بهترین رژیم غذایی جهان
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 سالهاست که بشر به دنبال یک رژیم غذایی مناسب می گردد تا بتواند سلامت و عمر دراز مدت خود را تضمین کند. به نظر می رسد که بشر پاسخ خود را در سواحل مدیترانه یافته است.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، داشتن یک رژیم غذایی مناسب که بتواند عمری طولانی به همراه سلامت و تندرسی را برای ما تضمین کند همواره یکی از آرزوهای انسان بوده است . بیماری های قلبی، سرطان، آلزایمر و پارکینسون از جمله شایع ترین بیماری های موجود در جهان هستند که کم و بیش ریشه در عادات غلط تغذیه انسان ها دارند.

 در نقاط مختلف دنیا با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی مردم از رژیم های غذایی مختلف با تکیه بر مواد غذایی متفاوت بهره می برند. یکی از رژیم های غذایی معروف در جهان که توسط بسیاری از کارشناسان به عنوان بهترین و موثرترین شکل تغذیه از آن یاد می شود، رژیم مدیترانه است.

 با کمال تاسف باید گفت که با وجودی که تمامی مواد غذایی موجود در این رژیم غذایی به مقدار زیاد در کشور ما وجود دارد اما این مواد غذایی جایگاه آنچنانی در رژیم غذایی ما ایرانیان ندارند. امید است که روزی این مواد با ارزش غذایی بخش عمده ای از سفره ما ایرانیان را تشکیل دهد.
اما رژیم غذایی مدیترانه ای چیست و خواستگاه آن در کدام کشورهای جهان است؟

همان گونه که از اسم این رژیم غذایی مشخص است، مربوط به منطقه دریای مدیترانه است. بیشتر این رژیم غذایی در مناطق جنوبی کشورهای مستقر در سواحل شمالی دریای مدیترانه مثل، اسپانیا، فرانسه و یونان مود استفاده قرار می گیرد. استفاده از این رژیم غذایی باعث شده است تا مردم در این نواحی از امید به زندگی بالایی برخوردار باشند. 


اصل و پایه رژیم غذایی دریایی مدیترانه ای بر پایه استفاده از غذاهای دریایی و روغن زیتون قرار دارد. دریای مدیترانه ازجمله پهنه های آبی در دنیا است که انواع زیادی از ماهی ها در آن زندگی می کنند. بخش دیگر استفاده از زیتون است. اقلیم هایی به مانند جنوب اسپانیا و یا فرانسه به شکل ایده آلی برای کشت زیتون مناسب هستند و از دوران باستان به این سو کشت زیتون در حجم بالا در این مناطق رواج داشته است.

بخش دیگر از این رژیم غذایی استفاده از مواد لبنی به مانند شیر، پنیر و ماست و همچنین بهره گیری از میوه و سبزیجات تازه است. با نگاهی به این رژیم غذایی به چند نکته می توان پی برد. لبنیات و سبزی و میوه تازه در بسیاری دیگر از مناطق جهان نیز به عنوان بخشی از رژیم غذایی کاربرد دارد اما چیزی که این رژیم غذایی را بیش از سایر الگوهای تغذیه متفاوت کرده است بحث روغن زیتون و ماهی است.

ماهی حاوی منابع غنی پروتئین، فسفر و همچنین چربی مفید امگا 3 است که از مراحل کودکی برای رشد اندام های داخلی، کره چشم، سلولهای مغزی و تقویت حافظه و همچنین پیشگیری از بیماری های قلبی موثر است.

زیتون به صورت خام و یا روغن آن به عنوان یک منبع بسیار مفید از امگا 3 برای جلوگیری از بیماری های قلبی، نقرس، رماتیسم بوده و به بهتر کار کردن سیستم گردش خون و کبد نیز کمک می کند.

نکته مهم در این میان این است که عمده بیماری هایی که امروزه بشر با آن دست به گریبان است از جمله بیماری هایی هستند که می توان با مصرف این گونه از مواد غذایی از بروز آنها جلوگیری کرد. 

بخش دیگری از رژیم غذایی مدیترانه ای بر اساس جایگزین کردن نمک در غذا با ادویه های طبیعی است. فراموش نکنید که بر اساس تحقیقات به عمل آمده در بسیاری از نقاط جهان نمک به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل بروز فشار خون و بیماری های قلبی شناخته شده است.

یک تحقیق 10 ساله که نتایج آن در مجله " جامعه پزشکی آمریکا " به چاپ رسیده است این گونه نتیجه گیری کرده است که : بهره گیری از رژیم غذایی مدیترانه ای در این دوره 10 ساله باعث کاهش 50 درصدی مرگ های زود رس می شود. در تحقیق دیگری که در حوزه روان پزشکی صورت گرفته است مشخص شده است که استفاده از رژیم غذایی مدیترانه ای به کاهش احتمال افسردگی نیز منجر می شود.

باشگاه خبرنگاران





:: بازدید از این مطلب : 544
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: