تلویزیون OLED چیست؟
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 

AMOLED یا OLED؟

بسیاری از گوشی های هوشمند و برخی از دستگاه‌های دیگرِ همراهِ کوچک معمولا از اصطلاح AMOLED به جای OLED استفاده می کنند. "AM" مخفف "Active Matrix" است که منظور از آن روش آدرس‌دهی صفحه نمایش آنها است. این فقط یکی از روش های بکارگیری نمایشگر‌های OLED است که مزیت آن اجرای بهتر تصویر متحرک مثل ویدئو است و هر پیکسل امکان آدرس دهی مستقل را دارد.

اگر به خاطرات گذشته‌تان رجوع کنید حتما زمانی که LCD ها به دو دسته TFT و Active-Matrix تقسیم بندی می‌شدند را به خاطر می آورید. البته شاید به خاطر آوردنش سخت باشد چرا که تقریبا تمام LCDهایی که شما هم اکنون با آنها برخورد دارید (اعم از نمایشگر گوشی‌ها، تبلت‌ها و تلویزیون‌ها و ...) از نوع active matrix هستند. همان ایده در مورد OLED ها نیز امروز به کار گرفته می شود.

تکنولوژی OLED کی به صورت فراگیر در بازار حضور خواهد یافت؟

مثل هر تکنولوژی نو ظهور دیگری OLED TVها در ابتدا قیمتی بالا خواهند داشت. خیلی از زمانی که تلویزیون‌های پلاسما و LCD بزرگ وارد بازار شده بودند و کمتر کسی توانایی خریدشان را داشت، نمی گذرد. بهتر است اجازه دهیم اول آن یک درصد جمعیت تواناتر، نسل اول این محصولات که قیمتی در حدود 8000 دلار خواهند داشت را بخرند تا به مرور زمان با کاهش قیمت‌ها امثال ما نیز بتوانند این تکنولوژی را تجربه کنند. طی مدتی کوتاه باید انتظار داشته باشیم OLED ها LCD ها و LED ها را کنار بزنند.

همین الان هم طی مدت کوتاهی که از عمر این تکنولوژی می گذرد بسیاری از گوشی‌های همراه از جمله محصولات سامسونگ و HTC مجهز به OLED شده اند. کنسول بازی جدید سونی یعنی PS Vita نیز یک نمایشگر 5 اینچ OLED دارد. در آینده محدودیت‌های OLED در سایز صفحه نمایش و وضوح تصویر کمتر خواهد شد. نمایشگرهای قابل انعطاف OLED اما هنوز چند سالی با ما فاصله دارند. البته از هم‌اکنون کار بر روی این نوع نمایشگر های علمی تخیلی نیز آغاز شده است

منبع:.زومیت




:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: