برترين تصاوير پزشکي سال
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 هر ساله رقابت‌هاي تصويري جهاني در عرصه پزشکي برگزار مي شود و به آموزنده‌ترين، جالب‌ترين و از لحاظ فني بهترين تصاوير جايزه اهدا مي‌شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امسال نيز برترين تصاوير پزشکي ثبت شده با شيوه تصويربرداري و ريزنگاري از ساختارها و طرح هاي غيرمنتظره زيست پزشکي معرفي شده است.

 
از تصاوير برنده اين مجموعه مي‌توان به تصوير يک مگس شب‌پره اشاره کرد که توسط کوين مکنزي از دانشگاه آبردين گرفته شده است. لارو اين حشره در فاضلاب هاي خانگي و سينک ظرفشويي زندگي مي‌کند. بدن اين موجود با مژک پوشيده شده است که به آن ها يک حالت بيد شکل مي‌دهد.

تصوير ديگر اين مجموعه اسکن الکتروني از بلور کافئين است. اين ماده در گياهان به شکل يک حشره‌کش طبيعي عمل مي‌کند.

بلورهاي اصلي به اندازه 500-400ميکرون بوده اما اين گروه در انتهاي يک بلور بزرگ تر شکل گرفته است و تنها 40 متر طول دارد. داوران اين تصوير را به دليل چشم‌انداز ناشناس آن انتخاب کرده‌اند.تصوير ساختار بافت درون برگ يک نهال، يکي ديگر از تصاوير برتر اين مجموعه است.

تخمک هاي قورباغه از دانشگاه کمبريج از جمله ديگرتصاوير جالب اين مجموعه است که به تخمک قورباغه چنگال‌دار آفريقايي تعلق دارد و در تحقيقات بيولوژي رشد استفاده مي شود.

هر تخمک با هزاران سلول فوليکول پوشش پيدا مي‌کند و با رنگ‌آميزي دي‌ان‌اي آبي به نمايش مي‌آيد و همچنين رگ هاي خوني تغذيه کننده اکسيژن در تخمک و سلول هاي فوليکول به رنگ قرمز است.برنده کلي اين رقابت "رابرت لودلو" از موسسه نورولوژي کالج لندن با تصوير جراحي مغزي است که به نمايش قشر مغزي يک بيمار مبتلا به صرع پرداخته است.

اين تصوير که زيبايي و شکنندگي اين عضو پيچيده بدن را نشان مي دهد، پيش از فرآيند قرار دادن الکترود درون جمجمه براي درمان به ثبت رسيده است. پس از برداشتن چند بخش از مغز، اين بيمار ديگر به حمله دچار نشد. داوران دليل انتخاب اين طرح را جزئيات زياد آن عنوان کردند. در اين تصوير ماده خاکستري مغز به رنگ صورتي است و عروق کوچک در ميان آن ها مي‌درخشد.

برگزار کنندگان اين مسابقه درباره اين تصوير مغز اظهار داشتند: آنچه اين تصوير را از ساير تصاوير متمايز مي کند اين است که عضو زنده است، مغزي که در جريان يک عمل عصب شناسي آن را مشاهده کرديم.از طريق مهارت عکاس، ما از مزيت ديدن چيزي برخوردار شده ايم که درون جمجمه ما پنهان است.

تصوير داروي لوپراميد براي درمان اسهال نيز در زمره برندگان اين دوره به شمار مي رود. يکي ديگر از اين تصاوير بافت هايي را نشان مي دهد که رنگ هاي غيرطبيعي دارند و طي يک جراحي مربوط به آرتروز از زانو خارج شده اند.

عکاسي پزشکي کار بسيار دشواري است که طي آن عکاسان بايد نزديک متخصصان پزشکي کار کنند تا بتوانند تصاوير حساسي بدون هيچ کنترلي روي نور و شرايط تهيه کنند، اما اين تصاوير براي کمک به پزشکان در تشخيص بيماري، پيگيري آن و ثبت درمان ها براي اهداف آموزشي بسيار مهم است.




:: بازدید از این مطلب : 356
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: