نسخه ای برای دردهای مفصلی
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 بيماري هاي مفصلي در طب سنتي به ۵ دسته عمده تقسيم مي شود و متخصصان ۵ علت اساسي را براي آن برمي شمارند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، درد مفصل، آرتروز، ديسک کمر جزو بيماري هايي است که افراد زيادي را درگير کرده است و بعضي از بيماران از درمان و توصيه هاي ورزشي بي نتيجه شکايت مي کنند. اگر شما يا اطرافيانتان جزو اين بيماران هستيد و درد دوباره به سراغتان آمده است و قصد داريد خود را براي جراحي آماده کنيد پيشنهاد مي کنيم اين مطلب را بخوانيد.

دکتر سيداسماعيل سعيدي متخصص طب سنتي با تقسيم بندي انواع بيماري هاي مفصلي در ۵ گروه به علايم و درمان اين بيماري ها اشاره مي کند. در صورت مشاهده هر يک از اين علايم بهتر است به جاي به کار بستن توصيه اطرافيان به پزشک متخصص مراجعه کنيد.

بيماري هاي مفصلي در طب سنتي به ۵ دسته عمده تقسيم مي شود و متخصصان ۵ علت اساسي را براي آن برمي شمارند. وي با بيان اين مطلب مي افزايد:
 
دسته اول دردهاي مفصلي ناشي از غلبه خلط خون است و به درد مفصل دموي شناخته مي شود.
 
در اين بيماران احساس درد همراه با ورم و تغيير رنگ مفصل به قرمزي ديده مي شود و مفصل گرم است. نبض اين بيماران قوي است. اين بيماري بيشتر در سنين نوجواني و جواني که توليد خون بيشتر است و همچنين در فصل گرم سال ديده مي شود.براي درمان اين بيماران حجامت يا فصد مفيد است و در کنار آن مصرف مواد خوراکي و دارويي که حرارت بدن را کاهش دهد، توصيه مي شود.
 
دسته دوم بيماري هاي مفصلي ناشي از افزايش صفراست.
 
در اين بيماري مفصل ورم مختصري دارد، گرم است و رنگ آن قرمز مايل به زرد است.اين بيماري به طور عمده در افراد گرم مزاج و در فصل گرم سال ديده مي شود و بيشتر در سنين جواني شيوع دارد.
 
دسته سوم از بيماري هاي مفصلي که بيشتر در جامعه ما ديده مي شود، بيماري هاي ناشي از افزايش خلط بلغم است.
 
در افرادي که درد مفصل ناشي از بلغم ديده مي شود ، مفصل متورم، سفيدرنگ و هنگام لمس سردي آن محسوس است. در اين بيماران خوردن مواد غذايي با مزاج سرد به سردي مفصل مي افزايد. اين افراد وقتي در معرض سرما قرار مي گيرند، احساس درد بيشتري مي کنند به عنوان مثال در فصل تابستان وقتي فرد مقابل وسايل سرمايشي قرار مي گيرد، احساس درد بيشتري مي کند.در اين بيماران مفصل کمي سنگين است و درد آن عمقي است يعني برخلاف دردهاي مفصل صفراوي که در سطح احساس مي شود، درد اين افراد عمقي و در مفصل پخش مي شود.
 
براي درمان بايد اين بيماران غذاهايي با مزاج گرم مصرف کنند. نخودآب که شامل نخود، گوشت کبک يا بلدرچين همراه با کمي ادويه پخته شده، غذاي مناسبي است که به اين بيماران توصيه مي شود.وي مي افزايد: به طور کلي براي دفع خلط اضافه در بدن بيماران بايد از غذا و داروهاي ممزج و مسهل استفاده کرد تا خلط به راحتي دفع شود زيرا در شرايط عادي خلط قوام و غلظت مناسب براي دفع را ندارد و بايد به اصطلاح پخته شود تا به غلظت مناسب براي دفع برسد. علاوه بر اين ماليدن روغن هاي گياهي با مزاج گرم ازجمله بابونه و بادام تلخ به تسکين درد کمک مي کند.

دسته چهارم از بيماري هاي مفصلي به دليل غلبه خلط سوداست. در اين افراد به دليل افزايش اين خلط، مفصل ورم مختصري دارد و احساس سنگيني مفصل کمتر از افراد بلغمي و دموي است، رنگ مفصل مايل به تيرگي است و اين افراد بايد از خوردن سردي و قرار گرفتن در معرض سرما، خودداري کنند.

اين متخصص طب سنتي در ادامه مي افزايد: در افرادي که مشکل مفصل سوداوي دارند علاوه بر افزايش خلط در مفصل عواملي از قبيل مشکلات روحي و رواني باعث افزايش درد مي شود. علايمي از قبيل وسواس فکري، بدخوابي و خواب هاي آشفته نيز معمولا در اين افراد ديده مي شود و پزشک متخصص اين افراد را از مصرف غذاهايي با مزاج سرد منع مي کند.
 
بايد از غذا و داروي مناسبي براي دفع خلط از مفصل استفاده کرد؛ علاوه بر اين انجام فصد به خروج صفرا کمک مي کند.نوع پنجم درد مفصل ناشي از افزايش باد ياريح است. فردي که درد مفصل دارد معمولا از درد چرخشي در مفصل ها گله مند است يعني گاهي يک مفصل و زماني مفصل ديگر دردناک است. احساس سنگيني ندارد بلکه نوعي کشش را در مفصل احساس مي کند.
 
درمان اين نوع از درد مفصل مشابه مفصل افراد بلغمي است زيرا باد از بلغم توليد مي شود.دکتر اسماعيلي با اشاره به اين که يک سري درمان هاي مشترک براي دردهاي مفصلي وجود دارد که از جمله آن مي توان به مصرف سکنجبين اشاره کرد، مي افزايد:سکنجبين اگر زياد ترش نباشد، دردهاي مفصلي را تسکين مي دهد.
 
سورنجان نيز چه به شکل خوراکي و چه با استفاده موضعي به تسکين درد کمک مي کند. البته مصرف خوراکي آن بايد با مشورت پزشک طب سنتي انجام شود.وي با اشاره به اين که بيماري هايي مانند روماتيسم، آرتريت، سياتيک و... نيز در طب سنتي در همين ۵ گروه از بيماري ها تقسيم بندي مي شود، مي افزايد: اين بيماري ها برحسب علايم درمان خاص خود را دارد. به عنوان مثال اگر فردي دچار روماتيسم باشد. براساس اين که کدام خلط باعث بيماري شده است، درمان خاص خود را دارد.
 
در بيشتر موارد بيماري هاي روماتيسمي در واقع علايم دموي و صفراوي دارد يعني گرم است، ورم دارد، قرمز مي شود و بيمار گاهي تب مي کند و يا در بيماري آرتروز علايم سردي ديده مي شود اما در هر صورت بايد طبيب وضعيت بيمار را با دقت بررسي و درمان خاص را تجويز کند.دکتر اسماعيلي مي گويد: ديسک کمر و سياتيک نيز در اين تقسيم بندي جا مي گيرد.
سياتيک در طب سنتي به «عرق النساء» معروف است. عرق النساء رگي است که از کمر شروع مي شود و از پشت پا تا پنجه مي آيد.امروزه بيشتر دردهاي سياتيکي به دليل افزايش سوداست البته نوع بلغمي نيز ديده مي شود. انجام فصد و داروهاي خاص به پاک سازي سودا در بدن کمک مي کند.وي مي افزايد: بسياري از بيماران، با تشخيص و درمان مناسب در طب سنتي ديگر نيازي به عمل ندارند.
 
اين متخصص می گوید: براي بهبود دردهاي مفصلي روش هاي درماني ديگري نيز وجود دارد. از جمله اين روش ها گذاشتن يخ روي مفصل است. در انواع دردهاي مفصل دموي و صفراوي که گرم است گذاشتن يخ مسکن خوبي است، اما در انواع بلغمي، سوداوي وريحي اين کار مضر است.روش ديگري که به افراد توصيه مي شود استفاده از آب درماني، استخر، سونا و جکوزي است.
 
در اين باره نيز بايد گفت قدم زدن در آب در بهبود درد مفصل سوداوي مفيد است زيرا مفصل اين افراد خشکي دارد و آب استخر اگر گرم باشد به تسکين درد کمک مي کند اما اگر آب سرد يا هواي استخر مناسب نباشد، وضعيت بيمار بدتر مي شود.به افرادي که دچار درد مفصل بلغمي هستند نيز توصيه مي شود از سوناي خشک استفاده کنند.
 
چند توصيه در انجام فعاليت هاي فيزيکي
 
معمولا افرادي که دچار دردهاي مفصلي به خصوص انواع سرد مانند بلغمي، سوداوي و ريحي هستند، نيازي به کاهش فعاليت و استراحت مطلق ندارند. دکتر اسماعيلي متخصص طب سنتي در اين باره مي افزايد: ممکن است در انواع دموي و صفراوي کاهش حرکت مناسب باشد.
 
از آن جا که حرکت حرارت ايجاد مي کند و در نوع دردهاي مفصل دموي و صفراوي نبايد حرارت بالا برود، بنابراين نداشتن يا کاهش تحرک مناسب است اما در نوع بلغمي، سوداوي و ريحي که بيشتر ديده مي شود، اگر فعاليت کمتر شود در واقع حرارت بدن کاهش مي يابد. وقتي حرارت بدن به ويژه در مفصل کاهش پيدا کند، وضعيت بيمار بدتر مي شود.
 
بنابراين بنا به تشخيص نوع بيماري ما به افرادي که دچار درد مفصل بلغمي، سوداوي و ريحي هستند توصيه نمي کنيم که به عنوان مثال روي صندلي نماز بخوانند يا استراحت مطلق داشته باشند. اين افراد بايد به فعاليت روزانه خود ادامه دهند و البته از انجام فعاليت هاي سنگين خودداري کنند.
 




:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: