرمز رنگ DVD از بین رفته و پس از ، از بین رفتن این سطح قرمز رنگ دیگر اطلاعات داخل آن قابل بازیابی نیست.
البته مدل های جدید دیگری با طول عمر بالاتر نیز وجود ندارد.

منبع:http://parsidoc.ir/computer/50---cd-a-dvd.html



:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 رویارویی یك ستاره با ستاره‌های یك تیم؛ شاید این نخستین برداشتی باشد كه بتوان  از مصاف تیم‌های پرتغال و اسپانیا در مرحله نیمه نهایی یورو 2012 داشت.


اسپانیا و پرتغال

 

جایی كه رونالدو تك ستاره تیم ملی پرتغال باید رودروی ستارگانی مانند ژاوی، اینیستا، فابرگاس و سیلوا قرار بگیرد و این رویارویی خاطرات داربی‌های پر تعداد رئال مادردید و بارسلونا در فصل گذشته را به یاد می‌آورد. باید منتظر ماند و دید ستاره رئال مادرید در این بازی ملی موفق بود یا ستاره‌های پرتعداد تیم ملی اسپانیا.

نبرد اسپانیا و پرتغال را میتوان به دربی جنوبی های اروپا تعبیر کرد. این بازی از آن دسته نبردهایی است که هم زبان های اسپانیولی به جان یکدیگر خواهند افتاد تا یکی از این دو غول قاره سبز از این دوره جام ملت های اروپا خداحافظی کند . شاید هم بد نباشد باتزی اسپانیا و پرتغال را به بازی ال کلاسیکو تشبیه کنیم. حضور ستارگانبارسا و رئال مقابل یکدیگر به زیبایی های این نمایش می افزاید. البته باید این مساله را نیز اضافه کرد که این بازی نیمه نهایی یک میهمان ویژه هم دارد و آن کسی نیست جز راخوی رئیس دولت اسپانیا که این روزها تحت فشار های بحران مالی با کابینه خود دست و پنجه نرم میکند ولی آقای رئیس تصمیم گرفته تا بازی تیم ملی کشورش را در اکراین مقابل پرتغال از نزدیک مشاهده کند . این ژست سیاسی راخوی در حال و هوای بحرانی اقتصادی کشور اسپانیا کمی جالب توجه به نظر میرسد! این روزها  اسپانیایی ها با مشکلات عمده اقتصادی در اتحادیه اروپا مواجه شده اند و حتی دولت جدید راخوی نیز نتوانسته هنوز راه کاری را برای برون رفت از این بحران پیدا کند و آن ها مجبورند تا ا ز دیگر کشورهای اتحادیه اروپا وام دریافت کنند. با این حال رئیس دولت اسپانیا ترجیح میدهد تابا یک ژست کاملا ورزشی و با شعارحمایت از تیم ملی کشورشان در جریان رقابت های جام ملت های اروپا برای تماشای بازی حساس اسپانیا خودش را از فضای خسته کننده اقتصادی جدا کند.

نبرد اسپانیا و پرتغال را میتوان به دربی جنوبی های اروپا تعبیر کرد. این بازی از آن دسته نبردهایی است که هم زبان های اسپانیولی به جان یکدیگر خواهند افتاد تا یکی از این دو غول قاره سبز از این دوره جام ملت های اروپا خداحافظی کند . شاید هم بد نباشد باتزی اسپانیا و پرتغال را به بازی ال کلاسیکو تشبیه کنیم

 این مساله بیشتر در سایه حمایت از تیم ملی اسپانیا توسط رئیس دولت مطرح شده و این روزها سیاست مداران ترجیح میدهند تا محبوبین سیاسی شان را در زمین های فوتبال تداوم ببخشند .حالابایدچهارشنبه شب منتظر بمانیم تا ببینیم کدام یک از ستاره ای رئال و بارسا که مقابل یکدیگر قرار میگیرند پیروز خواهند شد و نکته قابل توجه این است که کریس رونالدو و په په و کونترائو هر سه در پرتغال بازی میکنند و جدال آنها با بارسایی های اسپانیا تماشایی است. به طوری که سسک فابرگاس در باره این بازی می‌گوید« شما می توانید این بازی را از جهت سبک بازی های دو تیم به بازی بارسلونا و رئال تشبیه کنید.پرتغال از قوی ترین تیم های جام است. آن ها به خوبی دفاع می کنند و در حمله خطرناکند. آن ها شبیه رئال مادرید بازی می کنند و ما باید در بهترین شرایط بازی خودمون قرار داشته باشیم.

اما در عین حال بازیکنان تفاوت دارند و ما از تیم های زیادی بازیکن در تیم داریم بنابراین عین هم نخواهد بود.»

پرتغال قربانی 3-3-4 خواهد شد

اسپانیا تمامی بازی های خود را با ترکیب 3-3-4 آغاز کرده است ، با دو هافبک تدافعی که چسبیده به خط دفاعی بازی میکنند و یک هافبک محوری که یا ژابی آلونسو بوده و یا سرخیو بوسکتس هست . اما اشکال تاکتیکی که رسانه های اسپانیایی و اکثر کارشناسان از تیم دل بوسکه میگیرند استفاده اشتباه از یک مهاجم مرکزی یا به اصطلاح " شماره 9 کاذب  " است که فابرگاس را در خط حمله اسپانیا میبینیم .

اسپانیا و  پرتغال

 

آندرس اینیستا که نقش محوری در تیم اسپانیا ایفا میکند و به نظر میرسد عضو جدایی ناپذیر این مجموعه است ، او جزو گروهی از فوتبالیست ها ست که سبک خاصی ارائه میدهد ، اینیستا دوبار در این رقابت ها به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده است و بدون شک کلیدی ترین بازیکن تیم ملی اسپانیاست . " اکنون لحظات خوبی را با اسپانیا میگذرانم ، و امیدوارم برای سال ها ادامه داشته باشد . " صحبت های اینیستا درباره حضورش در تیم اسپانیا به یوفا .اسپانیا برای دومین بار است که در این رقابت ها در شهر دونتسک بازی میکند . اگرچه ، بازیکنان بارسلونایی این تیم مانند والدس ، ژاوی ، پیکه و بوسکتس در پیروزی 1-0 تیمشان در لیگ قهرمانان اروپا در سال 2010/2011 در مقابل شاختار دونتسک در این شهر حاضر بودند .

چه کسی رونالدو را مهار میکند؟

به نظر میرسد دغدغه اصلی دل بوسکه مهار رونالدو است البته این مربی اسپانیایی میداند که مدافعان تیمش به خوبی با حرکت های شماره هفت پرتغال آشنا هستند و میتوانند او را خنثی ککند ولی در عین حال نیز باز هم به این مساله آگاه است که کریس رونالدو یکی از حطر ناکترین بازیکنان پرتغال است. در این رابطه دل بوسکه در باره مهاجم پرتغال می‌گوید« نمی توان به همسایه مان، پرتغالی ها اعتماد کرد. فکر نمی کنم که رونالدو تنها بازیکن خطرناک این تیم باشد. آنها بازیکنانی مثل نانی را دارند که ضربات سر خیلی خوبی می زند. میرلس از خارج از محوطه جریمه شوتهای فوق العاده ای می زند و موتینیو پاسهای فوق العاده ای می دهد.

حضور ستارگانبارسا و رئال مقابل یکدیگر به زیبایی های این نمایش می افزاید. البته باید این مساله را نیز اضافه کرد که این بازی نیمه نهایی یک میهمان ویژه هم دارد و آن کسی نیست جز راخوی رئیس دولت اسپانیا که این روزها تحت فشار های بحران مالی با کابینه خود دست و پنجه نرم میکند ولی آقای رئیس تصمیم گرفته تا بازی تیم ملی کشورش را در اکراین مقابل پرتغال از نزدیک مشاهده کند . این ژست سیاسی راخوی در حال و هوای بحرانی اقتصادی کشور اسپانیا کمی جالب توجه به نظر میرسد!

 در خط دفاع پرتغال بازیکنان قدرتمندی هستند و دو بازیکن جناحی این تیم خیلی خوب در جریان بازی تهاجمی قرار می گیرند. آنها به کنترل و مالکیت توپ نیاز چندانی ندارند؛ چرا که در یک ضد حمله و یک ارسال بلندتوپ، رونالدو را آماده گلزنی می بینند. کاملا روشن است که رونالدو بی نظیر است و کسی مثل او وجود ندارد.دوست دارم که بتوانیم رونالدو را مهار کرده و به او اجازه بازی کردن ندهیم و البته برای مهار رونالدو، به آربلوا کمک رسانی کنیم. اگر وقتی که توپ به رونالدو می رسد، واقعا مراقب او باشیم ،او فضای زیادی برای مانور نخواهد داشت.ما مراقبت خاصی از رونالدو به عمل خواهیم آورد ولی این کاری فردی نیست . دقیقا مثل دوسال پیش و دربازی با پرتغال در جام جهانی، کمک های مداومی به آربلوا خواهیم رساند تا اینکه رونالدو را از جریان بازی خارج کنیم.» حالا باز همبه نظر میرسد این موضع گیری های دل بوسکه نوعی حقه تاکتیکی باشد چون رونالدو از لحاظ فنی مداوم در زمین «شیفت» میشود و دائم در حال حرکت است به همین منظور هیچ چیز در باره مهار این ستاره پرتغالی قابل پیشبینی نخواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 اولين پيكي كه كارش در تاريخ ثبت شده، سنگين‌ترين نامه روي زمين را با خودبرده‌است. اين پيك از نزد پادشاه «اروك» نامه‌اي را براي پادشاه «آرتا» مي‌برد. درنامه از پادشاه آن منطقه طلب باج شده بود.اين پيك نگون‌بخت، يك لوح گلي همراه داشت كه آن را در خورجين خود گذاشته و از منطقه عيلام تا به جيرفت پياده طي كرده بود. نامه‌اي كه نزديك به ده كيلو گرم وزن داشت و اكنون تكه‌اي از آن در موزه‌اي درتركيه و بخش ديگري در موزه فيلادلفيا نگهداري مي‌شود. زمان فرستادن آن نامه گلي به دو هزار و پانصد سال پيش از ميلاد مسيح بازمي‌گردد. پيك بودن حداقل از آن زمان تاكنون يكي از مشاغل جوامع شهرنشين شده است .  

پيكي كه پادشاه شد

داريوش سوم آخرين پادشاه هخامنشيان، درزمان شاهي پدرش پيك شاهنشاهي بوددكترفريدون عبدلي فرد،  پژوهشگر تاريخ پست ايران، درباره اينكه چطورشاهزاده‌اي به پيك تبديل شده‌ بود مي‌گويد: در آن دوران به خاطر اطميناني كه به فرزندان رجال و شاهزادگان داشتند، از آنها به عنوان پيك استفاده مي‌كردند خانواده‌هاي رجال معمولا به خاطر تعلقي كه به حكومت داشتند مصالح حكومت را رعايت مي‌كردند، بنابراين مي‌شد از آنها به عنوان امين دولت استفاده كرد داريوش سوم هم كه سلسله هخامنشيان با او به پايان راه رسيد، از اين قائده مستثني نبود و به نظر مي‌رسد كه در نامه‌بري موفق‌تر از حكومت‌داري بوده است او توانست از نامه‌بري به پادشاهي برسد. درزمان‌هاي قديم پيك شدن نيازمند تعلق به يكي از خانواده‌هاي سرشناس آن زمان بود.

پادشاهي كه پيك ساخت

داريوش اول پادشاه هخامنشيان نخستين كسي است كه سيستم چاپاري را در ايران بنا كرده است. او با تاسيس صد و يازده چاپارخانه در ايران آن زمان، سيستم پستي خوبي براي خود راه انداخت. داريوش مردم روستاهاي اطراف را مجبورمي‌كرد كه به اين چاپارخانه‌ها خدمات لازم را بدهند. همچنين اگر پيكي در جايي كشته مي‌شد، والي آن محل موظف بود كه به اين امر رسيدگي كند و قاتلان را به سزاي عمل خود برساند .هرودوت تاريخ نويس يوناني، نام تشكيلات چاپاري داريوش را به نام آنگاريا معرفي كرده و پيك‌ها را به نام آستاند خوانده است. ساسانيان آنها را بارث مي‌خواندند و در دوره پس از اسلام اين افراد به نام بريد خوانده ميشدند. مغول‌ها به اين تشكيلات يام و به محل آنها يامخانه مي‌گفتند. عبدلي‌فرد مي‌گويد هنوز هم در ايران قريه‌هايي هستند كه يام ناميده مي‌شوند. برخي اعتقاد دارند كه جام تغيير شكل يافته كلمه يام است و شهر تربت جام نيز به آن تشكيلات مربوط است . در زمان صفويه اين سيستم به نام چاپارخانه مشهور مي‌شود .http://tandismehr.blogfa.com



:: بازدید از این مطلب : 341
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 فروَهر

 

Farvashi

فروَشی اوستايی اين واژه در زبان

Faravarti

هخامنشی فروَرتی  در زبان پارسی

Faravahr

فروَهر خوانده می‌شود و در زبان پهلوی

 

فروهرنماد یکی از نیروهای جهان هستی است که درآدمی نیز وجود دارد. این نیرو که سرچشمه اش اهورامزدا  است ، روشن کننده راه پیشرفت و نیروی پیش برنده و انگیزه دهنده است. نگاره فروهر در فرهنگ ایرانی نشانه دو نماد میهنی و دینی می باشد. 

نماد میهنی : از دوران پادشاهی ماد ها و سپس شاهنشاهی هخامنشیان نگاره فروهرنشانه نماد میهنی بوده و آدمی را در پیکره و سیمای شاهین تیز چنگ و بلند پروازی نشان میدهد که آنرا نماد توانایی ، سر بلندی و فر و شکوه می دانستند و پرچم های خود را به نما و سیمای شاهین می آراستند .

نماد ديني : ایرانیان پیرو اشو زرتشت برای این نیروی مینوی که بن مایه آن جنبش و پیشرفت بسوی رسایی ، فرامایگی و والایی است ، هیچ پیکره ای را بهتر و شایسته تر از شاهین نیافتند و آنچه که در گذشته نشانه فر و شکوه و سربلندی بود و انگیزه ملی و میهنی داشت با اندک دگر گونی در سر و پای شاهین به سیمای کنونی در آوردند، تا هم بن مایه مینو ی را نشان دهد و هم نمودار سر بلندی و سرفرازی ایرانیان باشد . 

چهره فروهر همانند آدمی است ،از این رو گویای پیوستگی با آدمی است، او پیری است فرزانه و کار آزموده ، نشانه از بزرگداشت و سپاس از بزرگان و فرزانگان و فرا گیری از آنان دارد . دوبال در پهلو ها که هر کدام سه پر دارند این سه پر نشانه سه نماد پندارنیک ، گفتارنیک ، کردارنیک که همزمان انگیزه پرواز و پیشرفت است . در پایین تنه فروهر سه بخش، پر هایی بسوی پایین است ،که نشانه پندار و گفتار و کردار نادرست ویا پست می باشند، از اینرو آنرا ، آغاز بدبختی ها و پستی برای آدمی می دانند . دو رشته که در سر هر یک گردی (حلقه) چنبره شده ای می بینیم ،در کنار بخش پایینی تنه می باشند که نماد سپنتامینو وانگره مینو هستند ،که یکی در پیش پای و دیگری در پس آن است. و این رشته ها هر یک در تلاش هستند که آدمی را بسوی خود بکشند ؛این نشانه آنست که آدمی باید به سوی سپنتا مینو(خوبی )پیش رود و به انگره مینو( بدی ) پشت نماید یک گردی (حلقه) در میانه بالاتنه فروهر وجود دارد این نشان ، جان و روان جاودان است که نه آغاز و نه پایانی دارد یک دست فروهر کمی به سوی بالا و در راستای سپنتا مینو اشاره دارد که نشان دهنده سپاس و ستایس اهورمزدا وراهنمایی آدمی بسوی والایی و راستی و درستی می باشد در دست دیگر گردی (حلقه) ای دارد که نشانه، وفاداری به پیمان(عهد) می باشد و نشانگر راستی و پاک خویی وجوانمردی و جوانزنی است بایسته است که بدانیم ؛ فروهر جایگزینی برای اهوارمزدا نیست . و بر وارونه (خلاف) دیگر دین ها بویژه دین های ابراهیمی ؛زرتشت هرگز دادن ویژگیهای انسانی برای خداوند را باور نداشته،ودر پیام زرتشت درهیچ بخشی از گاتاها سخنی درباره انسان خدایی(صورت مادی برای خدا )به میان نیامده است. 

http://tandismehr.blogfa.com

 



:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 شهر سوخته، منطقه شهري، باستاني و وسيعي است که مربوط به عصر برنز است. اين منطقه در استان سيستان و بلوچستان در جنوب شرقي ايران قرار گرفته و در حوزه رود هيرمند قرار دارد. اين شهر با تمدن جيرفت داراي ارتباط و مراوده بوده است. طرحي پيشنهادي به يونيسف پيشنهاد شده تا اين شهر در فهرست ميراث جهاني به ثبت برسد.
دلايل ظهور و سقوط اين شهر هنوز درهال هاي از رمز و راز است. آثار مکشوفه از شهر، ناسازگاري (برتري) عجيب و غريب با فرهنگ ها و تمدن نزديک و هم زمان به آن را نشان مي دهد. عده اي بر اين باورند که شهر سوخته در نهايت ممکن است شواهدي ارائه کند که نشان دهد، تمدن هاي ما قبل تاريخ در شرق ايران مستقل از بين النهرين باستان بوده اند.

باستان شناسي
 

شهر سوخته با وسعت 150هکتار يکي از بزرگ ترين شهرهاي جهان در سپيده دم عصر شهرنشيني بود. بخش غربي، به وسعت 25هکتار قبرستان وسيعي است که در حدود 25هزار تا 40 هزار گور باستاني در آن وجود دارد. قدمت شهر به حدود 3200 ‏سال قبل از ميلاد مي رسد. شهر چهار مرحله از تمدن را طي کرده و قبل از متروک و ويران شدن در 2100 قبل از ميلاد، سه بار دچار حريق و آتش سوزي شده است. 
‏شهر در اوايل قرن بيستم توسط باستان شناسي مجاري الاصل انگليسي "اورل استين"(1) کشف شد. 
‏در سال 1967ميلادي، توسط گروهي باستان شناس ايتاليايي به رهبري "مائوريزيو توزي"(2) مورد کاوش هاي باستان شناسي قرار گرفت و اين کاوش ها تا سال 1978ادامه داشت. پس از يک وقفه، کاوش هاي جديد زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و سازمان گردشگري ايران ادامه داشته و طي زمان کشفيات جديد منتشر شده است. 

کشفيات
 

در دسامبر 2006، باستان شناسان قديمي ترين چشم مصنوعي جهان را کشف کردند. اين چشم به شکل نيم کره و به قطر تنها 5/2سانتي متر(1اينچ) است و از موارد بسيار سبک، احتمالا قير ساخته شده است. سطح آن از لايه نازکي از طلا پوشاند. شده است و بر روي آن طرح عنبيه با شعاع هايي به صورت نور خورشيد (يا شايد مويرگ هاي چشم) به شکل زيبايي حکاکي شده است. زني که چشم مصنوعي از اسکلت او به دست آمده، 82/1‏سانتي متر قد داشته است، که بسيار بلندتر از قد معمول براي زنان هم عصر خود بوده است. در هر دو سوي چشم مصنوعي، سوراخ هاي کوچکي وجود دارد که به کمک رگه هايي از طلا براي نگه داشتن چشم در جاي خود از آن استفاده مي شده است. تحقيقات ميکروسکوپي نشان داده است که احتمالا اين زن در طول عمر خود، از چشم مصنوعي استفاده کرده است. مرگ اين زن در 2900 يا 2800 پيش از ميلاد اتفاق افتاده است. قديمي ترين تخته نرد و تاس شناخته شده، دانه شاهدانه و مقدار زيادي اشيا فلزي در کاوش هاي باستان شناسي در شهر سوخته به دست آمده است.
اشيا ديگر يافت شده در اين منطقه عبارتند از جمجمه انسان که آثاري از عمل جراحي مغز بر آن مشاهده مي شود و جامي سفالي که در نظر باستان شناسان آنچه را که به تصوير مي کشد را مي توان به اولين انيميشن ساخته شده توسط انسان تعبير کرد.

قاصد باستاني
 

در يکي از تحقيقات اخير که توسط گروهي مشترک از انسان شناسان ايراني و انگليسي بر روي بقاياي به جا مانده از ساکنين شهر سوخته و مربوط به هزاره سوم قبل از ميلاد است، انجام شده، مرد شتر سواري شناسايي شده است که اعتقاد دارند پيام رسان يا قاصدي در عصر باستان بوده است.
مطالعه اسکلت باقي مانده از مرد نشان مي دهد که وي دچار نوعي آسيب يا عارضه استخواني بوده است و حدس مي زنند او سوار کاري حرفه اي بوده و بيشتر عمر خود را بر روي شتر گذرانده است.
نشانه هاي از سوار کاري بر روي استخوان پاي راست اين مرد سوار کار که احتمالا در سن 40 يا 45سالگي مرده است، مشاهده مي شود. و نشان مي دهد که احتمالا وي از سنين نوجواني به سوار کاري اشتغال داشته است. تورم در تيغه استخواني در پايين پاي راست، نشان مي دهد که او در حين سوار کاري پاي راست خود را جمع مي کرده است. و حدس مي زنند که وي براي سواري از حيوانات بزرگي چون شتر يا گاو نر استفاده مي کرده است. هر چند شواهدي از وجود حيوانات کوچک تر نيز در شهر سوخته وجود دارد، ولي عمل جمع کردن پا در حين سوار کاري، کاري است که سوار کاران هنگام طي مسافت طولاني با شتر انجام مي دهند. بنابراين انسان شناسان بر اين باورند که اسکلت مورد بحث مربوط به شخصي بوده که در طول عمر به طور پيوسته سوار بر شتر مسافت هاي طولاني را مي پيموده است. 

نقش زنان
 

برخي کهن انسان شناسان معتقدند که مادران در شهر سوخته، داراي شهرت و جايگاه برجسته مالي و اجتماعي بوده اند. نشان هاي ساخته شده از سنگ ريزه هاي رودخانه با قدمت 5 هزار ساله، که فقط به ساکنان برجسته شهر تعلق داشته، در گور تعدادي از زنان شهر سوخته کشف شده است. برخي معتقدند صاحبان اين نشان ها، از آنها براي مهر کردن اسناد مهم استفاده مي کرده اند و برخي ديگر اعتقاد دارند اين زنان نشان ها را براي نمايش شان و مقام خود در اجتماع مورد استفاده قرار مي دادند.

پيشه وري 
 

مطالعات کهن انسان شناسان بر روي 40عدد دندان کشف شده در قبرستان شهر سوخته نشان مي دهد که ساکنان شهر از دندان هاي خود به عنوان ابزاري براي سبد بافي و ديگر محصولات دست ساز استفاده مي کرده اند.
‏"فرزاد فروزانفر"، مدير گروه انسان شناسي و مرکز تحقيقات باستان شناسي ايران و مسئول گروه انسان شناسي در شهر سوخته در مصاحبه اي با خبرگزاري ميراث فرهنگي گفت: "بيش از 40 دندان ابزار شناسايي شده، که برجسته ترين آنها متعلق به يک زن جوان است که از دندان هاي خود به عنوان وسيله اي براي بافتن سبد و محصولات مشابه استفاده مي کرده است." استفاده از دندان به عنوان يک ابزار در شهر سوخته است در هر دو جنس مرد و زن از گروه هاي سني مختلف ديده مي شود. مدارک و شواهد نشان مي دهد که بافندگي چيزي بيش از يک تفريح در اين شهر باستاني بوده و يکي از حرفه هاي معمول در شهر بوده که نياز به مهارت خاصي داشته است. سا کنان، محصولات متنوع بافتني از قبيل زير انداز، سبد و ديگر وسايل مورد نياز خانواده را توليد مي کردند. در حال حاضر مطالعات انسان شناسان زير نظر مرکز باستان شناسي ايران و با همکاري دانشگاه نيوکاسل در جريان است. دانشمندان اميدوارند با مطالعه قطعات استخوان و دندان هاي پيدا شده در بخش هاي مختلف، مخصوصا قبرستان شهر سوخته، بتوانند راز مشاغل رايج و حيات ساکنان منطقه را بگشايند. کاوش در شهر سوخته نشان مي دهد که ساکنان آن مردمي متمدن از هر دو قشر کشاورزان و صنعتگران بوده اند. تا کنون سلاحي در اين شهر کشف نشده که نشاني است از ماهيت صلح آميز ساکنان آن.

پي نوشت ها :
 

1-Aurel Stein / 2-Maurizio Tosi
منبع: دانشمند ش 572 
 

منبع: دانشمند ش 572

 

منبع:راسخون



:: بازدید از این مطلب : 395
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()